kayhan.ir

کد خبر: ۴۴۴۸۷
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۷
معاون وزیر راه و شهرسازی:

یک سوم جمعیت شهری کشور در بافت‌های فرسوده زندگی می‌کنند

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: یک سوم جمعیت شهری کشور در بافت‌های فرسوده و تاریخی زندگی می‌کنند.


محمدسعید ایزدی در ساری افزود: بافت‌های فرسوده کشور نه تنها سازه ایمن ندارند بلکه هویت تاریخی محلات نیز به شدت دچار معضلات اجتماعی شده است. وی تصریح کرد: 18 میلیون نفر از جمعیت ساکن در بافت‌های تاریخی و فرسوده کشور با بحران هویت و نبود ایمنی رو به رو هستند.
وی مساحت بافت‌های فرسوده شهری در کشور را 130 هزار هکتار اعلام کرد و گفت: به دلیل فرسودگی، سازه‌های موجود در این بافت‌ها در برابر حوادث طبیعی مانند باد و تگرگ ضعیف بوده و حتی در برابر زلزله‌هایی با مقیاس پایین مقاومت ندارند که این شرایط تهدیدی جدی برای جان ساکنان این مناطق محسوب می‌شود.
مدیر عامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری کشور با بیان این که 21 هزار هکتار از مساحت شهری را بافت‌های تاریخی و با ارزش تشکیل می‌دهد، اظهار داشت: طرح تفصیلی بهسازی و مرمت این محلات تاریخی تهیه شده است.
وی با بیان این‌که 495 شهر دارای 54 هزار هکتار بافت فرسوده هستند، افزود: دولت برای بازسازی و نوسازی این بافت‌ها تسهیلات پرداخت می‌کند.
ایزدی به وجود 53 هزار هکتار سکونتگاه غیررسمی در 479 شهر اشاره کرد و اظهار داشت: توسعه بی‌رویه و غیراصولی شهری در قالب حاشیه‌نشینی از معضلات جدی شهرها است.
وی به حمایت مالی دولت با پرداخت وام‌های 300 تا 500 میلیون ریالی برای ترمیم و نوسازی بافت‌های فرسوده کشور اشاره کرد و گفت: سود تسهیلات بافت‌های فرسوده 22 درصد است که 9 درصد آن را دولت تقبل می‌کند.