kayhan.ir

کد خبر: ۴۴۵۲۲
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۰
رئیس اتحادیه دامداران:

توانایی تأمین گوشت را در داخل داریم دولت چرا وارد می‌کند

رئیس اتحادیه دامداران گفت: ما توانایی تأمین گوشت را در داخل کشور داریم چرا دولت وارد می‌کند.


سعید سلطانی سروستانی، در گفت‌وگو با نسیم در رابطه با صادرات گوسفند هم افزود: در حال حاضر صادرات گوسفند، آزاد است، سال گذشته حدود 690 هزار رأس دام سبک صادر داشتیم، در حقیقت اگر صادراتی صورت گرفته از آن طرف نیز 60 هزار تن گوشت هم وارد شده است.
وی ادامه داد: دولت کمک کند تا علوفه واحدها را تأمین کنیم، اگر این اتفاق صورت بگیرد نه‌تنها اشتغال ایجاد می‌شود بلکه گوشت مورد نیاز کشور نیز تأمین می‌شود و آن زمان دیگر نیاز نیست که گوشت بی‌کیفیت به کشور وارد کنیم.
وی در رابطه با واردات گوشت بوفالو نیز تأکید کرد: حتی اگر ارزش گوشت وارد شده به کشور مانند ارزش طلا هم باشد ما مخالف هستیم، زیرا در داخل کشور توانایی تأمین گوشت را داریم.
سلطانی سروستانی در رابطه با دلایل تجمع اعتراض‌آمیز دامداران در مقابل دفتر ریاست جمهوری گفت: مطالبات دامداران به حق است زیرا این مطالبات برای یک ماه و دو ماه گذشته نیست بلکه به سال 92 بازمی‌گردد، در حقیقت دولت 5 ماه، 4 قلم علوفه سویا، ذرت، جو و سبوس را به دامداران بدهکار هستند.
وی بیان داشت: بدهکاری دولت به دامداران به همان قرارداد چهارجانبه‌ای برمی‌گردد که مابین وزارت صنعت، شرکت پشتیبانی دام، انجمن لبنی و اتحادیه دامداران بسته شد. دولت تصمیم داشت تا کالاهای لبنی گران نشود، بنابراین تصمیم بر این گرفته شد تا ما شیر را زیر قیمت به کارخانجات و پس از آن، این اختلاف قیمت توسط دولت به صورت یارانه به ما داده شود.
سلطانی سروستانی افزود: از تیرماه 92 با این که ما به تعهدات قبلی خود پایبند بودیم اما دولت دیگر روند گذشته را ادامه نداده و نهاده‌ای در اختیار ما نگذاشت.
وی تصریح کرد: بعد از گذشت 5 ماه، یعنی از آذرماه تا اسفند 92، 300 میلیارد تومان اختصاص دادند تا از کارخانه‌ها به دامداران داده شود، البته پرداخت این پول هم چندین ماه طول کشید و کامل به دامداران داده نشد.
وی گفت: وارد سال 93 که شدیم، قرار بر این شد که دولت در برابر هر کیلوگرم شیر، 190 تومان به دامداران بدهد تا شیر گران نشود. دامداران نیز به همین روند عمل کردند اما یارانه شیر هم پرداخت نشد.
رئیس اتحادیه دامداران ادامه داد: حدود 3 ماه قبل، برای سه ماهه اول سال 93، 225 میلیارد تومان اختصاص داده و پرداخت شد البته این اتفاق شروع شد اما هنوز به طور کامل بین دامداران توزیع نشده است. علی‌الحساب دامداران 9 ماه از سال 93 را از دولت طلبکار هستند که هنوز هم متأسفانه تکلیف این موضوع نامشخص است.