kayhan.ir

کد خبر: ۴۷۵۲۰
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۶
اشپیگل فاش کرد

رشوه قزاقستان به رهبران اروپا برای کسب پرستیژ!

هفته‌نامه اشپیگل آلمان فاش کرد رئیس‌جمهور قزاقستان برای کسب پرستیژ به رهبران اروپا رشوه داده است.


هفته‌نامه آلمانی اشپیگل  طی گزارشی نوشت: «عالیترین مقام‌های سیاسی سابق آلمان و اروپا جهت «لابیگری و مشاوره» برای نورسلطان نظربایف، رهبر قزاقستان حقوق کلانی دریافت کرده‌اند. این سران اروپائی عضو «باشگاه دوستداران قزاقستان» بودند که وظیفه داشته است «پرستیژ» قزاقستان را در اروپا و جهان بهتر کنند و به رهبر قزاقستان «مشاوره» دهند.
 به گزارش ایسنا، در میان نام‌های افشا شده «گرهارد شرودر»، صدراعظم پیشین آلمان، «هورست کوهلر»، رئیس‌جمهور سابق آلمان، «اوتو شیلی»،  وزیرکشور سابق آلمان، «پیتر گاو وایلر»، یکی از سران «اتحادیه سوسیال مسیحی آلمان»، «آلفرد گوزن-بائور»، رئیس‌جمهور پیشین اتریش و گرداننده باشگاه دوستداران قزاقستان، «الکساندر کوازنیفسکی»، رئیس‌جمهور سابق لهستان، «مارسلینو اوری»، وزیر خارجه پیشین اسپانیا، «ماکس پتر راتسل»، رئیس قبلی پلیس بین‌الملل (اینترپل) و «رومانو پرودی»، نخست‌وزیر سابق ایتالیا را می‌توان مشاهده کرد.
به نوشته اشپیگل، سران سابق اروپائی سالانه برای «خدمات ویژه»! خود حقوقی بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار یورو دریافت کرده‌اند.
 به گزارش اشپیگل این ماجرا سه سال پیش و از  زمانی آغاز شده است که پلیس جنائی وین دفتر وکالت «گابریل لانسکی» حقوقدان مشهور اتریشی را تحت نظارت داشته است.
«لانسکی» در سال ۲۰۰۹ نامه‌ای به نورسلطان نظربایف، رئیس جمهور قزاقستان نوشته و ایده تاسیس «باشگاه دوستداران قزاقستان» با عضویت رهبران سابق کشورهای اروپایی را پیشنهاد کرد.
 رهبران اروپائی که به قول اشپیگل «نمی‌دانستند چگونه نام قزاقستان نوشته می‌شود» و فقط با گرفتن ۴۰۰ هزار یورو حاضر شدند در اواسط سال ۲۰۱۰ مشاوره و لابیگری برای قزاقستان را آغاز کنند.
هفته‌نامه اشپیگل در ابتدای گزارش ۱۰ صفحه‌ای خود در توصیف «نورسلطان نظربایف» می‌نویسد: «وی فرزند چوپانی بوده است که اکنون میلیاردر شده و حدود یک ربع قرن در قزاقستان حاکم است.»
اشپیگل انتقاد می‌کند که سیاستمداران عالیرتبه و مشهور آلمان «در هر زمان آماده انجام هرکاری برای پول» هستند.