kayhan.ir

کد خبر: ۴۶۳۶۴
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۸
علی‌اکبر ولایتی:

بازجویی، تحقیر دانشمندان است باید آمریکا را تحقیر کنیم

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: جمهوری اسلامی ایران اجازه بازدید از مراکز نظامی را نمی‌دهد.


علی‌اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در برنامه زنده تلویزیونی متن و حاشیه در پاسخ به این سؤال که آیا شما از جزئیات مذاکرات هسته‌ای خبر دارید یا خیر، گفت: بنده در حد معمول که شغل بنده ایجاب می‌کند از مذاکرات هسته‌ای مطلع هستم.
وی افزود: بنده به عنوان مشاور مقام معظم رهبری و رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو مجمع، اطلاعاتی که دارم متناسب با شغلم بیشتر از افرادی است که در این جایگاه نیستند.
رئیس مرکز تحقیقات و استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سؤال آیا اطلاعاتی کافی پیرامون مذاکرات به مردم داده می‌شود یا خیر، گفت: شاید یک مقدار اطلاعات بیشتر داده شود به نفع مذاکره‌کنندگان و به نفع ملت و در جهت منافع ملی باشد.
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سؤال که قرار بود مذاکرات هسته‌ای در دور جدید در 6 ماه انجام شود اما به مدت 2 بار این مذاکرات تمدید شد علتش چه بود، اظهار داشت: علتش زیاده‌خواهی‌های آمریکا است. این مسئله را دوستانی که مذاکره می‌کنند برای ما نقل کردند.
وی ادامه داد: یکی از مواردی که باعث تمدید مذاکرات شد توافق بر سر تعداد سانتریفیوژها بود آنها در لوزان توافق کرده بودند که هزار سانتریفیوژ در اختیار جمهوری اسلامی باشد اما در نوبت بعدی مذاکرات نیز دبه درآوردند و گفتند تنها باید 350 سانتریفیوژ در دو زنجیره کار کنند و مابقی به انبار انتقال یابد که این موضوع خلاف آن چیزی بود که قبلاً توافق کردند.
ولایتی گفت: پیش از این هم از طریق یکی از کشورهای منطقه که رابطه دوستی با ما دارند آنها قول داده بودند که حق غنی‌سازی ایران را بپذیرند و بعد که مذاکراتی در عمان بین وزیر خارجه ایران و آمریکا انجام شد آنچه که آنجا قرار گذاشته بودند بعداً در جلسات 1+5 از آن مواضع‌شان عقب‌نشینی کردند و عذرشان هم این بود که ما یک توافقی کردیم اما دوستان ما نپذیرفتند.
وی خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها بلوف می‌زنند که گزینه نظامی روی میز است که تبدیل به یک مضحکه شده است اگر می‌توانستند این کار را انجام دهند لحظه‌ای درنگ نمی‌کردند. همانطور که به افغانستان و عراق حمله کردند به ایران هم حمله می‌کردند اما قدرت ایران مانع از این کار شده است.
ولایتی با تأکید بر اینکه آمریکا هیچ وقت قابل اعتماد نبوده و نیست، گفت:‌ دموکرات‌‌ها و جمهوری‌خواهان هیچ موقع قابل اعتماد نیستند و نخواهند بود و اوباما  و هم‌پیمانانش نیز هیچ وقت به عنوان دوست جمهوری اسلامی ایران به حساب نمی‌آیند.
رئیس مرکز تحقیقات و استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ما باید به مذاکره ادامه دهیم اما همواره باید برخی احتیاط‌ها را داشته باشیم، افزود: اگر آنها قولی دادند و اجرا نکردند ما هم باید در مقابل اهرمی داشته باشیم و به قول‌هایی که داده‌ایم عمل نکنیم تا این موازنه و توازن بین ما و آنها به وجود بیاید.
وی ادامه داد: اینطور نباشد که ما کارهای مربوط به خود را انجام دهیم و بعد از اینکه آژانس بیایند بررسی کنند که خود آنها هم پیش‌بینی کردند این کار 6 ماه به طول می‌انجامد و بعد بیایند بررسی کنند تا تأییدات لازم را انجام دهند که به این نتیجه برسند که جمهوری اسلامی کار خود را انجام داده تا آنها به تدریج نسبت به برداشتن تحریم‌ها اقدام کنند. این در حالی است که ابتدا قرار بود برداشتن تحریم‌ها و محدود کردن فعالیت‌ها همزمان انجام بگیرد.
ولایتی افزود: آنها به خاطر اینکه به تعهدات‌شان عمل نکنند از هیچ اقدامی دریغ نخواهند کرد و اینکه ما تأکید داریم که تحریم‌ها باید یکباره برداشته شود به دلیل این است که بخشی از این تحریم‌ها حداقل در یک زمان مشخص برداشته شود زیرا آنها بعداً مسائل دیگری همچون حقوق بشر، موشک‌های بالستیک و حمایت از تروریسم را مطرح می‌کنند تا بهانه‌جویی کنند.
وی تأکید کرد: فرمانده معظم کل قوا حتی اجازه بازدید از مراکز نظامی هم نمی‌دهند چه برسد به اینکه آنها برای ما بیایند و تعیین و تکلیف کنند زیرا مراکز نظامی ما رگ حیاتی ما هستند. مردم، دولت، پاسداران و ارتشی‌ها  این همه تلاش کردند که از میهن‌مان دفاع کنند تا جنگی بر ما تحمیل نشود بنابراین ما اجازه بازدید از مراکز نظامی را نخواهیم داد.
ولایتی گفت: ما به چه دلیل باید اجازه دهیم که مراکز نظامی‌مان در معرض بازدید مأموران آژانس قرار بگیرد که البته بدون شک تعدادی از این مأموران آژانس عامل CIA هستند.
وی ادامه داد: کدام کشور مستقل اجازه می‌دهد که دشمن بالقوه و بالفعلش از امکانات دفاعی‌اش با خبر شود تا طبق آن نقشه‌‌های خود را طراحی کند معلوم است که این اجازه را نخواهیم داد.
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سؤال که نظر شما درباره تقاضای طرف مقابل نسبت به مصاحبه با 23 نفر از دانشمندان و مقامات ایرانی چیست، گفت: اولین برداشت از چنین ادعایی تحقیر دانشمندان هسته‌ای ما است، آنها می‌خواهند با سؤال کردن در واقع از دانشمندان ما بازجویی کنند. وی ادامه داد: اگر آنها اقدام به تحقیر کردند ما هم باید آنها را تحقیر کنیم.