kayhan.ir

کد خبر: ۴۶۱۶۴
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۱

آب مشترکان پرمصرف در تابستان امسال قطع می‌شود

وزیر نیرو گفت: آب مشترکان پرمصرف در تابستان امسال قطع می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حمید چیت‌چیان در حاشیه اجلاس شورای هماهنگی حقوقی دستگاه‌های اجرایی در جمع خبرنگاران افزود: در خصوص مصرف آب مشترکین پرمصرف طرحی را به هیئت دولت ارائه کردیم که با پیگیری‌ها و بررسی‌های صورت گرفته این طرح قبل از تابستان سال جاری به تصویب می‌رسد.
وی اظهار داشت: اگر در بخش شرب 20 درصد و در بخش کشاورزی و صنعت 10 درصد صرفه‌جویی صورت گیرد، در فصل تابستان مشکلی در تامین آب ایجاد نخواهد شد.
وی افزود: از ابتدای سال آبی جاری بارش‌ها 17 درصد نسبت به متوسط سال‌های قبل کاهش داشته و در برخی از مناطق کشور مانند استان خوزستان این میزان بارش با کاهش 45 درصدی همراه است که بدون مدیریت مصرف قادر به مدیریت صحیح منابع آبی نخواهیم بود.
وی افزود: در حال حاضر از مدیریت تقاضا برای آب عبور و به مدیریت تخصیص آب رسیده‌ایم. به عنوان مثال در استان کرمان و شهر کرمان با مشکل جدی در تامین آب شرب مواجه هستیم که تنها راه خرید یا اجاره چاه‌های آب کشاورزی بود.
چیت‌چیان با بیان «مهمترین اولویت وزارت نیرو تامین آب شرب است»، گفت: در حال حاضر چالش در تامین آب از 12 شهری که با چالش آبی مواجه بودند با اقدامات صورت گرفته، به چهار کلانشهر کرمان، بندرعباس، سنندج و بوشهر کاهش یافته که برای مقابله با این معضل اقدامات اضطراری صورت گرفته است.
وزیر نیرو خاطرنشان کرد: سال گذشته به بیش از شش هزار و 500 روستا با تانکر آبرسانی شد که با اقدامات صورت گرفته تعداد این روستاها در حال حاضر به شش هزار روستا کاهش یافته است.
به گزارش ایسنا، وزیر نیرو همچنین طی سخنانی در یک اجلاس گفت: ما به دلیل افزایش جمعیت و نیازها از یک طرف و محدودتر شدن منابع از طرف دیگر نیازمند نگاه جدید حقوقی به مسئله آب هستیم.
چیت‌چیان افزود: عده زیادی از محققان تاریخی بیان کردند در مشرق زمین اصلی‌ترین دلیل به وجود آمدن دولت، مدیریت مسئله آب بوده است بنابراین دولت‌ها برای کنترل و نظم بخشیدن به موضوع مدیریت آب به وجود آمده‌اند در حالی که در مغرب زمین مدیریت زمین‌ها مسئله بود.
وی با بیان اینکه مسئله آب با زندگی و حیات ملت ارتباط تنگاتنگی دارد، گفت: در طول تاریخ بسیاری از شهرها را داشته‌ایم که به دلیل کاهش منابع آب تمدن‌شان منقرض شده است.
وزیر نیرو با اشاره به اینکه بیش از 55 درصد آبی که در کشور مصرف می‌شود از حوزه زیرزمینی برداشت می‌شود و 45 درصد آن از آب‌های سطح‌الارضی است، توضیح داد: در بخش آب زیرزمینی دو لایه متفاوت ذخایر استاتیک و دینامیک داریم که اگر از ذخایر دینامیک برداشت شود در نتیجه بارش سال‌های بعد و نفوذ آب قابل تجدید است اما برداشت از ذخایر استاتیک قابل جبران نیست.
چیت‌چیان با اشاره به اینکه از کل 500 میلیارد مترمکعب ذخایر استاتیک آب‌های زیرزمینی طی 40 سال اخیر 110 میلیارد مترمکعب برداشت کرده‌ایم که این روند با شدت ادامه دارد، گفت: به طور مثال در برخی نقاط که در گذشته در عمق 20 متری به آب می‌رسیدیم الان در عمق بالای 400 متری به آب می‌رسیم.