kayhan.ir

کد خبر: ۴۷۵۲۴
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۶

افسر سابق پنتاگون: عراق را نابود کردیم

یک افسر سابق آمریکایی با نگارش کتابی، اعتراف کرد که این کشور با اشغالگری خود، عراق را نابود کرده است.



به گزارش تسنیم، «مایکل اوبرایان» با نگارش کتابی تحت عنوان «شکست آمریکا در عراق»، سیاست‌های تجاوزکارانه ایالات متحده را به چالش کشید.
این افسر بازنشسته آمریکایی تاکید کرد؛ «ایالات متحده با اشغال عراق در سال 2003 و ادامه دادن به دخالت‌های خود، این کشور را نابود کرد.»
اوبرایان که طی سال‌های 2006 و 2007 به عنوان افسر پیاده‌نظام ارتش آمریکا در عراق حضور داشته، در گفت‌وگو با شبکه «راشا تودی»  تصریح کرد: «ائتلافی متشکل از نیروی نظامی چند کشور، موفقیتی در عراق نداشته‌اند... آمریکا که وضعیت کنونی در عراق را به وجود آورده است، باید راهکاری برای حل مشکلات پیدا کند.»
اوبرایان در واکنش به اعزام مشاوران نظامی توسط دولت «باراک اوباما» به عراق که اخیرا صورت گرفت نیز گفت: «اعزام مشاوران نظامی آمریکایی به الانبار، یک کار مسخره و مضحک است، چرا که هیچ تاثیری در متوقف کردن تروریست‌های داعش نخواهد داشت.»
به اعتقاد این افسر سابق آمریکایی، واشنگتن باید 200 تا 300 هزار نیرو به عراق اعزام و داعش را نابود کند.
البته این ایده را نویسنده و افسر سابق آمریکایی در حالی مطرح می‌کند که به گفته خودش، مداخله آمریکا منشأ همه گرفتاری‌های کنونی در عراق است. البته شاید منظور اوبرایان این باشد که در شرایط نابهنجار کنونی، راه دیگری باقی نمانده است.
در حال حاضر «ائتلاف بین‌المللی ضد داعش» تحت رهبری آمریکا فعالیت می‌کند. اما از آنجا که واشنگتن عملا مایل نیست داعش نابود شود و می‌خواهد مثل استخوان در گلو، در جهان اسلام بماند، در حملات هوایی خود، مواضع این گروه تروریستی را هدف قرار نمی‌دهد و در مقابل، هرچند وقت یکبار، مواضع نیروهای دولتی و داوطلب عراق را بمباران می‌کند. در این بین ممکن است برای فریب افکار عمومی، گلوله‌ای نیز به سمت تکفیری‌ها شلیک کند.
در ارتباط با این کم‌تحرکی ائتلاف در اصطلاح ضد داعش، «ابراهیم جعفری»  وزیر خارجه عراق نیز اعلام کرد که نیروهای ائتلاف بین‌المللی تحت رهبری آمریکا باید در برابر داعش جدی‌تر باشند.
هلاکت 152 تروریست
به گزارش ایسنا، وزارت دفاع عراق اعلام کرد، 30 عامل انتحاری داعش که قصد حمله به بغداد را داشتند، در حمله جنگنده‌های عراقی به هلاکت رسیدند.
از شهر «موصل» مرکز استان «نینوا» نیز گزارش رسیده که پزشکی قانونی این شهر جسد 122 تروریست داعش را تحویل گرفته است.
این تروریست‌ها در حملات جنگنده‌های عراقی به بیجی و «شرقاط» واقع در جنوب موصل کشته شده‌اند. ده‌ها تروریست نیز در این حملات زخمی شدند.
در همین حال، فالح الخزعلی» عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق خبر داد که عملیات آزادسازی شهر «فلوجه» در استان «الانبار» از چنگ داعش به زودی آغاز می‌شود.
خبر دیگر اینکه، «حیدر عبادی» نخست‌وزیر عراق، اعلام کرد «هر ماه 40 عامل انتحاری وابسته به داعش، وارد خاک عراق می‌شوند.» وی گفت: «در حال حاضر در عراق، شمار خارجی‌های عضو داعش از شمار عراقی‌های عضو این گروه تروریستی بیشتر است.»
توقف عملیات الانبار
خبر دیگر اینکه مقامات عراقی اعلام کردند، عملیات آزادسازی شهر «رمادی» مرکز استان الانبار و سایر شهرهای این استان متوقف شده است. مسئولان علت توقف عملیات را «فرصت دادن به غیرنظامیان برای خروج از این شهر و سایر شهرهای اشغالی الانبار» اعلام کرده‌اند تا از این طریق، تعداد تلفات احتمالی افراد غیرنظامی به حداقل برسد.
در این میان، تروریست‌های داعش در اقدامی ناجوانمردانه، مناطق مسکونی را محاصره کردند و از مردم به عنوان سپر انسانی مقابل نیروهای عراقی استفاده می‌کنند. همین مسئله روند عملیات را سخت‌تر کرده است.