kayhan.ir

کد خبر: ۴۷۴۸۷
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۵
با حضور معاون اول رئیس جمهور

بهره‌برداری از بزرگ‌ترین پل قوسی خاورمیانه در چهار محال و بختیاری آغاز شد

باحضور معاون اول رئیس جمهور، جاده جایگزین شهرکرد به ایذه بزرگترین پل قوسی خاورمیانه در چهارمحال و بختیاری به بهره‌برداری رسید.


شهرکرد- خبرنگار کیهان:

این پل بدست متخصصان و طراحان ایرانی از فولاد مخصوص و ضد زنگ ساخته شده است و حدود 4 هزار تن وزن، 300 متر طول و حدود 12 متر عرض دارد و از هزار و 212 قطعه تشکیل شده است. این پل با 62 متر ارتفاع از سطح دریاچه سد و 270 متر از کف دریاچه، برقرار کننده ارتباط چهارمحال و بختیاری به خوزستان از روی سد کارون 4 است. همچنین جاده جایگزین پل قوسی سد کارون چهار به طول حدود 10 کیلومتر در ارتفاعات منطقه از هفت رشته تونل عبور می‌کند که طولانی‌ترین آنها 570 متر است. ساخت جاده جایگزین و بزرگترین پل زیرقوسی کارون چهار، سال 1390 آغاز شد.
برای اجرای این طرح هزار و 400 میلیارد ریال هزینه شده است. با بهره‌برداری از جاده‌های جایگزین و پل قوسی سد کارون چهار، مسیر شهرکرد به خوزستان 30 کیلومتر کوتاهتر می‌شود.
جاده اصلی شهرکرد به خوزستان به طول 164 کیلومتر از جاده اردل از مسیر این سد عبور می‌کند و باعث کاهش بار ترافیکی مسیر لردگان به خوزستان که از محور حادثه‌خیز استان است می‌شود.
همچنین با حضور معاون اول رئیس جمهور، کارخانه بزرگ تولید کاشی و سرامیک در استان چهار محال و بختیاری به بهره‌برداری رسید. این کارخانه در شهرک صنعتی شهر گندمان راه‌اندازی شده و ظرفیت تولید روزانه 12 هزار متر مربع کاشی و سرامیک را دارد و برای ساخت آن 5 میلیون یورو و 600 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده است. قرارداد صادرات محصولات این کارخانه به عراق منعقدشده است و امکان چاپ دیجیتال روی کاشی و تولید سرامیک لعاب‌دار برای کف، از ویژگی‌های منحصر بفرد محصولات این کارخانه در بروجن است.
افتتاح سد سورک
جهانگیری در سفر به چهارمحال و بختیاری سد مخزنی و شبکه آبیاری سورک را افتتاح کرد. عملیات اجرایی این سد از سال 84 آغاز و با صرف 450 میلیارد ریال اعتبار به مرحله بهره‌برداری رسید.
سد سورک از نوع خاکی با مخزن رسی و حجم مفید مخزن سد 25 میلیون متر مکعب و حداکثر ارتفاع سد از بستر رودخانه 39 متر است.
حجم منابع زیرزمینی قابل بهره‌برداری پس از اجرای طرح 36 میلیون متر مکعب است و این سد 6 هزار هکتار از اراضی اطراف را تحت پوشش قرار می‌دهد.
این سد روستاهای سورک، ایرانچه، دستگرد امامزاده، دزک، گشنیزجان، موسی‌آباد و سرتیشنیز را تحت پوشش قرار می‌دهد و زمینه اشتغال 2 هزار و 500 نفر را در استان چهارمحال و بختیاری فراهم کرده است.