kayhan.ir

کد خبر: ۴۶۶۳۴
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۰
دلال‌ها و واسطه‌ها بازار را متلاطم کردند

افزایش 50 درصدی قیمت زعفران طی 40 روز گذشته

رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان رضوی از افزایش 50 درصدی قیمت زعفران در بازه زمانی 40 روزه خبر داد و گفت: دلالان، بازار داخلی و همچنین صادرات طلای سرخ را متلاطم کردند.

غلامرضا میری دیروز در گفت‌وگو با فارس در مشهد از افزایش 50 درصدی قیمت زعفران در بازه زمانی 40 روزه خبر داد و گفت: هم‌اکنون زعفران حداقل کیلویی 5 میلیون و 200 هزار تومان است و این در حالی بوده که در 20 فروردین ماه جاری هر کیلو زعفران با قیمت 4  میلیون تومان به فروش می‌رسیده است.
وی افزود: میزان صادرات زعفران در فروردین ماه 29 درصد نسبت به سال گذشته رشد داشت، اما به دلیل افزایش یکباره طلای سرخ بعید می‌دانم بتوانیم میزان صادرات خود را حفظ کنیم چون به خاطر افزایش قیمتی که پیش آمده بازار دچار رکود شده به طوری که حتی در بازار داخلی نیز میزان فروش کاهش یافته است.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان رضوی با تاکید بر اینکه افزایش 50 درصدی قیمت زعفران در مدت 40 روز غیر منطقی است، گفت: امسال افراد مطلع که آمار مصرف داخل و صادرات را دارند شروع به خرید زعفران از کشاورز کرده و سبب اوضاع نابسامان بازار زعفران شده‌اند.
میری تاکید کرد: این در حالی است که در سال 92 بین 300 تا 320 تن تولید داشتیم که 40 تا 50 تن آن مازاد بود. وی افزود: باید توجه داشت که دلالان و واسطه‌ها افرادی هستند که فقط به منافع خود فکر می‌‌کنند و آینده‌نگری ندارند و با خرید و دپوی این محصول سبب می‌شوند تا ما بازارها را از دست بدهیم و حاصل آن نیز ضربه وارد کردن به 2 هزار نفری می‌شود که در واحدهای تولیدی زعفران کار می‌کنند.
رئيس اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان رضوی با تاکید بر اینکه در حال حاضر هیچ محصولی را سراغ نداریم که رشد بیش از 5 تا 10 درصدی داشته باشد، تصریح کرد: این افزایش قیمت در طلای سرخ صادرات را مختل می‌کند چون برای خریدار خارجی قابل قبول نیست در یک بازه زمانی کوتاه مدت تا دو برابر قیمت پرداخت کند. وی در ارتباط با چگونگی حل این مشکل تاکید کرد: به نظر من برای حل این مشکل باید در برنامه کوتاه مدت واحدهای بسته‌بندی به اندازه نیاز از بازار خرید کنند و در برنامه بلند‌مدت نیز سال‌هاست پیشنهاد می‌دهیم که اگر زعفران ذخیره شده داشته باشیم مطمئنا بازار ثبات پیدا کرده و می‌توان آن را توسعه داد.
میری افزود: با توجه به اینکه 99 درصد زعفران دنیا در خراسان رضوی تولید می‌شود و تولید این محصول اشتغالزایی و ارزآوری خوبی برای کشور به همراه دارد برای حمایت از صادرکنندگان و تولیدکنندگان طلای سرخ باید اعتباراتی با تسهیلات پایین در قالب شکل‌گیری صندوقی با کمک دولت و بخش خصوصی ایجاد شود.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان رضوی بر ضرورت تشکیل صندوق زعفران برای تنظیم بازار تاکید کرد و افزود: متاسفانه هنوز اقدامی برای تشکیل این صندوق انجام نشده است و با توجه به اینکه پنج ماه دیگر فصل برداشت زعفران است در نتیجه انتظار می‌رود استانداری و وزارت صنعت، معدن و وزارت کشاورزی برای حمایت از تجار و کشاورزان وارد عمل شوند.