kayhan.ir

کد خبر: ۴۶۴۸۲
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۲
وزارت خارجه آمریکا:

موضوع لاینحل مذاکرات دسترسی بازرسان به سایت‌های ایران است

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بازرسی از سایت‌های ایران را موضوع لاینحل مذاکرات هسته‌ای توصیف کرد.

 دور جدید رایزنی‌های هسته‌ای در راستای ادامه نگارش پیش‌نویس برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) از پنجشنبه هفته گذشته در وین آغاز شد.این مذاکرات با حضور همه هیئت‌های مذاکره‌کننده 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان) و معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و در سطح معاونان وزرای خارجه و مدیران کل برگزار شد.
این ششمین دور رایزنی‌ها در این خصوص است. پنجمین دور این رایزنی‌ها از پنجم تا هشتم خرداد ماه در وین برگزار شد.دیروز نیز در ادامه رایزنی‌های هسته‌ای در وین در راستای ادامه نگارش پیش نویس برنامه جامع اقدام مشترک، سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی با وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا در ساعت ١٢ به وقت تهران (٩:٣٠ به وقته محلی) در وین به گفت‌وگو پرداختند که این رایزنی‌ها بعد از دو ساعت خاتمه یافت.
وارد مرحله فوق حساس مذاکرات هسته‌ای شدیم
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه مذاکرات هسته‌ای وارد مرحله فوق حساس شده تاکید کرد: «اصل راستی‌آزمایی در توافق نهایی حیاتی است».
آلن ایر ادامه داد: حالا که ماه ژوئن شروع شده است، وارد مرحله فوق حساس مذاکرات شدیم. خانم (وندی) شرمن (معاون وزیر خارجه آمریکا و دیپلمات ارشد این کشور در مذاکرات هسته‌ای با ایران) همراه با بعضی اعضای تیم مذاکره‌کننده عازم وین شده تا به امید خدا قبل از مهلت مقرر، یعنی آخر ماه ژوئن کار تدوین توافق نهایی و ضمائم مربوطه تمام شود.
از توافق شفاف هسته‌ای
با ایران استقبال می‌کنیم
به گزارش فارس، یک مقام نظامی صهیونیستی روز  پنجشنبه در اظهار نظری محتاط از توافق هسته‌ای که در آن برنامه هسته‌ای ایران را مهار کند، استقبال کرد.
این افسر ارشد اسرائیلی افزود که اقدام‌های صورت گرفته قدرت‌های جهانی چون بازرسی از تاسیسات هسته‌ای ایران  موجب ایجاد فرضیه  کاهش توان غنی‌سازی این کشور و افول تهدید‌های ایران در سال‌های آتی می‌شود.
توافق بر سر «مکانیسم ماشه»
درباره تحریم‌های ایران آسان نیست
همچنین یک پایگاه تحلیلی در گزارشی توافق بر سر مکانیسم بازگشت خودکار تحریم‌ها علیه ایران یا «مکانیسم ماشه» را امری دشوار خواند.
به گزارش فارس، دیپلمات‌ها و مقامات کشورهای غربی گفته‌اند به دنبال به کارگیری ساز و کاری هستند که تحریم‌های وضع‌شده علیه ایران، در حالت فرضی عدم پایبندی این کشور به مفاد توافقنامه هسته‌ای احتمالی، به صورت خودکار و بدون نیاز به رأی‌گیری در شورای امنیت سازمان ملل بازگردانده شوند.
روسیه و چین با این استدلال که این اقدام می‌تواند به ایجاد بدعت‌های تازه در رویه‌های عمل بین‌المللی تبدیل شود و حق وتوی آنها را تضعیف کند با آن مخالفت کرده و گفته‌اند هر گونه تصمیم برای بازگرداندن تحریم‌ها باید از مسیر رأی‌گیری در شورای امنیت انجام شود.
بی‌سابقه‌ترین بازرسی‌های سرزده در انتظار برنامه هسته‌ای ایران
در همین حال سخنگوی کاخ‌سفید می‌گوید پس از اجرایی شدن توافق جامع هسته‌ای میان ایران و ۱+۵، بی‌سابقه‌ترین بازرسی‌های سرزده در تاریخ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از برنامه هسته‌ای ایران انجام خواهد شد.
