kayhan.ir

کد خبر: ۴۶۳۶۷
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۹

یک کلمه هم درباره پروتکل از جرثومه فساد و تباهی(خبر ویژه)

یک وزیر کابینه رژیم صهیونیستی مدعی شد توافق با ایران بدون اجازه بازرسی از مراکز نظامی یک نیرنگ است.


به گزارش رادیو اسرائیل، یووال اشتاینیتز که مامور پیگیری «پرونده اتمی ایران» است، گفت: خودداری ایران از دادن اجازه بازرسی از اماکن نظامی مشکوک، بند نظارت در پروتکل الحاقی را «بی‌ارزش» می‌کند.
وزیر امور راهبردی اسرائيل می‌گوید: اگر ناظران آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امکان بازرسی از اماکن مشکوک در ایران را نداشته باشند، با ایران نه یک توافق بلکه یک فریب و نیرنگ به دست آمده است.
این اظهارات در حالی است که رژیم صهیونیستی نه تنها پروتکل الحاقی به ان‌‌پی‌تی بلکه اصل ان‌پی‌تی را نیز نپذیرفته و خارج از کمترین نظارت بین‌المللی در زمینه تسلیحات اتمی است.
رژیم‌های بی‌صداقت غربی نظیر آمریکا، انگلیس و کانادا اخیرا برای چندمین بار با کارشکنی در کنفرانس بازنگری ان‌پی‌تی، مانع از شکل‌گیری طرح خاورمیانه عاری از تسلیحات جمعی که اسرائیل را زیر ذره‌بین قرار می‌دهد شدند.
نهمین کنفرانس بازنگری معاهده منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای بعد از یک ماه بحث و بررسی باز هم بدون نتیجه پایان یافت و هرگونه تصمیم‌گیری در این باره 5 سال دیگر به تعویق افتاد.
آنچه این کنفرانس را به شکست کشاند اختلاف قاطبه کشورها با سه کشور غربی شامل آمریکا، انگلیس و کانادا درباره لزوم برگزاری کنفرانس و دستیابی بر ساز و کار اجرای طرح عاری‌سازی خاورمیانه از سلاح‌های هسته‌ای بود و این سه کشور با در نظر گرفتن ملاحظات و مواضع رژیم صهیونیستی با آن مخالفت کردند.
روسیه با توجه به برگزار نشدن کنفرانس که برای بررسی ساز و کار طرح عاری سازی خاورمیانه از سلاح‌های هسته‌ای در هلسینکی پیش‌بینی شده بود، پیشنهاد کرد که این کنفرانس در اول مارس سال 2016 برگزار شود اما هر سه کشور آمریکا، انگلیس و کانادا با ارائه دلایلی در راستای مواضع و منافع رژیم صهیونیستی با آن مخالفت کردند.
نماینده آمریکا در نشست بازنگری ان‌پی‌تی گفت: اگر سندی به تصویب نرسد بهتر از یک سند نهایی بد است(!)
آمریکا و انگلیس و کانادا در این کنفرانس اعلام کردند که به دلیل عدم رضایت از متن بخش مربوط به ایجاد منطقه عاری از سلاح‌های هسته‌ای در خاورمیانه نمی‌توانند با متن پیشنهادی ریاست کنفرانس موافقت کنند.
همزمان نتانیاهو در دیدار وزیر خارجه آلمان گفت: توافق هسته‌ای باید علاوه بر بلندپروازی‌های هسته‌ای ایران، آرمان‌های منطقه‌ای و انقلابی این کشور را نیز محدود کند.
وی اضافه کرد: ایران در حال گسترش صنعت اسلحه‌سازی از جمله تولید پهپاد، راکت،‌ موشک‌های هدفمند و زیردریایی و ماهواره است.