kayhan.ir

کد خبر: ۴۴۶۵۳
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۲
با حمله جنگنده‌های سعودی به صعده

آتش‌بس 5 روزه یمن یک ساعته نقض شد

به گزارش منابع یمنی، جنگنده‌های سعودی تنها بعد از یک ساعت از اعلام آتش بس، چهار بار یمن را بمباران کردند.


آتش بس پنج روزه در یمن همان گونه که پیش بینی شده بود زیاد دوام نیاورد و جنگنده‌های سعودی حملات خود را علیه مردم یمن از سرگرفتند. شبکه خبری المیادین به نقل از منابع یمنی، اعلام کرد: «ائتلاف سعودی علیه یمن سه‌شنبه شب (ساعت 23 به وقت محلی) ازآغاز آتش بس پنج روزه خبر داد ولی تنها بعد از گذشت یک ساعت از اعلان آتش بس به مناطق صعده و الحجه حمله کرد.»
 همچنین به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، منابع یمنی تاکید کردند: «پس از اینکه عربستان از اجرای آتش بس انسانی در یمن خبر داد، جنگنده‌های این کشور دو مدرسه را در منطقه العریش در جنوب یمن بمباران کردند .»
این در حالی است که ژنرال «احمد العسیر» سخنگوی ائتلاف ضدیمنی،  با اعلام اینکه این آتش بس قابل تمدید است، هشدار داد در صورت نقض آتش بس، حملات جنگنده‌ها از سرگرفته خواهد شد. مقامات جنبش انصارالله نیز نسبت به اجرای آتش‌بس از سوی عربستان و تداوم آن ابراز بدبینی کردند.
با این وجود، طبق گزارش‌های رسیده پس از آغاز این آتش‌بس شکننده، حداقل از شدت این حملات کاسته شده است. شورای امنیت سازمان ملل نیز خواست طرفین به آتش‌بس پایبند باشند.
موشکباران فرودگاه بین‌المللی نجران
همچنین به گزارش تسنیم، قبایل یمنی پیش از آغاز زمان آتش بس، فرودگاه بین‌المللی نجران عربستان را موشک باران و گلوله باران کردند. پیش از این نیز قبایل یمنی به شهر الخوبه در استان الحرث حمله کرده و مواضعی را به کنترل خود درآورده بودند.  این در حالی است که اخیرا یک مسئول گروه انصار الله یمن در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «سی ان ان» تصریح کرد: «حمله قبایل یمنی به منطقه مرزی با نجران در عربستان با هدف باقی ماندن در آنجا نبود بلکه هدف از آن ارسال پیام به عربستان بود.» قبایل یمنی در پاسخ به گلوله باران و حملات ارتش سعودی به روستاهای خود، مواضع نظامی سعودی‌ها در منطقه نجران و جیزان عربستان را مورد حمله قرار می‌دهند. سعودی‌ها نیز تا دقایقی قبل از آغاز آتش‌بس، بر شدت حملات خود افزوده بودند. به اعتقاد کارشناسان، اعلام آتش‌بس ولو دروغین از سوی ائتلاف سعودی بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد و بدین شکل که آنها قصد دارند با گرفتن ژست انسان دوستانه القا کنند به فکر مردم یمن هستند.