ردپای 60 سال خیانت و جنایت- روایتی مستند از دخالتها و جنایات آمریکا در ایران 1392-1332
استفاده آمریکا از ظرفیت تروریستی منافقین علیه ملت های ایران و عراق(پاورقی)
تالیف: کامران غضنفری
در اردیبهشت 1382 خبرگزاری فرانسه گزارش داد که آمریکا با چشم پوشی از سابقه تروریستی مجاهدین خلق ، ضمن استخدام منافقین ، آنها را به برخی شهرهای شمال و شرق عراق در مرزهای ایران گسیل داشته است . اشرار منافق هم در اولین خوش خدمتی ، برخی از عراقی هایی را که در حال بازگشت به کشور خود بودند ، دستگیر کرده و تحویل آمریکایی ها دادند . در این رابطه سخنگوی سازمان منافقین اعلام کرد :
« با توافق آمریکایی ها ، سلاح خود را برای مبارزه با ایران حفظ خواهیم کرد . طبق توافق آتش بس با نیروهای آمریکایی، مجاهدین حق حمل و نگهداری اسلحه برای مبارزه با ایران را همچنان که در گذشته داشتند ، خواهند داشت .»
این سخنگوی منافقین که محسن نادی نام داشت گفت :
« نیروهای مجاهدین سلاح خود را حفظ خواهند کرد و این اساس توافق ما است . نیروهای آمریکایی اعلام کردند بر طبق توافق به عمل آمده ، مجاهدین میتوانند پایگاه های خود را در عراق داشته باشند .»۱
پس از ورود نیروهای آمریکایی به عراق ، شورای ملی مقاومت که زیر نظر مجاهدین خلق بود ، اعلام کرد که هزاران عضو این گروه که در اردوگاه اشرف در عراق مستقر هستند ، مورد شناسایی [حقوقی] آمریکا قرار گرفته و به موجب معاهده چهارم ژنو مورد حمایت خواهند بود . در بیانیه منافقین که به همین مناسبت انتشار یافت ، گفته شده بود که آمریکا متعهد شده به طور مداوم از اعضای این گروه در اردوگاه اشرف حفاظت کند .۲
در همین رابطه در تاریخ 30 تیر 1383 ، سرلشکر جی میلر معاون فرماندهی نیروهای آمریکایی در عراق ، طی یادداشتی که به برخی از رسانه ها تسلیم گردید ، اظهار داشت که به اعضای سازمان مجاهدین خلق در عراق ، از جانب ارتش آمریکا موقعیت «تحت الحمایه» اعطا گردیده و به آنها حقوق جدیدی داده شده است .۳
در پاسخ به این اقدام آمریکا ، حمیدرضا آصفی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ، توسل آمریکا به کنوانسیون ژنو برای حمایت از گروهک تروریستی منافقین را توجیهی ساده انگارانه و غیر قابل پذیرش دانسته ، اظهار داشت :
« ما پیش از این نیز می دانستیم آمریکا در مبارزه با تروریسم جدی نیست و شعار مبارزه با تروریسم آمریکا کاملاً بی محتوا و ابزاری است . آمریکا مقررات بین المللی و سایر کنوانسیون ها در رعایت حقوق زندانیان بعقوبه ، آوارگان فلسطینی و هزاران مسائل از این دست را به فراموشی سپرده و تنها به خاطر کینه و دشمنی با استقلال خواهی ایران ، در لابلای مقررات و قوانین حقوقی به دنبال توجیه قانونی برای حمایت از تروریست ها می گردد . »۴
دکتر مجتهدی حقوقدان و استاد دانشگاه ، با بیان این که «افرادی که مرتکب جرایمی مانند قتل ، قاچاق ، سرقت و اعمال مغایر با اصول ملل متحد شده اند ، در پوشش حمایتی قرار نمیگیرند» ، گروه مجاهدین خلق را نیز شامل این موضوع دانست. وی با اشاره به اظهارات مقامات آمریکایی مبنی بر حمایت آمریکا از گروه مجاهدین خلق که در عراق مستقر هستند ، اظهار داشت :
