kayhan.ir

کد خبر: ۴۴۵۶۷
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۱
سران کشورهای عربی یکی پس از دیگری از حضور انصراف دادند

تشدید اختلاف سران عرب با اوباما در آستانه نشست کمپ دیوید

اختلاف نظر بین سران کشورهای عربی و باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا در آستانه نشست کمپ‌دیوید افزایش یافته است.



تعداد زیادی از سران شورای همکاری خلیج فارس تأکید کردند که در نشست شورای همکاری و آمریکا در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هفته جاری در تفرجگاه کمپ دیوید شرکت نخواهند کرد.
در این نشست که بنابر دعوت باراک اوباما برگزار خواهد شد، تنها امیر کویت و امیر قطر شخصا حضور خواهند داشت و بقیه کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، معاونان یا نمایندگان خود را به کمپ دیوید می‌فرستند.
عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان درباره نشست کمپ دیوید گفت: محمد بن نایف ولی‌عهد به نمایندگی از سوی ملک سلمان بن عبدالعزیز در کمپ دیوید حضور به هم خواهد رساند.
الجبیر علت عدم حضور ملک سلمان در این اجلاس را «همزمان بودن آن با جدول زمان‌بندی آتش بس در یمن» ذکر کرد.
اما حمد بن عیسی پادشاه بحرین، قابوس بن سعید سلطان عمان و خلیفه بن زاید رئیس امارات نیز در این اجلاس حضور نخواهند داشت.
منابع رسمی اعلام کردند که حمد بن عیسی آل خلیفه حاکم بحرین در این نشست شرکت نخواهد کرد و سلمان بن حمد آل خلیفه (ولیعهد) به نمایندگی از سوی وی حضور خواهد یافت.
به گزارش العالم، فهد بن محمود آل سعید معاون نخست وزیر عمان هم به نمایندگی از سوی سلطان قابوس؛ و محمد بن زاید آل نهیان نیز به نمایندگی از سوی شیخ خلیفه که از بیماری رنج می‌برد، در این اجلاس شرکت خواهند کرد.
بدین ترتیب فقط امیر کویت و امیر قطر در این نشست حضور خواهند داشت.
قرار است اجلاس کمپ دیوید طی روزهای 13 و 14 ماه مه جاری (23 و 24 اردیبهشت) برگزار شود.
باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا با سلمان‌بن عبدالعزیز شاه سعودی که عدم حضورش در نشست کمپ دیوید را اعلام کرد، برای بحث درباره مقدمات این نشست تماس گرفت.
شاه سعودی روز یکشنبه اعلام کرد که در نشست کمپ دیوید شرکت نخواهد کرد. جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید نیز در واکنش به این اقدام گفت: عربستان نگرانی درقبال هیچ‌یک از مفاد جدول کاری نشست را ابراز نکرده است.
به‌طور کلی، قرار است که مسئولانی در سطح وزرا در نشست کمپ دیوید حضور یابند.
منابع نزدیک به آل سعود،علت اصلی عدم‌حضور شاه سعودی در نشست کمپ دیوید را  همزمانی برگزاری آن با آتش‌بس انسانی در یمن اعلام کرده اند.اما حقیقت ماجرا بیماری پادشاه عربستان و نگرانی از ناتوانی وی برای سخنرانی و حضور در جلسات رسمی است.
اوباما روز دوشنبه با سلمان‌بن عبدالعزیز تلفنی درباره نشست کمپ دیوید گفت‌وگو کرد.
براساس بیانیه کاخ سفید: اوباما با شاه سعودی تماس گرفت تا «احساس تأسف خود» از اینکه سلمان‌بن عبدالعزیز فرصت حضور در این نشست بلندپایه را از دست می‌دهد، ابراز دارد.
این بیانیه آورده است: تصمیم سلمان توبیخ آمریکا نبوده است و دراین مذاکرات تلفنی، جدول کاری نشست بررسی شد.
این بیانیه افزود: قرار است در نشست کمپ دیوید بیانیه‌ای صادر شود که حاوی مواضع و تعهدات آمریکا و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس خواهد بود.
واشنگتن متعهد به برتری نظامی رژیم صهیونیستی در برابر اعراب است
