کد خبر: ۴۵۰۹۴
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۵
استاندار خراسان شمالی:

سپرده‌گذاران موسسه میزان مطالبات خود را از بانک صادرات دریافت کنند

استاندار خراسان شمالی گفت: بانک مرکزی انحلال موسسه میزان را به استانها ابلاغ کرده و بر اساس تصمیم این نهاد، بانک صادرات ایران تمام تعهدات مربوط به سپرده‌گذاران موسسه مزبور را انجام می‌دهد.



سیدعلی اکبر پرویزی دیروز در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: این تصمیم در نشست سه‌جانبه استانداران خراسان با وزیر کشور، وزیر اقتصاد و امور دارایی و بانک مرکزی اتخاذ شده و به این استانها نیز ابلاغ شده است.
وی اضافه کرد: بر این اساس تمام اموال منقول و غیرمنقول، بخصوص دارایی‌های نقدی موسسه میزان در اختیار بانک صادرات قرار می‌گیرد و این بانک تعهدات سپرده‌گذاران میزان را طبق قرارداد قانونی اجرایی می‌کند.
نماینده عالی دولت در خراسان شمالی گفت: در این نشست همچنین مصوب شده تا بانک صادرات ایران حساب‌های سپرده‌گذاران میزان را به شعب خود منتقل کند تا سپرده‌گذاران مشکلی برای دریافت خدمات نداشته باشند.
پرویزی اظهار کرد: با ابلاغ این مصوبه و سیاست بانک مرکزی در قبال موسسه مالی و اعتبار میزان، بزودی شعب بانک صادرات با سپرده‌گذاران طرف حساب شده و آنان دیون خود را از این بانک دریافت خواهند کرد. به گفته وی با این تصمیم، موسسه مالی و اعتباری میزان در استان‌ها منحل شده و فعالیت‌های مالی آن نیز از سوی بانک صادرات ایران انجام می‌شود.
موسسه مالی و اعتباری میزان که حوزه فعالیتش با بیش از 80 شعبه عمدتا در استان‌های خراسان رضوی، جنوبی و شمالی متمرکز بود از دی ماه گذشته با بحران مالی مواجه شد که گفته می‌شود علت آن سرمایه‌گذاری این موسسه در شرکت بحران زده پدیده شاندیز بوده است.
با بحران مالی این موسسه مالی و اعتباری، سپرده‌گذاران آن قادر به دریافت سپرده‌های خود نشده‌اند که در استان خراسان شمالی میزان مطالبات 80 هزار سپرده‌گذار در این موسسه حدود چهار هزار و 500 میلیارد ریال است که تاکنون کمتر از یک پنجم سپرده به مشتریان باز پس داده شده است.
همچنین به دنبال بدعهدی مدیران موسسه میزان در قبال سپرده‌گذاران، اعضای هیئت مدیره این بنگاه اقتصادی که در مشهد فعالیت داشتند با حکم دادستان عمومی و انقلاب شهرستان مشهد بازداشت شدند.
وضعیت مالی بحرانی موسسه میزان در چند ماه اخیر موجب اجتماع چندین باره سپرده‌گذاران این موسسه در برابر استانداری خراسان شمالی و نیز شعب آن در شهرستان‌های این استان شده بود.
سپرده‌گذار شاکی موسسه میزان را
به آتش کشید
صبح دیروز یکی از سپرده‌گذاران موسسه میزان با حضور در یکی از شعبه‌های این موسسه در نیشابور با ریختن مواد قابل اشتعال این موسسه را به آتش کشید.
به گزارش خبرگزاری فارس از نیشابور، یکی از سپرده‌گذاران موسسه مالی و اعتباری میزان خواستار بازپس‌گیری سپرده خود در این موسسه مالی بود که موفق به دریافت سپرده خود از این موسسه نشد و در اقدامی عجیب با خالی کردن بنزین روی کف شعبه، اقدام به آتش زدن موسسه کرد. آتش به سرعت توسط کارمندان موسسه مهار شد و با برقراری تماس با نیروهای انتظامی، پلیس در محل حاضر شده و فرد مذکور را بازداشت کرد: گفتنی است این موسسه هم‌اکنون تعطیل است.