« گروه منافقان مرتکب تمام مواردی شده اند که ممنوعیت استفاده از حمایت بین المللی را شامل می شود ، لذا حمایت آمریکا یا هر کشور دیگری از این گروه به لحاظ حقوق بین الملل، جایگاهی نداشته و ندارد .»۵
در همین رابطه کنت پولاک از اعضای سابق سازمان سیا ، در کتاب خود می نویسد :
« در واقع ، ایالات متحده با 3800 نفر از اعضای مجاهدین خلق که پس از حمله به عراق به دستش افتاده بودند ، نسبتاً خوب رفتار می کرد ؛ به ویژه در مورد تروریست هایی که قریب به 25 سال به حملاتی مرگبار علیه حکومت ایران مبادرت کرده و از طرف صدام در سرکوبی خونین مردم عراق در سال 1991 فعالانه شرکت کرده بودند . » ۶
بر طبق گزارش روزنامه نیویورک تایمز در مورخه 9 اردیبهشت 1382 ، دولت آمریکا قصد داشته تا از منافقین در امر جاسوسی علیه ایران ، استفاده کند . به نوشته این روزنامه :
« قرارداد همکاری میان ارتش آمریکا و سازمان تروریستی مجاهدین خلق ، نخستین توافق از نوع خود است که سؤالاتی را درباره یکسان بودن سیاست دولت جورج بوش در جهان ، علیه آمریکا برمی انگیزد . بر اساس توافق حاصله میان نیروهای آمریکایی و سازمان مجاهدین خلق ، نیروهای آمریکایی موافقت کردند که به خودروها ، تجهیزات و دیگر اموال مجاهدین در اردوگاه های این سازمان آسیب نرسانند و علیه آنها اقدام نکنند . بر اساس این توافق ، سازمان مجاهدین فعلاً سلاح های خود را حفظ می کنند. یک مقام نظامی آمریکا گفته است که سازمان مجاهدین خلق میتواند اطلاعات مفیدی پیرامون فعالیت های دولت ایران در عراق و نیز اطلاعاتی درباره داخل ایران در اختیار آمریکا بگذارد . » ۷
روزنامه نیویورک تایمز طی گزارش دیگری در مرداد 82 فاش ساخت :
« دولت آمریکا مأموران اطلاعاتی بعثی را که در زمان صدام در رابطه با ایران فعالیت می کردند ، دعوت به همکاری کرده است و با سازماندهی این مأموران بعثی و اعضای سازمان منافقین مقیم عراق از یک سو ، و افراد مرتبط با آنها در داخل خاک ایران از سوی دیگر ، تشکل جدیدی را برای جاسوسی و ایجاد اغتشاش به وجود آورده است .» ۸
منابع در دفتر روزنامه موجود است
در اردیبهشت 1382 خبرگزاری فرانسه گزارش داد که آمریکا با چشم پوشی از سابقه تروریستی مجاهدین خلق ، ضمن استخدام منافقین ، آنها را به برخی شهرهای شمال و شرق عراق در مرزهای ایران گسیل داشته است . اشرار منافق هم در اولین خوش خدمتی ، برخی از عراقی هایی را که در حال بازگشت به کشور خود بودند ، دستگیر کرده و تحویل آمریکایی ها دادند . در این رابطه سخنگوی سازمان منافقین اعلام کرد :
« با توافق آمریکایی ها ، سلاح خود را برای مبارزه با ایران حفظ خواهیم کرد . طبق توافق آتش بس با نیروهای آمریکایی، مجاهدین حق حمل و نگهداری اسلحه برای مبارزه با ایران را همچنان که در گذشته داشتند ، خواهند داشت .»
