kayhan.ir

کد خبر: ۴۷۴۸۲
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۵
معاون سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد

سرمایه‌گذاری 153 میلیارد تومانی برای مقابله با آلودگی نفتی در دریا

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی از سرمایه‌گذاری 153 میلیارد تومانی این سازمان در بخش امداد و نجات دریایی و مقابله با آلودگی نفتی، خبر داد.

رشت - خبرنگار کیهان:

هادی حق‌شناس روز دوشنبه در همایش ملی منطقه‌ای جست‌وجو و نجات دریایی و مقابله با‌ آلودگی نفتی دریای خزر در انزلی اظهار کرد: با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب و رئیس‌جمهوری به حفظ محیط زیست دریایی این مسئله، از راهبردهای مهم سازمان بنادر و دریانوردی کشور محسوب می‌شود.
وی مهمترین چالش‌های زیست محیطی خزر را تعیین نشدن رژیم حقوقی دریای خزر، اجرایی نشدن مطلوب کنوانسیون تهران، فرسودگی سکوها و لوله‌های نفتی سواحل کشورهای آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان و نشت مداوم نفت، ترانزیت سوخت در خزر و احتمال بروز سوانح،‌ ورود انواع زباله و فاضلاب و سموم کشاورزی از طریق رودخانه‌ها به دریا و در نتیجه آلودگی شدید سواحل، نوسانات سطح آب دریای خزر، پیشروی به حریم دریا و خصوصی شدن سواحل و عدم نظارت و کنترل بر آنها، انقراض نسل ماهیان خاویاری، استخوانی و فک دریای خزر عنوان کرد و با اشاره به تردد سالانه پنج هزار شناور در خزر متذکر شد: 5 کشور خزر در صورت بروز آلودگی باید خود دست به کار شوند.
حق‌شناس وجود نفت و گاز، حمل و نقل دریایی، گردشگری و تفریحی، آبزیان و صید آنها را مهمترین ارزش اقتصادی خزر عنوان و بر لزوم توجه به محیط زیست خزر تاکید کرد.
معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی افزود: از خلیج فارس سالانه بیش از 50 هزار شناور عبور می‌کند که احتمال 30 درصد ریسک آلودگی وجود دارد.
حق‌شناس با بیان اینکه یک‌سوم ریسک در خلیج فارس برای ایران است، گفت: به همین دلیل سازمان بنادر و دریانوردی، هزینه بسیاری را برای مقابله با آلودگی‌های زیست محیطی دریا و امداد و نجات انجام داده است.
وی تصریح کرد: با توجه به اهمیت مسئله محیط زیست و سلامت انسان و موجودات دیگر، سازمان بنادر و دریانوردی 60 میلیارد تومان برای آمادگی مقابله با آلودگی نفتی در خلیج فارس هزینه کرده است.
حق‌شناس افزود: همچنین سالانه 10 میلیارد تومان هزینه عملیاتی راهبری، تعمیر و نگهداری شناورها و تجهیزات در کشور صرف می‌شود.
وی بر آمادگی این سازمان برای مقابله با آلودگی نفتی و امداد و نجات دریایی خبر داد.