عبدالخالق عبدالله استاد علوم سیاسی دانشگاه امارات گفت: فکر نمی‌کنم که سران عرب احترامی عمیق یا اعتمادی عمیق درقبال اوباما و وعده‌هایش داشته باشند.
یک مقام ارشد آمریکایی گفت: کاخ سفید پیشنهاد کشورهای حاشیه خلیج فارس برای تدوین معاهده دفاعی مشترک با آمریکا را رد کرده است.
نشریه فارن‌پالیسی از قول «رابرت مالی» هماهنگ‌کننده کاخ سفید در امور خاورمیانه، شمال آفریقا و منطقه خلیج فارس به خبرنگاران گفت که آمریکا از «چند هفته پیش» این موضوع را به اطلاع متحدان عربی خود رساند که معاهده دفاعی با آنها امکان‌پذیر نیست.
به گفته «مالی»، با وجود این مخالفت، متحدان عربی آمریکا بعد از بازگشت از نشستی در پاریس که وزرای خارجه ۶ کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس و جان کری، وزیر خارجه آمریکا در آن حضور داشتند، خوشحال به نظر می‌رسیدند. این مقام کاخ سفید گفت: «بار دیگر یکی از آنها به ما یادآور شد که خواستار معاهده هستند اما غیراز این هیچ نشانه‌ای از نارضایتی وجود نداشت.»
وی افزود: «چند ساعت بعد بود که ملک سلمان با اوباما تماس گرفت تا به اطلاع وی برساند که نمی‌تواند این هفته به واشنگتن سفر کند.
اوباما ماه گذشته بعد از قرائت بیانیه لوزان سوئیس سران کشورهای عرب را برای گزارش آخرین تحولات مذاکرات به واشنگتن دعوت کرد. کاخ سفید مدتی بعد اعلام کرد این دیدار در روزهای 13 همین ماه میلادی (مه) در کاخ سفید و 14 مه در «کمپ دیوید»، «مریلند» دیدار برگزار خواهد شد.
مقامات کاخ سفید گفته‌اند پس از برگزاری این نشست بیانیه‌ای جدید درباره مانورهای مشترک نظامی احتمالاً صادر می‌شود اما این نشست در کل حاوی خبری مهم یا متضمن دریافت سپر موشکی جدید برای سران کشورهای عربی نخواهد بود.  
آمریکا از مدت‌ها پیش درخواست کشورهای عرب برای تقویت توان نظامی خود را رد کرده است. دلیل این امر آن است که واشنگتن متعهد است برتری نظامی رژیم صهیونیستی در برابر اعراب را حفظ کند
تفرجگاه ننگین «کمپ دیوید» مستحق تحریم است
به گزارش تسنیم، «عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در مقاله خود در روزنامه اینترنتی «رای الیوم» به دعوت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا از سران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس برای نشست در تفرجگاه شرم الشیخ پرداخت و نوشت: این نشست مستحق تحریم است. اوباما سران عرب را احضار کرده و با آنها مثل ناظم مدرسه برخورد می‌کند. باید دانست که توافق امنیتی که جان‌کری وزیر امور خارجه آمریکا از آن سخن گفت نه تنها جلوی گسترش نفوذ ایران را نخواهد گرفت بلکه آن را تعمیق خواهد بخشید.
عطوان افزود: اگر اوباما واقعا درخصوص جلب رضایت این میهمانانش و احترام به آنها و کشورهایشان و ائتلاف راهبردی ادعایی خود با آنها جدیت داشت بهتر بود که خودش مثلا به ریاض می‌رفت و با آنها ملاقات می‌کرد نه اینکه آنها را به تفرجگاه بدنام کمپ دیوید احضار کند؛ تفرجگاهی که توافقنامه‌های خفت بار و ننگین و سرسپردگی مطلق به اسرائیل، نادیده گرفتن همه اصول و مبانی ثابت جهان عرب و اسلام، گسستن منطقه عربی و کاشتن بذرهای تجزیه و تقسیم منطقه را در خاطره عربها از جمله عرب‌های حوزه خلیج فارس زنده می‌کند. عطوان در ادامه به نگاه تحقیر‌آمیز آمریکا به کشورهای شورای همکاری اشاره کرد و نوشت: نشست کمپ دیوید که باراک اوباما با حضور برخی سران شورای همکاری خلیج فارس میزبان آن است، بیانگر میزان خوار و خفیف کردن ملت‌ها و حاکمان عرب است لذا غایب بودن برخی از این سران عملا سیلی به رئیس‌جمهوری آمریکا و پاسخی قوی به این اهانت به شمار می‌رود که بطور عمدی یا غیرعمدی در زمان مناسب انجام شد.