kayhan.ir

کد خبر: ۴۷۴۸۵
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۵

آغاز به کار ساخت اسکله بندر کاسپین در منطقه آزاد انزلی

عملیات اجرایی ساخت نخستین پست اسکله مجتمع بندری کاسپین منطقه آزاد انزلی، دیروز با حضور دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد، خانواده شهید نامجو، استاندار و نمایندگان گیلان و مسئولان کشوری و لشکری آغاز شد.


به گزارش خبرنگار ایرنا، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در مراسم آغاز ساخت این اسکله گفت: اجرای مرحله نخست مجتمع بندری کاسپین شامل یک پست اسکله به طول 175 متر با شش هکتار پس کرانه با ظرفیت پهلوگیری کشتی‌های با ظرفیت 12 هزار تن کانتینری و 20 هزار تن نفتی است.
رضا مسرور مدت زمان اجرای این طرح را 18 ماه با هزینه برآورد شده 385 میلیارد ریال از محل اعتبارات سازمان منطقه آزاد انزلی عنوان کرد.
وی گفت: مجتمع بندری کاسپین در نهایت دارای 22 پست اسکله، 120 هکتار پس‌کرانه و 200 هکتار حوضچه آرامش خواهد بود.
تاکنون 80 میلیارد تومان برای اجرای دو موج‌شکن هزینه شده و در پایان به 130 میلیارد تومان می‌رسد.
منطقه آزاد انزلی تنها منطقه آزاد ایران در حاشیه دریای خزر است؛ کشورهای حاشیه دریای خزر، ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و آسیای جنوب شرقی عمده بازارهای صادرات و واردات محصولات از طریق منطقه آزاد انزلی هستند.
قرار گرفتن در مسیر کریدور بین‌المللی شمال-جنوب، دارا بودن موقعیت ویژه در زمینه ارتباط با کشورهای حاشیه دریای خزر، همجواری با بنادر آستراخان و لاگان در روسیه، کراسنودسک در ترکمنستان، اکتائو در قزاقستان و باکو در آذربایجان، دسترسی از طریق راه‌های مناسب، به بازارهای مصرف کشورهای CIS، نزدیکی به فرودگاه بین‌المللی رشت از جمله مزایای منطقه‌آزاد انزلی است.
آیین بهره‌برداری رسمی از پروژه تقاطع غیرهمسطح منطقه آزاد انزلی با نام سرلشگر سیدموسی نامجو نیز صبح دیروز با حضور اکبر ترکان مشاور عالی رئيس جمهوری و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد برگزار شد.
 احداث این تقاطع از سال 1388 آغاز شد و با ساخت آن دسترسی مسیر راه‌آهن به محل اسکله و در نهایت اتصال منطقه به کمربندی امام‌زاده هاشم از زیر پل صورت می‌گیرد.