kayhan.ir

کد خبر: ۴۶۲۹۳
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۹
دبیر اتحادیه محصولات معدنی هشدار داد

صادرات سنگ‌های تزیینی ایران ارزان‌تر از قیمت جهانی

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی اعلام کرد: بی‌نام و نشان بودن سنگ‌های تزئینی ایرانی سبب شده است که این کالا بسیار ارزان‌تر از قیمت جهانی فروخته شود.



کامران وکیل در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه سنگ‌های تزئینی ایرانی در جهان شناخته نشده‌اند، گفت: عامل این امر نبود برند و مشکلات صادراتی است.
وی با بیان اینکه قیمت سنگ‌های ایرانی نسبت به کشورهای دیگر پایین‌تر است، گفت: سنگ در کشور ما تنها به عنوان یک مصالح ساختمانی شناخته می‌شود و این در حالی است که در سایر کشورها سنگ کالایی لوکس محسوب می‌شود.
وکیل، ایران را ارزان‌ فروش‌ترین سنگ عنوان کرد و افزود: با این وجود صادرات چندانی در سنگ‌های تزئینی نداریم، چرا که به دلیل نبود ثبات اقتصادی در کشور و به وجود آمدن قانون‌های جدید و یک‌باره، اعتماد در سرمایه‌گذاران ایجاد نمی‌شود.
دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی با بیان اینکه ایران این اطمینان را به سرمایه‌گذاران مبنی بر سرمایه‌گذاری امن نمی‌دهد، گفت: کالای ایرانی نتوانسته است جای خود را در بازارهای جهانی باز کند.
وی با بیان اینکه ترکیه سنگ‌های تزئینی را با قیمت چند برابر بیشتر از ایران صادر می‌کند، گفت:‌ دلیل این موضوع وجود خط کشتیرانی مناسب و وضعیت مناسب در انتقال پولی است.
وکیل با بیان اینکه پارسال به کشورهای ایتالیا، اسپانیا، ترکیه و چین سنگ ساختمانی صادر شده است، گفت: ترکیه با وجود اینکه تولیدکننده سنگ‌های ساختمانی است، از ایران سنگ‌های نادر خریداری می‌کند.
وی ادامه داد: برخی سنگ‌ها مانند سنگ مرمر ایرانی در دنیا مهم هستند و به همین دلیل کشورهای دیگر خواهان این نوع سنگ‌ها هستند که با فرآوری، آنها را به نام خود عرضه می‌کنند.
دبیر کل اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی با بیان این که سنگ مرمر در استان‌های ارومیه و کرمان یافت می‌شود، گفت: این نوع سنگ در جای دیگر دنیا وجود ندارد و اگر هم باشد بسیار گران است؛‌ بنابراین سایر کشورها این نوع سنگ را از ایران می‌خرند.
وکیل درباره وضعیت دستگاه‌های سنگبری در ایران گفت: دستگاه‌های فرآوری سنگ‌های ساختمانی در ایران از ترکیه نیز بهتر است و ایران از نظر فرآوری سنگ مشکلی ندارد.
وی ضمن انتقاد از بی‌ سر و سامانی و بی‌نظمی نمایشگاه‌های معدنی ایران، در کشورهای دیگر گفت: این موضوع سبب می‌شود، ایران نتواند جای خود را در صحنه بین‌المللی باز کند.
دبیر کل اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدن نداشتن برند، حضور نیافتن در رویدادهای تجاری، محدود بودن بازارهای صادراتی، نبود زیرساخت‌های حمل و نقل و مناسب نبودن اوضاع مراودات مالی را از مشکلات صادرات مواد معدنی عنوان و اظهار کرد: برای حضور بیشتر ایران در عرصه‌های بین‌المللی لازم است که این مشکلات حل شوند.