بعد از خودروهای شخصی سهمیه بنزین تاکسیها هم حذف میشود
در پی حذف سهمیه بنزین خودروهای شخصی، سخنگوی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی از حذف سهمیه بنزین خودروهای عمومی خبر داد.
در حالی که در ماه خرداد بنزین سهمیهای به کارت سوخت خودروهای عمومی واریز شد و تنها خودروهای شخصی و موتورسیکلتها بودند که از واریز نشدن سهمیه بنزین به کارت سوخت خود خبر میدادند، سخنگوی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی درباره وضعیت سوخت خودروهای عمومی گفت: از این پس نرخ بنزین کلیه خودروها هزار تومان خواهد بود.داوود عربعلی در گفتوگو با ایسنا، با بیان این که سهمیه سوخت خودروهای عمومی در خرداد ماه واریز شده است، اظهار داشت: هنوز درباره نحوه سوخترسانی به خودروهای عمومی تصمیم گرفته نشده، اما آنچه انجام شده یکسانسازی نرخ سوخت بوده و نرخ بنزین هزار تومان خواهد بود.به گفته وی، در اطلاعیه اعلام شده از سوی شرکت پخش فرآوردههای نفتی کلیه قیمتها اعلام شده و هدف از این تصمیم یکسانسازی نرخ سوخت بوده است و از این پس نرخ بنزین کلیه خودروها هزار تومان خواهد بود.
همچنین کاظمی، معاون وزیر نفت با اعلام اینکه قیمت هر لیتر بنزین سوپر هزار و 200 تومان و قیمت هر لیتر گازوئیل 300 تومان تعیین شده است، تصریح کرد: طبق تصمیم گرفته شده از پایان شهریور به بعد سهمیههای بنزین 700 تومانی که در ماههای پیشین واریز شده فاقد اعتبار خواهد بود.علاوه بر حوزه عمومی مصرف سوخت، سایر حوزههای اقتصادی نیز در پی این اقدام دولت درگیر مشکلاتی شدهاند.در همین رابطه، علیرضا مهدیزاده- کارشناس سوخت معاونت اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در سال گذشته گازوئیل یارانهای برای بخشهای تولیدی از جمله کشاورزی لیتری 250 تومان و گازوئیل آزاد لیتری 500 تومان بود اما براساس مصوبه شب گذشته هیئت وزیران، سهمیه سوخت حمایتی برای همه زیربخشهای تولیدی از جمله کشاورزی حذف شد.وی افزود: براین اساس هر لیتر نفت گاز برای بخش کشاورزی هم تکنرخی شد و به 300 تومان رسید.مهدیزاده ادامه داد: البته مقرر شده بود که قیمت هر لیتر نفت گاز تکنرخی شود و به 500 تومان برسد که با پافشاری و پیگیری وزیر جهاد کشاورزی قیمت هر لیتر نفت گاز برای بخشهای تولیدی از جمله کشاورزی به 300 تومان رسید.
افزایش 118 درصدی در 400 روز
با این وجود، به نظر میرسد دولت برای مدیریت مصرف فرآوردههای نفتی صرفاً به ابزارهای غیر قیمتی اتکا نکرده و از تمامی ابزارهای قانونی خود برای افزایش قیمت و گران کردن بهای انواع فرآوردههای نفتی در طول دو سال نخست فعالیت خود استفاده بهینه کرده است.
به گزارش مهر، آمارهای موجود نشان میدهد در طول دو سال نخست فعالیت دولت تدبیر و امید قیمت بنزین نسبت به دولت قبلی افزایشی 118 درصدی را تجربه کرده است و حتی برخی از فرآوردههای نفتی همچون گاز مایع با رشدی 326 درصدی رکوردار افزایش قیمت در طول فعالیت دولت یازدهم شدهاند.
نکته قابل توجه آن است که با گذشت هشت سال و سرمایهگذاریهای چندمیلیارد دلاری طراحی و تجهیز سامانه هوشمند سوخت، با مصوبه دولت فعالیت این نظام موفق سهمیهبندی و مدیریت مصرف باید برای همیشه متوقف شود.
از سوی دیگر در حالی دولت و مرکز آمار در آخرین گزارش خود نرخ تورم نقطه به نقطه را 13/7 درصد و تورم شهری را 14/3 درصد اعلام کرده که کمترین میزان افزایش قیمت فرآوردههای نفتی در دو سال اخیر بیش از 50 درصد بوده است.
واکنشها به افزایش 40 درصدی
عبدالمجید شیخی اقتصاددان در گفتگو با «نسیم» با انتقاد از افزایش قیمت بنزین اظهار کرد: افزایش قیمت بنزین در شرایط رکود و مشکلات اقتصادی زیادی که مردم با آن دست و پنجه نرم میکنند کاردرستی نبود و فشار را به مردم بیشتر میکند. وی گفت: مقداری مشکوک است چرا در این شرایط قیمت بنزین که قرار بود طبق مصوبه مجلس تنها 5 درصد گران شود به یکدفعه بیش از 40 درصد گران میشود.این اقتصاددان اقدام دولت در گران کردن بیسر و صدای بنزین را مطلوب ارزیابی و به نسیم عنوان کرد: اعلام چراغ خاموش گران شدن بنزین خوب بود و نیازی به تبلیغ نداشت و خوشبختانه دولت به این مسئله توجه کرد زیرا این فاکتور میتواند تنشها و التهابات تورمی را کاهش دهد.وی تصریح کرد: بهترین گزینه برای حمایت از اقشار ضعیف، پرداخت یارانه مستقیم به این اقشار و قطع یارانه پردرآمدهاست که این مسئله باید قبل از تک نرخی کردن بنزین در اولویت قرار میگرفت.همچنین مجید رضا عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران از نحوه اعلام تک نرخی شدن بنزین انتقاد و اظهار کرد: نمیشود اول سال بگوییم «تا پایان سال قیمت حاملهای انرژی افزایش نمییابد» و تا دو روز پیش هم «علت واریز نشدن سهمیه سوخت را مشکل سیستم نرمافزاری» عنوان کرد و یکباره از آزاد شدن قیمت سخن گفت.