kayhan.ir

کد خبر: ۴۴۵۸۴
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۱
محمد جواد لاریجانی:

ریل‌گذاری مذاکرات هسته‌ای باید عوض شود

رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضائیه تاکید کرد باید ریل گذاری مذاکرات هسته‌ای عوض شود.


«محمد جواد لاریجانی» رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضائیه و همچنین رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی  درباره ارزیابی خود از مذاکرات هسته‌ای صورت گرفته در لوزان گفت: درباره این مذاکرات اولاً امیدوار هستم، ثانیاً «دغدغه» و «دلواپسی» جدی هم دارم.
لاریجانی افزود: یکی از دلایل امیدواری من این است که آمریکا بطور وسیع و اعم و اوباما بطور اخص به توافق با ایران نیازمند هستند. برای منافع ملی آمریکایی‌ها-چه جمهوری‌خواه و چه دموکرات-مهم است که با ایران به یک توافق برسند؛ زیرا تحریم‌های آنها برای به زانو درآوردن جمهوری اسلامی ایران موفق نبود. جو بایدن(معاون رئیس‌جمهور آمریکا) اخیراً گفته است این تحریم‌ها(تحریم‌های ایران) از لحاظ وسعت، حجم و شدت در تاریخ بی‌سابقه بوده است. به نظر من جو بایدن درست می‌گوید، بنابراین اگر ما در مقابل تحریم‌ها بایستیم و موفق شویم، فتح الفتوح کرده‌ایم.
وی تصریح کرد: از سوی دیگر آقای اوباما در مصاحبه‌ای گفته است که این تحریم‌ها می‌خواست ماشین هسته‌ای ایران را کُند کند ولی این کار را نکرده است. ایران در دوره‌ای 164 سانتریفیوژ داشت ولی امروز با وجود تحریم‌ها 19 هزار سانتریفیوژ نصب‌شده دارد، به‌اضافه تعدادی که باید راه بیفتد و به این 19 هزار عدد اضافه شود. بنابراین هرچند ممکن است تحریم‌ها به اقتصاد ما صدمه زده باشد ولی به فناوری‌ هسته‌ای کشور صدمه نزد، بنابراین از نظر آمریکا، چه جمهوری‌خواه و چه دموکرات، تحریم‌ها ناکارآمد بوده است. بر این اساس آمریکایی‌ها هم به توافقنامه‌ای نیاز دارند که حداقل کارآمدتر از تحریم‌ها باشند اما «اوباما» بطور ویژه نیازمند توافق است.
رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضائیه  در ادامه گفت: معنای تعطیلی فردو چیست؟ یعنی به ایران می‌گویند شما سرتان را بیرون بیاورید تا ما هر وقت لازم دیدیم سرتان را بزنیم، لذا گزینه نظامی همیشه می‌تواند کارآمدتر باشد. معنای تعطیلی فردو این است، وگرنه فردو چیز دیگری ندارد.
 فردو را بیرون گذاشتیم
 تا راحت‌تر باشند !
لاریجانی با اشاره به اینکه فردو یک تاسیسات غنی‌سازی یک درجه حفاظت‌‌تر شده‌ است، برای همین دموکرات‌ها می‌گویند ما آن را از زیر زمین بیرون کشیدیم، تصریح کرد: بنابراین همه جای تاسیسات اتمی ایران روی زمین و در دسترس آنها بوده و گزینه نظامی علیه ایران نیز همیشه روی میز است و متاسفانه در مقاوله‌نامه‌هایی که دوستان ما بستند در هیچ جا اشاره نشده است که گزینه نظامی، نه تهدیدش و نه خودش، از میز خارج شود. بنابراین برای من خیلی جالب است که آمریکایی‌ها می‌توانند گزینه نظامی را روی میز قرار دهند و از این طرف هم ما محل اصابت آن(فردو) را هم بیرون گذاشتیم تا راحت‌تر باشند!
وی در تشریح علت دلواپسی و دغدغه خود نسبت به مذاکرات هسته‌ای نیز گفت: دومین مطلبی که می‌خواهم تشریح کنم این است که من نسبت به مذاکرات، دغدغه جدی و دلواپسی دارم. حالا کلمه دلواپسی را با انگ‌های مختلف به کار می‌برند و نوعی صفت «بد» شده است، ولی ما زبان فارسی را نباید خراب کنیم، دلواپسی کلمه قشنگی است و معانی پرظرفیتی دارد.
به گزارش تسنیم، رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی در توضیح دلایل دلواپسی خود درباره مذاکرات هسته‌ای، گفت: ما طرف مقابل مذاکراه خود را خوب تعریف نکردیم و ریل‌گذاری مذاکرات نقاط جدی آسیب‌پذیری دارد. اگر طرف مذاکره ما نهایت دشمنی را داشته باشد ولی ما مذاکره را به خوبی تعریف و ریل‌گذاری را محکم کنیم، مانند جنگ می‌دانیم با چه کسی طرف هستیم، جای پای ما سفت است و با آن مقابله می‌کنیم اما اگر جای پای ما شل باشد و طرف هم بسیار اهل خدعه باشد، به شدت صدمه‌پذیر خواهیم بود.