kayhan.ir

کد خبر: ۴۳۸۶۰
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۶
ده‌ها نظامی سعودی کشته، اسیر و فراری شدند

یک قبیله مرزنشین ارتش آل‌سعود را گوشمالی داد

افراد یک قبیله شمال یمن با پیشروی به داخل خاک عربستان، مقر ارتش آل سعود در نجران و جازان را به تصرف خود درآورده و ده‌ها نظامی سعودی را به هلاکت رساندند.


در حالی که مناطق مختلف یمن شاهد تداوم حملات ارتش سعودی و کمبود مواد غذایی، دارو و سوخت است، عده ای از جوانان یک قبیله مرز نشین یمن توانستند مقر ارتش عربستان در« نجران» و«جازان» وهمچنین، چندین پایگاه  نظامی مرزی سعودی را به کنترل خود در بیاورند. به گزارش تسنیم ، جوانان  این  قبیله که جز سلاح های سبک مثل کلاشنیکف ، چیزی همراه نداشتند وحتی به جای پوتین، دمپایی به پا داشتند، توانستند دهها نظامی سعودی را بکشند و برخی از آنها را نیز به اسارت بگیرند. نظامیان بی‌انگیزه سعودی که غافلگیر شده بودند، تجهیزات مدرن نظامی را رها کرده و از مهلکه گریختند .بدین ترتیب، این تجهیزات از جمله شماری توپ دور زن، به دست انقلابیون یمنی افتاد. کارشناسان از واقعه دیروز به عنوان  بزرگ‌ترین آبروریزی عربستان طی دهه‌های اخیر یاد می‌کنند  و می‌گویند این حادثه مشخص کرد که ارتش عربستان شامل مشتی مزدور اجاره ای است که ماموریتش فقط سرکوب مردم داخل کشور بخصوص شیعیان است. شبکه المنار اعلام کرد که قبایل یمنی در پاسخ به بمباران دوکامیون حامل مواد غذایی، به مناطق «جازان» و «نجران» در داخل خاک عربستان حمله کردند. روز دوشنبه نیز جنبش انصارالله و کمیته‌های انقلابی یمن با خنثی کردن تهاجم دریایی عربستان، یک فروند شناور را به غنیمت گرفتند و همه سرنشینان آن را اسیر کردند.
جوانان یمنی دیروز در پیشروی خود به داخل خاک عربستان همچنین، شهر نجران را با حداقل 12گلوله خمپاره هدف قرار دادند. اصابت یکی از این گلوله‌ها به پمپ‌بنزین شهر ، آتش‌سوزی گسترده ای را موجب شد. یک گلوله خمپاره نیز به دفتر مجله الوطن اصابت کرد. سران آل سعود که از این حمله غافلگیر شده بودند، فرودگاه شهر را تعطیل وهمه هواپیماها را از آنجا خارج کردند.
از سوی دیگر ، «عادل الجبیر»  وزیر‌خارجه عربستان اعلام کرده است که حملات هوایی در برخی مناطق برای ارسال کمک‌ها متوقف خواهد شد. وی همچنین گفته است:«عربستان قصد دارد منطقه‌ای در خاک خود برای هماهنگی کمک‌های ارسالی به یمن با سازمان ملل ایجاد کند.» این سخنان مضحک وزیر خارجه عربستان در حالی است که صلیب سرخ اعلام کرد ادامه حملات هوایی و جنگ، نظام درمانی یمن را فلج کرده و کمبود شدید بسیاری از اقلام ضروری، به خصوص غذا و سوخت به مرحله هشدار رسیده است. صلیب‌سرخ پایان حملات عربستان به یمن را نیز خواستار شد. روزنامه انگلیسی ایندیپندنت نیز با اشاره به استفاده ارتش سعودی از بمب‌های خوشه‌ای ساخت آمریکا علیه یمن هشدار داد که اوضاع انسانی یمن نگران کننده است.
 اما در اوضاع میدانی، منابع نظامی از 150 حمله هوایی عربستان در طول روزهای دوشنبه و سه‌شنبه بر مناطق مختلفی در «عدن» خبر می‌دهند. اما در مقابل نیروهای ارتش و «کمیته‌های مردمی» توانستند در مناطق «دار سعد»، «البریقه» و «التواهی» در عدن پیشروی‌های قابل توجهی داشته باشند و منابع نظامی گزارش داده‌اند که نیروهای انصارالله و ارتش توانسته‌اند به بیشتر کوه‌ها و تپه‌های منطقه «التواهی» مسلط شوند و حجم بالایی از ذخایر سلاح تروریست‌های القاعده و شبه نظامیان «منصورهادی» را به به دست بیاورند.
پیمان شورای اسلامی یمن با حزب الله
از سوی دیگر شورای اسلامی شافعی یمن از مواضع شجاعانه و شرافتمندانه دبیرکل حزب الله لبنان علیه تجاوزگری مشترک سعودی - آمریکایی علیه یمن تشکر و قدردانی کرد.  شورای اسلامی شافعی یمن در بیانیه خود خطاب به «سید حسن نصرالله» آورده است:« این شورا به نمایندگی از خود و همه آزادگان پیرو مذهب شافعی در یمن از مواضع شرافتمندانه و شجاعانه شما در رد تجاوزگری ظالمانه سعودی- آمریکایی علیه ملت یمن و قتل کودکان و زنان و بی‌گناهان و بمباران ساختار زیربنایی و امکانات ملت یمن تشکر و قدردانی کامل می‌کند. این موضعگیری شما در زمانی صورت گرفته است که بسیاری از زبان‌ها از بیان سخن حق خودداری و سکوت  کرده‌اند.» این بیانیه افزود: «شما در سخنرانی‌های خود وجدان‌های زیادی را در جهان بیدار کردید و واقعیت توطئه پلید و کینه درونی نظام آل سعود و پیروانش را برملا کردید. شما دیوار ترسِ نزدِ برخی از آزادگان برای بیان حقیقت را شکستید.»  این شورا در پایان تأکید کرد: «با خداوند متعال و شما پیمان می‌بندیم که همگی با جانفشانی کامل- در راه مقاومت و جهاد علیه متجاوزان به سرزمین و دین و مقدساتمان گام برداریم.»