kayhan.ir

کد خبر: ۴۶۳۶۱
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۸
آیت‌الله مکارم شیرازی:

مؤمنان واقعی هیچ‌گاه در زندگی درجا نمی‌زنند

استاد درس خارج حوزه با استناد به آیات قرآن یکی از نشانه‌های مؤمنان واقعی را پیشرفت روز افزون در تقویت ایمان، تهذیب نفس و انجام اعمال صالح دانست و گفت: این افراد هیچ‌گاه درجا نمی‌زنند.


به گزارش خبرگزاری رسا، این مرجع تقلید در دیدار کارشناسان فرهنگی و ائمه جماعات راه‌آهن سراسر کشور با اشاره به آیات دوم، سوم و چهارم سوره انفال، اظهار داشت: این آیات پنج صفت را به عنوان نشانه مؤمنان واقعی بیان می‌فرماید.
وی در شرح «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ» گفت: ابتدای آیه با إنما آغاز می‌شود که از ادات حصر است، انتهای این سه آیه نیز می‌فرماید«أُوْلَـئِکَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا»که تأکید بر حصر است؛ بنابراین این اوضاف پنج گانه تبلور ایمان حقیقی است.
استاد درس خارج حوزه با اشاره به این آیه که می‌فرماید «الَّذِینَ إِذَا ذُکِرَ اللّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ» ابراز داشت: نخستین صفت این است که وقتی نام خدا برده می‌شود دل آنها تکان می‌خورد، به یاد خدا، روز قیامت و مسئولیت‌هایی که دارند می‌افتند؛ خداوند مولای ما و ما بنده او هستیم وقتی نامش را می‌بریم به فکر وظایف بندگی خود می‌افتیم.
آیت‌الله مکارم شیرازی افزود: در ادامه می‌فرماید«وَإِذَا تُلِیَتْ عَلَیْهِمْ آیَاتُهُ زَادَتْهُمْ إِیمَانًا» نشانه دوم این است که اینها درجا نمی‌زنند و از نظر تهذیب نفس، تقویت ایمان و اعمال صالحه رو به جلو حرکت می‌کنند؛ هر چند بار که قرآن را بخوانند ایمانشان زیاد می‌شود، چنان نیست که بشنود و در همان حال باقی بمانند.
وی«وَعَلَى رَبِّهِمْ یَتَوَکَّلُونَ» را سومین ویژگی مؤمنان واقعی دانست و گفت: علی ربهم، جار و مجروری است که مقدم شده بنابراین دلیل بر حصر است، یعنی فقط توکل‌شان بر خدا است؛ آب را از سرچشمه باید بگیریم چرا دست به نیازمندان دراز کنیم؟ وقتی انسان توکلش بر خدا باشد دیگر فریب نقشه دیگران و شیاطین را نخواهد خورد؛ همه مشکلات برای خداوند آسان است.
این مرجع تقلید در توضیح«الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاَةَ» بیان داشت: برپا داشتن نماز اشاره به کمال نماز است؛ یعنی هم نماز را کامل بخواند و هم دیگران را تشویق به اقامه نماز کند؛ یقیمون فعل مضارع است بنابراین استمرار دارد یعنی پیوسته اقامه نماز می‌کنند.
استاد درس خارج حوزه در شرح ویژگی پنجم گفت: می‌فرماید«وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ یُنفِقُونَ» این تعبیر عام است، نمی‌فرماید من اموالهم بلکه می‌فرماید از هرچه به آنها روزی کرده‌ایم انفاق می‌کنند؛ یعنی اگر خدا آبرو به او داده از آن برای نجات مظلومان استفاده می‌کند؛ نفوذ اجتماعی، بیان بلیغ، علم و دانش، اموال و از هرچه دارند در راه خدا انفاق می‌کنند.
آیت‌الله مکارم شیرازی به شرح آیه «أُوْلَـئِکَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا لَّهُمْ دَرَجَاتٌ عِندَ رَبِّهِمْ وَمَغْفِرَةٌ وَرِزْقٌ کَرِیمٌ» پرداخت و اظهار داشت: برخی می‌گویند ما می‌خواهیم سیر و سلوک الی‌الله داشته باشیم، چه کسی را به عنوان استاد انتخاب کنیم؛ اگر به همین آیات عمل شود کافی است؛ راه روشن است راه رو بودن مهم است.
وی افزود: چقدر قرآن جامعیت دارد که در چند جمله کوتاه یک برنامه مهم را بیان می‌فرماید؛ هر کدام از این پنج مورد را می‌توان روزها در موردش بحث کرد.
استاد درس خارج حوزه افزود: برخی تصور می‌کنند وقتی مسافر شدند نماز از آنها برداشته شده و می‌توانند قضای آن را انجام دهند؛ تکلیف نماز در هیچ حالی از روی دوش انسان برداشته نمی‌شود، حتی غریق هم باید در همان حال نماز بخواند.
آیت‌الله مکارم شیرازی با تأکید بر اینکه باید در این زمینه برنامه‌ریزی شود، گفت: در زمان طاغوت از مصیبت‌های بزرگ ما در مسافرت با قطار، مسئله عدم توقف برای نماز بود و همواره دغدغه داشتیم اما الحمدلله در جمهوری اسلامی اگر مسئولان کوتاهی نکنند، وقتی برای نماز در نظر گرفته شده است؛ باید مراقبت کرد که مأموران قطار در این زمینه کوتاهی نکنند.
وی خطاب به ائمه جماعات راه‌آهن سراسر کشور، ابراز داشت: در همان چند دقیقه‌ای که مسافران قطار برای نماز توقف کرده‌اند می‌شود فرصتی را هم برای خواندن یک حدیث اختصاص دهید.