kayhan.ir

کد خبر: ۴۶۶۶۰
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۳
معاون دادگستری همدان:

فروشندگان خودرو به بنگاهدار وکالت ندهند

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری همدان گفت: در حوزه نقل و انتقال خودرو، اشخاص برای فروش وسیله نقلیه خود وکالتی به نام بنگاهدار می‌زنند که این وکالت پیامدهای ناگواری برای فروشندگان اصلی خودرو ببار می‌آورد.

سعید گلستانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان اظهار داشت: در حال حاضر یکی از مشکلات جامعه، بحث تخلفات در حوزه بنگاه‌های معاملاتی خودرو است.
وی با اشاره به اینکه افراد بدون اینکه خودشان در جریان تخلفات باشند تخلفات زیادی به نام آنان در سیستم ناجا ثبت می‌شود عنوان کرد: در حوزه نقل و انتقال خودرو، اشخاص مختلفی برای فروش وسیله نقلیه خود به بنگاه‌های خودرو مراجعه می‌کنند که در هنگام فروش اشخاصی که در بنگاه هستند، خودرو را به نام خودشان خریداری می‌کنند.
معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری همدان ادامه داد: در موقع انتقال سند و فک پلاک به جای سند قطعی و شماره‌گذاری یک وکالت فروش از فروشنده اخذ می‌کنند تا پیدا شدن خریدار زمان داشته باشند.
وی با بیان اینکه اشتباه بزرگ فروشندگان این است که به جای زدن سند، به بنگاهدار وکالت می‌دهند گفت: این اقدام به خاطر آن است که بنگاهدار مالیات پرداخت نکند چرا که برای زدن سند باید بابت هر معامله مالیات پرداخت شود.
گلستانی با اشاره به اینکه بی‌توجهی در زدن سند قطعی توسط فروشندگان مشکلات متعددی را به وجود می‌آورد، اظهار کرد: فروشندگان معمولا با هزینه کمی وکالت می‌زنند که با این کار خودرو دست چند نفر می‌افتد؛ این افراد ممکن است تخلفاتی داشته باشند که به نام مالک اصلی خودرو که سند به نام اوست ثبت می‌شود.
معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری همدان یادآور شد: به این ترتیب بدون اینکه شخص در جریان باشد ممکن است تخلفات بسیاری به نام او ثبت و گواهینامه‌اش از درجه اعتبار ساقط شود. از سوی دیگر با این روش فروش خودرو، تعداد زیادی از مردم و فروشندگان اولیه گرفتار می‌شوند.
گلستانی ادامه داد: برای پیشگیری از این نوع تخلفات، مردم باید نقل و انتقال خودرو را با سند قطعی انجام دهند تا دچار مشکل نشوند و به وکالت زدن و حرف بنگاهدار توجه نکنند.