kayhan.ir

کد خبر: ۴۴۳۵۸
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۶
انتقاد رئیس سازمان انرژی اتمی از عهدشکنی آمریکا

اعتراض به دبه آمریکا صالحی هم دلواپس شد!

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به مذاکرات هسته ای گفت: آمریکایی‌ها از حالا روی یکسری مباحثی که توافق کردیم «دبه» در آورده‌اند.

«علی‌اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی دیروز(یکشنبه) در مراسم بزرگداشت شهدای هسته‌ای که با حضور خانواده‌های شهیدان علی محمدی و شهریاری در دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات برگزار شد، طی سخنانی با گرامیداشت یاد شهدای هسته‌ای گفت: صنعت هسته‌ای باعث شد اصل «ما می‌توانیم» را بعینه محقق کنیم.
صالحی افزود: ما نمی‌خواهیم تمام اورانیوم‌های دنیا را غنی کنیم، می‌خواهیم نیازهای خود را برطرف کنیم.
وی ادامه داد: اگر خارجی‌ها این‌قدر به موضوع هسته‌ای ما نمی‌پرداختند، شاید ما به این سرعت پیشرفت نمی‌کردیم و این نمونه ضرب‌المثل عدو شود سبب خیر است.
به گزارش فارس،رئیس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: مذاکرات به خوبی پیش می‌رود ولیکن در جلساتی که اخیراً داشتیم عنوان شده که طرف مقابل سوالاتی درباره مباحثی که مورد تفاهم قرار گرفته مطرح می‌کنند که البته نمی‌خواهم این موضوع را باز کنم.
صالحی تصریح کرد: از حالا روی یکسری مباحثی که توافق کردیم «دبه» در آورده‌اند.
وی با اشاره به تحریم‌هایی که علیه ایران اعمال شده، خاطرنشان کرد: ما از تعامل استقبال می‌کنیم و منطق ایران تعامل با دنیاست. ما دنبال تقابل نیستیم.
رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه گفت: ما به دنبال توافق هستیم ولی نه به هر قیمتی.
صالحی که باتوجه به  انتقادش از فریبکاری طرف مقابل مذاکرات  بایستی در ادبیات برخی از دولتمردان ایشان را نیز در صف « دلواپسان»جای داد در ادامه به تشریح برنامه‌های آینده سازمان انرژی اتمی در زمینه هسته‌ای پرداخت و گفت: قرارداد دو نیروگاه هسته‌ای سال گذشته با روس‌ها منعقد شده که در سال جاری حرکت جدی در این خصوص آغاز می‌شود.
وی همچنین گفت: شهرکی برای استقرار چندین هزار مهندس و تکنیسین برای این نیروگاه‌ها در حال احداث در بوشهر است و ما برای این دو نیروگاه نیاز به 13 هزار مهندس و تکنیسین داریم.
رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به بیمارستان تخصصی هسته‌ای خاطرنشان کرد: امیدواریم ظرف یکی دو ماه آینده کلنگ این بیمارستان را به زمین بزنیم که زمین آن در حال تهیه است و می‌خواهیم در این خصوص استانداردسازی و نمونه‌سازی کنیم.
صالحی در ادامه به برخی انتقادات مطرح شده از مذاکره‌کنندگان پرداخت و گفت: برخی عزیزان نظراتی را که به مذاکرات دارند که ما هم نظراتی داریم. وزارت خارجه و سازمان انرژی اتمی در خیلی از موارد اختلاف‌نظر دارند ولی با هم همکاری، همدلی و همزبانی می‌کنند که از این گردنه‌ها و موانع عبور کنیم.
معاون رئیس‌جمهور ادامه داد: اختلاف نظر به معنای دشمنی نیست ولی ما هیچ وقت از ادب و اخلاق دور نشدیم.
رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: مذاکره کنندگان به خوبی از منافع و حاکمیت ملی دفاع می‌کنند و هیچ چیزی خارج از چارچوب تعیین شده توسط مسئولان نظام، عمل نخواهد شد.
وی تصریح کرد: عده‌ای تحت عناوین استاد و دانشمند خارج از ادب و دلسوزی کسانی را که برای منافع ملی و حاکمیت ملی کار می‌کنند مورد انتقاد قرار داده و گاهی جلوتر از مسئولان نظام راه می‌افتند. می‌خواهم به آنها تذکری برادرانه و دوستانه بدهم که هرچقدر بی‌ادبی کنی به خودت برمی‌گردد.
صالحی در این زمینه بیتی از حافظ قرائت کرد با این مضمون که «ما نگوییم بد و میل به ناحق نکنیم، جامه کس سیه و دلق خود ارزق نکنیم» و افزود: ما با سخن حق جدل نداریم و اگر حق است همه می‌پذیرند و اگر ناحق است قدری فکر کنیم که به دنبال چه هستیم. عزت ما باید این باشد که بنده خدا باشیم و اگر عزت ما از تیتر باشد نهایت ذلت است و اگر کسی خودش را نیازمند کرسی و میز بداند نهایت ذلت است.
رئیس سازمان انرژی اتمی خطاب به این افراد ادامه داد: چنانچه برای رضای خدا کار کنید همواره وجدانتان در آسایش است و کسی ناراحت است که وجدانش ناآرام می‌باشد.
صالحی همچنین در پایان این مراسم ترجمه کتاب «مکانیک کوانتومی» مدرن ترجمه شهید علی‌محمدی که فقط ویراستاری آن مانده بود که با حضور همسران شهید علی‌محمدی و شهریاری رونمایی شد و از همسران این دو شهید و همچنین صالحی و عباس‌پور و دکتر افشار تقدیر به عمل آمد.
گفتنی است، در این مراسم برخی از دانشجویان پلاکاردهایی را با این مضامین که «محرمانه نداریم»، «ما به شما استاد دادیم»،  «دلواپس نیستیم»، «مسئولان باید در حفظ دستاوردهای هسته‌ای تعصب داشته باشند» و «اراده فکت‌شیت؟!» به دست گرفته بودند.