تحریف منطق صریح امام(ره) درباره میزان حال فعلی افراد است(خبر ویژه)
مشاور رئیس جمهور به تحریف موضع حضرت امام درباره میزان حال فعلی افراد است پرداخت.
روزنامه ایران در مصاحبه هفته گذشته خود از علی یونسی پرسید: یکی از موانعی که بر سر راه تشکیل چنین مجلسی (مجلسی آرمانی که یونسی ترسیم میکند) ایجاد میکنند و حتی از ورود افرادی از خانواده انقلاب به مجلس هم جلوگیری میکنند، تکیه آنان به این بیان امام(ره) است که «ملاک حال فعلی افراد است». با استفاده از این نقل قول بسیاری را کنار میگذارند یا مانع فعالیت بسیاری دیگر میشوند. به نظر شما منظور امام(ره) از این جمله چه بود؟
یونسی در پاسخ میگوید: «به امام(ره) ظلمهای زیادی شد، که یکی از ظلمها، تحریف این نظر ایشان است. امام(ره) که فرمودند ملاک حال فعلی افراد است، یعنی چنانچه در زمان شاه افرادی راه و روش دیگری داشتند، مثلاً به اقتضای شرایط مجبور میشدند در ادارات دولتی باشند یا در احزاب فعالیت میکردند، اما اگر با انقلاب، برگشتند- چنانکه دیدیم بسیاری از این افراد انقلابی شدند یا حتی در جبههها شهید هم شدند- حتی اگر در زمان انقلاب شرایط دیگری داشته بودند، در دیدگاه امام(ره)، ما در قضاوت خود نسبت به این افراد، نباید در گذشته نبش قبر کنیم، بلکه باید ببینیم الان چه میگوید و چگونه رفتار میکند.»
به گزارش مشرق، البته چنین تفسیری از نظر امام در جمله معروف «ملاک حال فعلی افراد است» مسبوق به سابقه است و پیش از این نیز توسط یکی از سایتهای نزدیک به دولت در گفتوگو با هاشمی رفسنجانی به طور معناداری مطرح شده است.
این در حالی است که با نگاهی به صحیفه امام راحل و وصیتنامه عبادی سیاسی که آخرین نظرات ایشان در آن به وضوح و صریحاً ذکر شده است، خلاف چنین تفسیر جهتدار و انحرافی مشاهده میشود. آنچه در وصیتنامه سیاسی الهی رهبر فقید انقلاب اسلامی خطاب به آحاد مردم نوشته شده امری واضح و آشکار است که هیچ تاویلی را برنمیتابد. امام خمینی در پایان وصیتنامه خود 4 تذکر مهم قید میکنند که آخرین آنها بدین قرار است: «من در طول مدت نهضت و انقلاب به واسطه سالوسی و اسلامنمایی بعضی افراد ذکری از آنان کرده و تمجیدی نمودهام، که بعد فهمیدم از دغلبازی آنان اغفال شدهام. آن تمجیدها در حالی بود که خود را به جمهوری اسلامی متعهد و وفادار مینمایاندند، و نباید از آن مسائل سوء استفاده شود و میزان در هر کس حال فعلی او است.»
این دقیقاً همان امری که در این سالها در مورد چرخش رفتارهای برخی یاران انقلاب اسلامی از سابقه انقلابی و ضدیت کردارشان با آرا و اندیشههای امام خمینی مورد استناد قرار گرفته و باعث اعتراض به کسانی شده که از یک طرف خود را به امام خمینی نزدیک میدانند و از طرف دیگر با عملکردشان در خلاف جهت منویات و اهدافی که امام در نظر داشتند و عمر شریفشان را در آن صرف کردند حرکت میکنند.
آنچه از وصیتنامه امام راحل به خوبی دریافت میشود، دقیقاً عکس سخنانی است که از سوی یونسی و هاشمی و برخی از رسانههای خاص روایت میشود. امام(ره) با بیانی صریح و روشن با تکیه بر تجربه تاریخی اسلام که البته نمونههایی از آن نیز در دوران ایشان رخ داد، جامعه را از طلحه و زبیرهای زمانه بر حذر میدارد و به طور صریح ملت ایران را نسبت به سوء استفادههای اینچنینی هوشیار میسازند.