kayhan.ir

کد خبر: ۴۴۵۸۶
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۱

مذاکره در وین برای کم کردن پرانتزها

دور جدید مذاکرات هسته‌ای در راستای ادامه نگارش پیش‌نویس برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) از دیروز در هتل کوبورگ وین از سر گرفته شد. این مذاکرات در راستای کم کردن پرانتزها و توافق بر روی موارد اختلافی است.


دور جدید مذاکرات هسته‌ای به ریاست معاونان وزیر خارجه ایران و هلگا اشمیت معاون فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در راستای ادامه نگارش پیش‌نویس برجام آغاز و روز جمعه نیز قرار است سایر اعضای 1+5 در سطح معاونان و مدیران کل سیاسی در وین به مذاکرات بپیوندند.
مذاکرات وین در ادامه رایزنی‌‌های اخیر در نیویورک در راستای نگارش پیش‌نویس برجام است. شهر نیویورک در هفته‌های اخیر و در حاشیه کنفرانس بازنگری معاهده NPT در سال جاری میلادی (2015)، میزبان دور جدید رایزنی‌های هسته‌ای در راستای تدوین پیش نویس برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بود.
 عراقچی: باید به راه حل‌های لوزان وفادار باشیم
سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در بدو ورود به فرودگاه وین در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما درباره این دور از مذاکرات در وین گفت: این سومین دوری است که ما کار روی نگارش پیش‌نویس تفاهم یا توافق نهایی را ادامه می‌دهیم.
وی افزود: این مذاکرات پیش‌تر در وین و نیویورک برگزار شده بود.
عراقچی با بیان اینکه ما در نیویورک موفق شدیم به نخستین پیش‌نویس متن برسیم و الان کار روی این پیش‌نویس ادامه پیدا خواهد کرد، افزود: این پیش‌نویس براساس مفاهیم و راه‌حل‌هایی است که در لوزان به دست آمده و ما باید به این راه‌حل‌ها و مفاهیمی که در لوزان به دست آمده وفادار باشیم و تنها در همان چارچوب مذاکره خواهیم کرد و سعی می‌کنیم که به یک متن مکتوب برسیم.
مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران در پاسخ به این سؤال که چند درصد از کار انجام شده؟ گفت: خیلی نمی‌توان درصدی اعلام کرد، به هرحال ما اکنون متنی داریم که بخش نسبتا قابل توجهی از آن حتی درباره همه عباراتش توافق شده، ولی یک بخش از آن هنوز مورد اختلاف‌نظر است.
وی ادامه داد: در برخی از پارگراف‌ها یک عبارت مورد اختلاف است و در برخی از پارگراف‌ها یک جمله و بعضی از جاها کل عبارت مورد اختلاف است، ولی یک بخش قابل توجهی الان به اتمام رسیده است.
 احتمال جمع‌بندی توافق
 پیش از دهم تیر ماه
عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در ادامه گفت: امیدواریم زودتر از دهم تیر ماه بتوانیم جمع‌بندی نهایی داشته باشیم.
عراقچی افزود: عوامل مختلفی در داخل اتاق مذاکرات و خارج از آن هست که می‌تواند مانع شود، ما با همه این عوامل همزمان در حال مقابله هستیم و مذاکرات را پیگیری می‌کنیم. بسیار امیدوار هستیم حتی قبل از موعد مقرر هم به توافق برسیم.
به گزارش فارس، معاون وزیر خارجه در پاسخ به این سؤال که آیا تدوین پیش‌نویس با حضور همه طرفین و یا بخشی از مذاکره‌کنندگان انجام می‌شود؟ گفت: از طرف مقابل، خانم «هلگا اشمیت» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به نمایندگی از دیگر کشورها مذاکره می‌کنند و در تماس دائم با بقیه هستند.
وی افزود: کارشناسان بقیه کشورها هم در جلسات حضور دارند و ایشان نیز در مشورت مرتب با بقیه کشورها هستند. روزجمعه معاونان وزرای خارجه بقیه کشورها هم به این مذاکرات ملحق خواهند شد و پس از آن یک جلسه جمعی خواهیم داشت.
عراقچی گفت: روز پنجشنبه ملاقات دو‌جانبه‌ای با آمریکایی‌ها خواهیم داشت و یک قرار ملاقات هم با هیئت چینی در همان روز خواهیم داشت.
 تلاش برای دستیابی به متن واحد
معاون وزیر خارجه ایران با اشاره به اینکه با هیئت روسیه حتما دیدار خواهیم داشت، گفت: با کشورهای اروپایی هم به صورت یک جا یا جداگانه دیدار می‌کنیم.
وی افزود: این فرصت خوبی است که با حضور معاونان وزاری خارجه و مدیران سیاسی کشورهای 1+5 به صورت دوجانبه و چندجانبه گفت‌وگوها را به پیش ببریم و بتوانیم اختلافاتی که در خصوص متن وجود دارد و داخل پرانتز قرار دارد را هر چه کمتر کنیم و زودتر به یک متن واحد برسیم.
روز گذشته(سه شنبه) رایزنی سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر خارجه ایران و هلگا اشمیت معاون فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در وین در دونوبت صبح و عصر برگزار شد.
در این دو نشست درباره نحوه ادامه کار برنامه‌ریزی و گفت‌وگو شد.