kayhan.ir

کد خبر: ۴۶۷۲۳
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۳
عضو انجمن تولیدکنندگان کودهای کشاورزی:

دولت نصف هزینه واردات را به تولید می‌داد کارگران بیکار نمی‌شدند

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان کودهای کشاورزی گفت: دولت به جای واردات انبوه کودهای شیمیایی کشاورزی از 300 کارخانه تولیدی رو به تعطیلی در کشور که توانایی تامین بیش از 50 درصد نیاز داخلی را دارند،‌ حمایت کند.


محسن سیروس در گفت‌وگو با ایسنا اظهار داشت: سال گذشته توسط وزارت جهاد کشاورزی 500 میلیون دلار کود شیمیایی از خارج خریداری و وارد کشور شده است. در حالی که کوچکترین اعتنایی به حدود 300 کارخانه تولید کود نمی‌شود و اگر تنها نیمی از هزینه واردات کود طی سال گذشته و سال‌های ماقبل آن صرف خرید از داخل می‌شد، امروز تولیدکنندگان داخلی این محصول به پویایی لازم رسیده بودند و از نظر تکنولوژی تولید در بهترین وضع ممکن قرار داشتند. علاوه بر آن کارگران بیکار نمی‌شدند و حداقل 15 هزار شغل مستقیم و 25 هزار شغل غیرمستقیم در کنار فعالیت مولد این صنعت حفظ می‌شد.
وی افزود: این واردات در حالی اتفاق افتاد که بسیاری از کودهای وارداتی فاقد استانداردهای لازم هستند و از نظر آنالیز محصول نیز با حد بالاتری از انحراف از معیار و عناصر غیرمجاز در این کودها مواجه هستیم که ضررهای اقتصادی این موضوع در سلامت و کشاورزی غیر قابل محاسبه است. در حالی که بسیاری از تولیدات داخلی از نظر کیفیت به طور چشمگیری بهتر از محصولات مشابهی است اقدام به واردات شده است.
عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان کودهای کشاورزی کشور ادامه داد: اتفاقات یاد شده بیانگر این دو واقعیت تلخ است که وزارت جهاد کشاورزی برای ایجاد اشتغال در کشورهای دیگر بیشتر از اشتغال‌زایی برای هموطنان در داخل مرزهای ایران اسلامی اهمیت قایل است و ضمن بی‌توجهی به منافع ملی در سطح کلان، با واردات کود بی‌کیفیت شیمیایی به جای صیانت از خاک کشاورزی، به روند تخریب و استهلاک هرچه بیشتر این ماده حیاتی (خاک کشاورزی) کمک می‌کند.
سیروس با اشاره به دستور راهبردی اقتصاد مقاومتی رهبر معظم انقلاب تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب برای تحقق اقتصاد مقاومتی تمام اجزای ساختار اداری کشور را  موظف کرده‌اند با حمایت از تولیدات داخلی در همه بخش‌ها، وابستگی به خارج از کشور در همه زمینه‌ها کاهش یابد تا ارز کمتری از کشور خارج و وابستگی به استفاده از کالا و خدمات بیگانگان کمتر شود همچنین با رونق گرفتن تولید ملی و اشتغال و ایجاد ارزش افزوده سطح رفاه عمومی افزایش یابد اما جهت حرکت وزارت جهاد کشاورزی و مجموعه دولت در موضوع تامین کود بخش کشاورزی کاملا برخلاف این منویات است.
وی اضافه کرد: تولیدکنندگان کودهای کشاورزی داخلی به عنوان متولیان صنعتی پویا و زنده توان آن را دارند که با تکیه بر تجربه و توان فنی اعضای خود حداقل نیمی از نیاز کود کشور را با بهترین کیفیت ممکن تولید و تامین کرده و در اختیار بخش کشاورزی قرار دهند. ولی مشخص نیست چرا دولت همواره بر واردات این کالا و عدم توجه به تولید داخلی تاکید دارد، در حالی که بر اساس مصوبه‌های مختلفی که تاکنون در مجلس و دولت‌های مختلف در زمینه ممنوعیت خرید خارجی کالاهایی که تولید داخلی دارند به تصویب رسیده است. همچنان برای تامین منافع واردکنندگان و بنگاه‌های اقتصادی بیگانه تلاش می‌شود.
سیروس اعلام کرد: حضور دولت در بازار کودهای کشاورزی کشور تنها برای حمایت از تولید داخلی می‌تواند معنی و مفهوم داشته باشد و اگر آنچه تاکنون اتفاق افتاده است بخواهد تداوم پیدا کند و طبق تجربه گذشته برآیند اقدامات بخش‌های مختلف دولت از جمله وزارت جهاد کشاورزی به ضرر تولید ملی کشور باشد، پس بهتر است دولت خود را از بازار کنار بکشد و با تولیدکنندگان داخلی که سال‌هاست زیر فشار واردات مورد ظلم و اجحاف واقع شده‌اند مهربان‌تر باشد.