kayhan.ir

کد خبر: ۴۵۶۳۱
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۴

هشدار برای انقراض قهوه!

روزانه دو میلیارد فنجان قهوه در سراسر جهان نوشیده می‌شود و 25 میلیون خانوار زندگی خود را از راه کشت گیاه قهوه تامین می‌کنند.


 در 15 سال گذشته، مصرف قهوه 43 درصد افزایش یافته است و محققان از احتمال انقراض «قهوه عربی»- محبوب‌ترین گونه قهوه در جهان-خبر می‌دهند.به گزارش بی‌بی‌سی، 124 گونه مختلف از گیاه قهوه وجود دارد که بیشتر آنها از دو دانه عربی و روبوستا رشد می‌کنند. قهوه روبوستا 30 درصد از تولید قهوه جهانی را به خود اختصاص می‌دهد.
یک گروه پژوهشی از انگلیس در سال 2012 تصویری از قهوه در اتیوپی- کشوری که عربیکا بیشترین رویش قهوه را دارد منتشر کرد. آنها با یک برنامه رایانه‌ای تغییرات آب و هوایی آینده این کشور را پیش‌بینی کردند. تحقیقات آنها نشان داد تا سال 2080، مناطق رویش قهوه عربی 85 درصد کاهش خواهد یافت.
دکتر «ارون دیویس»، مسئول گروه پژوهشی قهوه اعلام کرد: اگر هم‌اکنون اقدامی صورت نگیرد، در 20 سال آینده رویش قهوه عربی در اتیوپی کاملا متوقف می‌شود.پس از این پیش‌بینی‌ها، تیم تحقیقاتی و شرکای آنها در اتیوپی 25000 کیلومتر از مناطق تولید قهوه این کشور را تحت پوشش خود قرار دادند و شرایط آب و هوایی آن را با تحقیقات خود مقایسه کردند تا راهکاری برای محافظت از صنعت تولید قهوه بیابند. یکی از این راهکارها انتقال مزارع تولید قهوه به عرض‌های بالاتر جغرافیایی با آب و هوای مساعدتر است.
کلمبیا از جمله کشورهایی است که در طول تاریخ با تولید قهوه ارتباط نزدیکی داشته است. حدود نیم قرن پیش، قهوه 80 درصد از صادرات این کشور را به خود اختصاص داده بود، اگر چه این میزان در سالهای اخیر کاهش چشمگیری داشته است.