kayhan.ir

کد خبر: ۴۴۵۷۱
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۱
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خبرداد

ادامه فعالیت غیرقانونی 28 سرپرست دانشگاه

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ادامه فعالیت سرپرستان ۲۸ دانشگاه غیرقانونی است چرا که طبق قانون یک دانشگاه نمی‌تواند بیشتر از شش ماه با سرپرست اداره شود.

سرویس اجتماعی-

زاهدی در قسمت حاشیه برنامه «متن، حاشیه» شبکه سه سیما افزود: تعدادی از سرپرستان دانشگاه‌ها در وزارت علوم به عنوان رئیس قطعی شد‌ه‌اند که در جلسات قبل این موضوع از دستور کار شورا خارج شده است.
وی گفت: در جلسه غیررسمی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت قرار است درباره روسای دانشگاه‌ها با نگاه جدید تجدید نظر صورت گیرد اما پاسخ ما این است که تا زمان مصوبه جدید باید طبق قانون فعلی عمل کرد.
زاهدی خاطرنشان کرد: سال گذشته ۲۲ نفر از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی به رئیس شورا نامه نوشتند و پیشنهاد اصلاحی را ارائه کردند که این پیشنهاد در کمیسیون‌های خاص شورا بررسی و سپس به صحن شورا ارسال شد که تاکنون اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.
وی افزود: هم اکنون فعالیت سرپرستان دانشگاه‌هایی همچون تهران، یاسوج، اصفهان، فرهنگیان، پیام نور و برخی دیگر از دانشگاه‌ها غیرقانونی است و باید تعیین تکلیف شود در غیر این صورت ادامه فعالیت آنان قانون‌شکنی است.
قابل ذکر است، بنا بر اظهارات اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، دستور جلسات شورا به واسطه بی‌میلی برخی از دولتمردان به موضوع بررسی صلاحیت روسای پیشنهادی دانشگاه‌های مذکور و رای‌گیری نهایی، به صورت مکرر تغییر پیدا کرده است و در واقع با تعویق عمدی به آینده‌ای نامعلوم موکول شده است.
دکتر نگاه‌داری، معاون نظارت و راهبردی شورای عالی انقلاب فرهنگی در این رابطه گفته است: انتخاب روسای دانشگاه‌ها و بررسی وضعیت سرپرستان دانشگاه‌ها در دستور کار شورا قرار دارد اما زمان بررسی با تصمیم رئیس شورا مشخص خواهد شد.
به این ترتیب به نظر می رسد شأن شورایی اداره این نهاد مهم به واسطه تصمیم‌سازی یک‌جانبه شخص رئیس جمهور، از دست رفته و موضوعات قانونی مهمی همچون انتخاب روسای دانشگاه‌ها به واسطه اعمال فشار حزبی و سیاسی دولت، دست کم به مدت دو سال معلق باقی مانده است.
این پروسه‌ای است که ابتدا در ایجاد اختلال در انجام وظایف «شورای عالی فضای مجازی» با تغییر دستور جلسات از موضوعات مهم و چالشی و تعویق قریب به یکساله برگزاری جلسات مشترک رئیس جمهور و اعضای شورا اجرایی شد.
گفتنی است کارشکنی عمدی در مسیر اداره قریب به 28 دانشگاه کشور با سرپرست، همراه با بی‌توجهی به کارنامه سیاسی و غیرعلمی افرادی که بعضاً به واسطه رد صلاحیت در مسیر تکیه زدن بر کرسی‌های سیاسی،  ریاست دو ساله مهم‌ترین دانشگاه‌های کشور را به عنوان دستخوش از جانب دولت دریافت کرده‌اند، هم اکنون مشکلات زیادی ایجاد کرده و موجبات نارضایتی دانشجویان، اساتید دانشگاه‌ها و هیئات علمی را فراهم آورده است.
شایان ذکر است بر اساس آخرین آمار اعلامی مراکز خارجی پایش رشد علمی کشورها از جمله اسکاپوس و ISI در طول دو سال اخیر، ایران علاوه بر توقف رشد علمی با دو رتبه تنزل مقام علمی نیز مواجه شده است. بی‌شک ادامه این مسیر به واسطه وارد آوردن خسارات متنوع به جنبش جهادی علم‌افزایی در کشور، مخاطره آفرین خواهد بود. مسائل سیاسی نهفته در این قضایا هم که جای خود دارد!