به گزارش فارس، «جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید در میان خبرنگاران از انجام بی‌سابقه‌ترین بازرسی‌های سرزده از تأسیسات هسته‌ای ایران در آینده‌ای نزدیک خبر داد.
اگر رئیس جمهور آمریکا شوم اولین کارم باطل کردن توافق هسته‌ای با ایران است
یکی از نامزدهای احتمالی ریاست جمهوری آینده آمریکا در سخنانی که بیشتر برای جلب نظر می‌باشد مدعی لغو توافق هسته‌ای اوباما با ایران بعد از ورود به کاخ سفید شد.
 «ریک پری» فرماندار سابق ایالات تگزاس در سخنانی مدعی شد که اولین اقدامش در صورت پیروزی در انتخابا‌ت آتی ریاست جمهوری آمریکا «باطل کردن توافق هسته‌ای با ایران» خواهد بود.
 مذاکره با ایران وجهه آمریکا را در جهان ارتقا ‌بخشیده است
رئیس‌جمهور آمریکا نیز ادامه مذاکره با ایران را از جمله دلایل بهبود تفکر عمومی جهانیان نسبت به واشنگتن نامید.
 باراک اوباما در کاخ سفید و در نشست موسوم به « YSEALI» برنامه ویژه کاخ سفید برای توسعه و پیشبرد آسیای جنوب شرقی،مدعی شد که مذاکره با ایران باعث ارتقا وجهه آمریکا در جهان شده است.
بحث دسترسی به سایت‌های ایران، مشکل حل نشده مذاکرات است
همچنین ماری هارف سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در میان خبرنگاران گفت که جان کری، تحولات نشست کارشناسان ایران و 1+5 در وین را تلفنی دنبال می‌کند و بحث دسترسی به سایت‌های ایرانی کماکان موضوع لاینحل مذاکرات است. هارف چگونگی کاهش تحریم‌ها را مشکل بعدی پیش روی مذاکرات خواند و تاکید کرد باید تصمیمات سیاسی اتخاذ شود.
نماینده ایران در آژانس انرژی اتمی گفت: معاون مدیرکل آژانس تاکید کرد هیچ انحرافی در برنامه هسته‌ای ایران مشاهده نشده و در مورد اقدامات داوطلبانه ایران طبق توافق ژنو، آژانس توانسته اجرای تمام این اقدامات را راستی‌آزمایی کند.
به گزارش فارس، نشست توجیهی فنی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد گزارش اخیر مدیرکل آژانس در خصوص اجرای موافقت‌نامه پادمان در ایران عصر چهارشنبه با حضور کشورهای عضو آژانس در وین برگزار شد. نجفی افزود: واریورانتا معاون مدیرکل آژانس در این نشست توجیهی تاکید کرد که هیچ انحرافی در برنامه هسته‌ای ایران مشاهده نشده و در مورد اقدامات داوطلبانه ایران طبق توافق ژنو و تمدید آن آژانس توانسته است که اجرای تمام این اقدامات را راستی آزمایی کند.
همه دسترسی‌ها به مراکز هسته‌ای مدیریت‌شده است
معاون سازمان انرژی اتمی گفت: همه دسترسی‌ها به مراکز هسته‌ای مدیریت‌شده است و اینگونه نخواهد بود که از هر جایی و هر چیزی بازدید کنند و امنیت ملی و اقتدار حاکمیتی کشور را با مخاطره مواجه کنند.
به گزارش فارس، روسا و جمعی از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های استان قم (سه‌شنبه) 12 خردادماه از سایت هسته‌ای فردو بازدید کردند.
در این بازدید اصغر زارعان معاون حفاظت و امنیت سازمان انرژی اتمی ایران طی سخنانی به تشریح فعالیت‌های صنعت هسته‌ای کشور پرداخت و ابعاد سیاسی، حقوقی و فنی پرونده هسته‌ای کشور را مورد بحث و بررسی قرار داد.
زارعان با بیان تفاوت بین بازرسی‌های موقت، معمولی و ویژه، گفت: همه دسترسی‌ها به مراکز هسته‌ای مدیریت‌شده هستند و این‌طور نخواهد بود که از هر جایی و هر چیزی بازدید کنند و امنیت ملی و اقتدار حاکمیتی کشور را با مخاطره مواجه کنند.