kayhan.ir

کد خبر: ۴۶۲۴۷
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۴

بولتن آمریکایی: تحریم‌ها قابل دوام نیست حتی در صورت شکست مذاکرات(خبر ویژه)

بولتن تخصصی دانشمندان اتمی آمریکا در تحلیلی نوشت: کار این تحریم‌ها با زوال سلطه اقتصادی آمریکا بر جهان رو به افول گذاشته و حتی اوباما شک دارد که در صورت شکست مذاکرات با ایران، رژیم تحریم‌ها به قوت خود باقی بماند.

این بولتن در گزارشی تحلیلی ضمن به چالش کشیدن برخی افسانه‌های واقع‌نما نوشت: پیشنهاد تشدید تحریم‌ها برای دستیابی به توافق بهتر با ایران، بسیاری از واقعیت‌ها را در نظر نمی‌گیرد و بر فرضیات و افسانه‌های کاملا غیرواقعی استوار است. افسانه اول این است: «همکاران بین‌المللی آمریکا، از تحریم‌ها علیه ایران حمایت خواهند کرد.» تصور اینکه تحریم‌های شدید ایران را به پای میز مذاکره آورد، سخت نیست اما فقط درصد معدودی از دانشمندان برجسته بر این باورند که یک استراتژی حاوی افزایش تحریم‌ها به یک توافق بهتر با ایران منجر خواهد شد.
بولتن دانشمندان اتمی آمریکا می‌افزاید: یک دلیل آن است که مشخص نیست آیا آمریکا خواهد توانست ائتلاف بین‌المللی حامی تحریم‌ها علیه ایران را همچنان حفظ کند؟ در حقیقت، سیاست کاهش تحریم‌ها در ازای محدود شدن فعالیت‌های هسته‌ای ایران برای رسیدن به یک توافق بهتر احتمالا به دلیل کاهش حمایت‌های بین‌المللی از تحریم‌های تحمیل شده از سوی آمریکا تاثیر خود را از دست داده است.
این بولتن تصریح کرد: اوباما حتی گفته است که شک دارد در صورت شکست مذاکرات، رژیم تحریم‌ها به قوت خود باقی بماند. نفت در این زمینه نقش مهمی ایفا می‌کند. تحریم‌های شدیدتر منجر به کاهش بیشتر واردات نفت از ایران می‌شود که احتمالا اجرای آن برای آمریکا سخت خواهد بود. مصرف‌کنندگان بزرگ نفت ایران، به جای آنکه تحریم‌های آمریکا را یک راه‌حل بدانند، آنها را ابزاری برای رسیدن به راه حل می‌دانند. از منظر همکاران بین‌المللی آمریکا، با شکست دیپلماسی دیگر دلیلی برای پذیرش کاهش بیشتر واردات نفت از ایران وجود ندارد.
بولتن دانشمندان آمریکایی درباره افسانه خلاف واقع دوم می‌نویسد: افسانه دوم می‌گوید: «آمریکا می‌تواند به کنترل سیستم مالی جهان ادامه دهد. مقررات برون‌مرزی تحریم‌ها به رهبری آمریکا سد محکمی برای انزوای اقتصادی ایجاد کرده است.» حقیقت این است که تغییرات اساسی در بانکداری بین‌المللی به شدت دورنمای حفظ یک رژیم قدرتمند تحریم را تضعیف می‌کند.
برای مثال برخی از شدیدترین تحریم‌ها در سال 2012 به وجود آمد، وقتی شرکت سویفت واقع در بلژیک (بزرگترین سیستم مالی پیامی جهان) به عنوان بخشی از تحریم‌های اتحادیه اروپا، ایران را از این سیستم حذف کرد. این اقدام هشداری برای دیگر کشورها بود و آنها را تشویق کرد تا برای جلوگیری از خطر حذف شدن از سیستم یاد شده، اقدام‌هایی را انجام دهند. برای مثال، چین درصدد است یک سیستم سویفت جایگزین راه‌اندازی کند که احتمالا در اواخر سال میلادی جاری راه‌اندازی خواهد شد. این سیستم که نظام پرداخت بین‌المللی چین نام دارد، رنمینبی را یک پول رایج جهانی خواهد کرد و جایگزین قانونی را برای سویفت فراهم می‌کند.
روسیه نیز اخیرا سیستم جایگزین خود برای سویفت را برای پرداخت‌های داخلی راه‌اندازی کرد که به عنوان بخشی از یک اقدام وسیع برای دور شدن از سیستم مالی بین‌المللی در کنترل غرب بود، به ویژه با استناد به نگرانی حذف شدن از سویفت در نتیجه تحریم‌های غرب در بحران اوکراین.
بولتن آمریکایی در پایان می‌نویسد: واقعیت در برابر داستان؛ خواستار توافق بهتر شدن با اتکا بر تشدید تحریم‌ها، حقیقت وضعیت فعلی رژیم تحریم‌ها علیه ایران را در نظر نمی‌گیرد. سیستم در حال تغییر است. چند دهه تحریم، پیامدهای جهانی به وجود آورده و گرایش‌های نوظهور نشان می‌دهند که تحریم‌های بین‌المللی به رهبری آمریکا دیگر تاثیر گذشته خود را نخواهند داشت. حقیقت این است که بدون شواهد بهتر بر اساس سیاست‌گذاری‌ها، آمریکا خود را آماده برای برخورد با پیامدهای وسیع تحریم‌ها نخواهد یافت.