این سخنگوی منافقین که محسن نادی نام داشت گفت :
« نیروهای مجاهدین سلاح خود را حفظ خواهند کرد و این اساس توافق ما است . نیروهای آمریکایی اعلام کردند بر طبق توافق به عمل آمده ، مجاهدین میتوانند پایگاه های خود را در عراق داشته باشند .»۱
پس از ورود نیروهای آمریکایی به عراق ، شورای ملی مقاومت که زیر نظر مجاهدین خلق بود ، اعلام کرد که هزاران عضو این گروه که در اردوگاه اشرف در عراق مستقر هستند ، مورد شناسایی [حقوقی] آمریکا قرار گرفته و به موجب معاهده چهارم ژنو مورد حمایت خواهند بود . در بیانیه منافقین که به همین مناسبت انتشار یافت ، گفته شده بود که آمریکا متعهد شده به طور مداوم از اعضای این گروه در اردوگاه اشرف حفاظت کند .۲
در همین رابطه در تاریخ 30 تیر 1383 ، سرلشکر جی میلر معاون فرماندهی نیروهای آمریکایی در عراق ، طی یادداشتی که به برخی از رسانه ها تسلیم گردید ، اظهار داشت که به اعضای سازمان مجاهدین خلق در عراق ، از جانب ارتش آمریکا موقعیت «تحت الحمایه» اعطا گردیده و به آنها حقوق جدیدی داده شده است .۳
در پاسخ به این اقدام آمریکا ، حمیدرضا آصفی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ، توسل آمریکا به کنوانسیون ژنو برای حمایت از گروهک تروریستی منافقین را توجیهی ساده انگارانه و غیر قابل پذیرش دانسته ، اظهار داشت :
« ما پیش از این نیز می دانستیم آمریکا در مبارزه با تروریسم جدی نیست و شعار مبارزه با تروریسم آمریکا کاملاً بی محتوا و ابزاری است . آمریکا مقررات بین المللی و سایر کنوانسیون ها در رعایت حقوق زندانیان بعقوبه ، آوارگان فلسطینی و هزاران مسائل از این دست را به فراموشی سپرده و تنها به خاطر کینه و دشمنی با استقلال خواهی ایران ، در لابلای مقررات و قوانین حقوقی به دنبال توجیه قانونی برای حمایت از تروریست ها می گردد . »۴
دکتر مجتهدی حقوقدان و استاد دانشگاه ، با بیان این که «افرادی که مرتکب جرایمی مانند قتل ، قاچاق ، سرقت و اعمال مغایر با اصول ملل متحد شده اند ، در پوشش حمایتی قرار نمیگیرند» ، گروه مجاهدین خلق را نیز شامل این موضوع دانست. وی با اشاره به اظهارات مقامات آمریکایی مبنی بر حمایت آمریکا از گروه مجاهدین خلق که در عراق مستقر هستند ، اظهار داشت :
« گروه منافقان مرتکب تمام مواردی شده اند که ممنوعیت استفاده از حمایت بین المللی را شامل می شود ، لذا حمایت آمریکا یا هر کشور دیگری از این گروه به لحاظ حقوق بین الملل، جایگاهی نداشته و ندارد .»۵
در همین رابطه کنت پولاک از اعضای سابق سازمان سیا ، در کتاب خود می نویسد :
« در واقع ، ایالات متحده با 3800 نفر از اعضای مجاهدین خلق که پس از حمله به عراق به دستش افتاده بودند ، نسبتاً خوب رفتار می کرد ؛ به ویژه در مورد تروریست هایی که قریب به 25 سال به حملاتی مرگبار علیه حکومت ایران مبادرت کرده و از طرف صدام در سرکوبی خونین مردم عراق در سال 1991 فعالانه شرکت کرده بودند . » ۶
بر طبق گزارش روزنامه نیویورک تایمز در مورخه 9 اردیبهشت 1382 ، دولت آمریکا قصد داشته تا از منافقین در امر جاسوسی علیه ایران ، استفاده کند . به نوشته این روزنامه :
« قرارداد همکاری میان ارتش آمریکا و سازمان تروریستی مجاهدین خلق ، نخستین توافق از نوع خود است که سؤالاتی را درباره یکسان بودن سیاست دولت جورج بوش در جهان ، علیه آمریکا برمی انگیزد . بر اساس توافق حاصله میان نیروهای آمریکایی و سازمان مجاهدین خلق ، نیروهای آمریکایی موافقت کردند که به خودروها ، تجهیزات و دیگر اموال مجاهدین در اردوگاه های این سازمان آسیب نرسانند و علیه آنها اقدام نکنند . بر اساس این توافق ، سازمان مجاهدین فعلاً سلاح های خود را حفظ می کنند. یک مقام نظامی آمریکا گفته است که سازمان مجاهدین خلق میتواند اطلاعات مفیدی پیرامون فعالیت های دولت ایران در عراق و نیز اطلاعاتی درباره داخل ایران در اختیار آمریکا بگذارد . » ۷
روزنامه نیویورک تایمز طی گزارش دیگری در مرداد 82 فاش ساخت :
« دولت آمریکا مأموران اطلاعاتی بعثی را که در زمان صدام در رابطه با ایران فعالیت می کردند ، دعوت به همکاری کرده است و با سازماندهی این مأموران بعثی و اعضای سازمان منافقین مقیم عراق از یک سو ، و افراد مرتبط با آنها در داخل خاک ایران از سوی دیگر ، تشکل جدیدی را برای جاسوسی و ایجاد اغتشاش به وجود آورده است .» ۸
منابع در دفتر روزنامه موجود است