انتقاد صنایع لوازم خانگی از تبلیغ برندهای خارجی در تلویزیون
رئیس انجمن تولیدکنندگان صنایع لوازم خانگی از تبلیغ برندهای خارجی در تلویزیون و در سطح شهر انتقاد کرد.
اخیرا سیفی، مدیر امور آگهی بازرگانی صدا و سیما چگونگی تبلیغ کالاهای خارجی در صدا و سیما را تشریح کرده و گفته بود که «برندهایی که در ایران سرمایهگذاری خارجی کنند و در کشور تولید شوند، ممنوعیتی برای تبلیغ در صدا و سیما ندارند.»
همچنین طبق آنچه وی اعلام کرده «بسیاری از برندهای خارجی در حقیقت تولید ایران هستند و حتی برخی از آنها صادرات نیز دارند» که در این زمینه محمدرضا دیانی به ایسنا گفت: در این زمینه چند نکته وجود دارد؛ اول اینکه هیچکدام از این برندها در ایران سرمایهگذاری نکردهاند که آنها را سرمایهگذاری خارجی حساب کنیم بلکه نمایندگان این شرکتها در ایران آن هم فقط در بخش تلویزیون رنگی اقدام به تولید میکنند.
وی افزود: این در حالی است که تولید این تلویزیونها در ایران نیز تنها صنعت مونتاژ است و در اصل چیزی تحت عنوان ساخت داخل وجود ندارد.
رئیس انجمن تولیدکنندگان صنایع لوازم خانگی با بیان اینکه بخش لوازم خانگی در کشور میتوانست ارزش افزوده بالایی داشته باشد، اظهار کرد: در حال حاضر این برندهای خارجی از این وضعیت سوءاستفاده میکنند و با آوردن قطعات به داخل کشور به صورت منفصل و مونتاژ آن در داخل نه تنها یک ریال ارزش افزوده برای کشور ندارند بلکه هیچ قطعهای تولید نمیکنند و تنها از رانت تعرفهای در واردات قطعات منفصل استفاده میکنند.
دیانی با اشاره به قرار گرفتن واردات لوازم خانگی ساخته شده در گروه کالایی اولویت 10 اظهار کرد: پیش از این اجناس به صورت محصول نهایی وارد می شد و ما لااقل تکلیف خود را میدانستیم، اما در حال حاضر قطعات منفصل تلویزیون وارد میشود و در کشور مونتاژ میشوند، بدون اینکه چیزی در کشور ساخته شود.
وی ادامه داد: جالب اینجاست که این برندها هر زمانی که بخواهند از این گونه رانتها برای تبلیغات تلویزیونی استفاده کنند، خود را تولید داخل معرفی میکنند و زمانی که میخواهند در بازار به مردم برای فروش ارائه شوند میگویند که ساخت کره یا ژاپن هستیم.رئیس انجمن تولیدکنندگان صنایع لوازم خانگی پیشنهاد کرد که صدا و سیما این برندها را موظف کند که در تبلیغاتشان حتما ذکر شود که ساخت داخل هستند مثلا بگویند تلویزیون سامسونگ ساخت ایران، اگر این اتفاق بیفتد جای توجیه بیشتری دارد.
دیانی با بیان اینکه برندهای داخلی اجازه تبلیغات در شبکههای ماهوارهای را ندارند، گفت: این در حالی است که برندهای خارجی هم از شبکههای خارجی و هم داخلی استفاده میکنند. حال وقتی حجم بسیار بالایی از تبلیغات این برندها در شبکههای ماهوارهای فارسی زبان و ضدانقلاب وجود دارد، چطور اجازه داده میشود که روی تمام بیلبوردها و تبلیغات سطح شهر هم اسم این برندها باشد و حتی صدا و سیما نیز آنها را تبلیغ کند؟وی با بیان اینکه با تبلیغ یک برند خارجی در حقیقت به قدرت برندهای خارجی در کشور کمک کردهایم، ادامه داد: با این کار نه حمایتی از سرمایهگذاری خارجی، نه انتقال تکنولوژی، نه ایجاد اشتغال و نه ارزش افزوده کردهایم، چرا که حتی یکی از این برندها در کشور ما صادرکننده نیستند.رئیس انجمن تولیدکنندگان صنایع لوازم خانگی خاطرنشان کرد: مسئولان صدا و سیما شبانهروز تبلیغ مصرف کالاهای داخلی را میکنند ولی از سوی دیگر کالای خارجی تبلیغ می شود و اینها با هم در تضاد است، مثل اینکه ما مواد مخدر و عرضه آن را در کشور آزاد کنیم و بگوییم توصیه می شود که استفاده نکنید، صدا و سیما نباید سیاست یک بام و دو هوا داشته باشد.
دیانی همچنین با بیان اینکه شهر تهران به یک کاغذ دیواری از برندهای خارجی تبدیل شده است، گفت: مقام معظم رهبری هم گفتهاند که خیلی از مسئولان که افراد ارزشی هم هستند در عمل پایبند به اقتصاد مقاومتی نیستند و این آسیب است.وی با بیان این که هزینه تبلیغات برای برندهای خارجی پایینتر از داخلیهاست، گفت: درست است که تعرفه آنها بالاتر است اما با توجه به جایی که تبلیغات مورد استفاده قرار میگیرد و حجم زیاد تبلیغات، تخفیفاتی برای آنها در نظر گرفته میشود که درنهایت ارزانتر از داخلیها برایشان درمیآید.
رئیس انجمن تولیدکنندگان صنایع لوازم خانگی اظهار کرد: صدا و سیما در بسیاری از برنامههایش سیاست اقتصاد مقاومتی را مطرح میکند اما در حال حاضر به دنبال توجیه قانونی است.