kayhan.ir

کد خبر: ۴۷۴۸۹
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۵
معاون وزیر جهاد کشاورزی:

واردات مواد غذایی سالانه 14 میلیارد دلار به جیب خارجی‌ها می‌ریزد

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی گفت: ایران با واردات مواد غذایی از خارج از کشور، سالانه 14 میلیارد دلار درآمدزایی برای کشاورزان خارجی دارد.


عباس کشاورز دیروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا در مهاباد افزود: کشورمان همه ساله با پرداخت این میزان هزینه، اشتغال پایداری را برای کشاورزان خارجی به وجود آورده است.
وی گفت: اکنون 50 درصد مواد غذایی کشور از خارج وارد می‌شود که باید تلاش شود تا از اتکای کشور به محصولات کشاورزی خارجی کاسته شود.
کشاورز با تاکید بر ارتقای بهره‌وری در این بخش گفت: در امر تولید محصولات کشاورزی در ایران از هر مترمکعب آب حداکثر 600 گرم گندم تولید می‌شود این در حالی است که در کشوری مانند مصر از هر مترمکعب آب یک کیلو و 700 گرم گندم تولید می‌شود.
وی اضافه کرد: کشاورزان باید در مصرف آب حساب شده عمل کنند چرا که اگر در مصرف این مایع حیاتی درست عمل نشود با کاهش درآمد مواجه شده و وابستگی کشور ما در بخش غذایی بیشتر از گذشته خواهد شد.
معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: یکی از سیاست‌های مهم در بخش کشاورزی افزایش اختیارات بخش خصوصی است.
وی در خصوص متوسط میزان بارندگی استان‌های کشور گفت: آذربایجان غربی بعد از استان‌های مازندران، گیلان و گاهی استان‌های کردستان و کرمانشاه در این بخش در کشور قرار دارد.
کشاورز افزود: 35 درصد آب کشور در استان خوزستان و 11 درصد آن در استان آذربایجان‌غربی است که باید با مصرف بهینه آب و افزایش راندمان تولید از این ظرفیت‌ها به خوبی استفاده کرد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی به منظور افتتاح چند طرح در زمینه آبیاری تحت فشار به بوکان سفر کرده بود.