kayhan.ir

کد خبر: ۴۳۵۷۰
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۱
وزیر خزانه‌داری آمریکا:

بهترین تضمین برای پایبندی ایران به توافق حفظ فشار تحریم‌هاست

وزیر خزانه‌داری آمریکا تاکید کرد که ادامه فشار تحریم‌ها بر ایران، بهترین راه برای اطمینان از پایبندی ایران به توافق جامع هسته‌ای است.

«جک لو» وزیر خزانه‌داری آمریکا در جریان سخنرانی در مراسم سی‌امین سالگرد تأسیس اندیشکده «سیاست خاور نزدیک واشنگتن» با اشاره به اهمیت تحریم‌ها در سیاست خارجی آمریکا گفت: معماری تحریم‌ها در حین توافق با ایران حفظ می‌شود.
لو افزود: کاهش تحریم‌ها از طریق معافیت‌های اجرایی صورت می‌گیرد.
وی در ادامه گفت: ادامه فشار تحریم‌ها بر ایران، بهترین راه برای اطمینان از پایبندی ایران به توافق جامع هسته‌ای است.
وزیر خزانه‌داری آمریکا تصریح کرد: برای ما غیرقابل قبول است که تحریم‌ها علیه ایران را در روز موافقت این کشور با توافق نهایی رفع کنیم.
لو تاکید کرد: لغو تحریم‌ها در کار نیست.
 غنی‌سازی پلوتونیوم ایران «تا ابد» بسته می‌شود
به گزارش فارس، «جو بایدن» معاون رئیس‌جمهور آمریکا نیز در موسسه «سیاست خاور نزدیک واشنگتن» گفت: دولت آمریکا توافقی را به امضا درنمی‌آورد که به کاهش فوری تحریم‌ها منجر شود و اجازه بازرسی‌های سرزده را ندهد.
بایدن افزود: چیزی به نام لغو فوری تحریم‌ها در توافق نهایی هسته‌ای وجود ندارد.
وی مدعی شد: ما خواستار دسترسی به تأسیسات نظامی ایران هستیم.
معاون رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه گفت: طبق توافق هسته‌ای، مسیر ایران به سوی غنی‌سازی پلوتونیوم «تا ابد» بسته می‌شود.
بایدن با تکرار اظهارات دیگر مقامات آمریکایی گفت: این توافق ارتباطی به مسئله اعتماد ندارد بلکه بحث راستی‌آزمایی وجود دارد.
 بازرسی‌ها به تاسیسات هسته‌ای محدود نمی‌شود
در همین حال، «جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید در کنفرانس خبری گفت: تأکید می‌کنیم، شاید تحریم‌های ایران تخفیف یابد.
ارنست افزود: تحت توافق هسته‌ای «شدیدترین بازرسی‌های طول تاریخ» را اعمال خواهیم کرد؛ این بازرسی‌ها تنها به تأسیسات هسته‌ای ایران محدود نخواهند بود و سایر تأسیسات را هم در بر خواهند گرفت.
از سوی دیگر «هانس بلیکس» مدیرکل اسبق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: هیچ کشوری بازرسی در هر زمانی و هر مکانی را نمی‌پذیرد.
 مذاکرات هسته‌ای نیویورک
سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی، معاونان وزیر امور خارجه ایران از روز پنج‌شنبه (10 اردیبهشت) مذاکره برای نگارش متن توافق جامع را با هلگا اشمید معاون هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نیویورک از سر گرفتند.
این گفت‌وگوها ادامه مذاکرات وین است که در روزهای چهارشنبه تا جمعه (2 تا 4 اردیبهشت) انجام شد و طی آن نگارش متن توافق جامع با موضوع لغو تحریم‌ها اغاز شد.
مذاکرات نیویورک احتمالا تا روز سه‌شنبه ادامه دارد و بعد از آن در اروپا از سر گرفته می‌شود، ولی هنوز زمان و مکان آن اعلام نشده است.
عراقچی و روانچی روز پنج‌شنبه هشت ساعت با اشمید مذاکره کردند ولی روز جمعه کارشناسان هم به سرپرستی حمید بعیدی نژاد و استفان کلمنت به موازات معاونان جلسه داشتند.
مذاکره‌کنندگان ایرانی پیش از این، نگارش متن را سخت‌ترین مرحله مذاکرات توصیف می‌کردند که طی آن ممکن است بر سر یک واژه ساعت‌ها بحث شود. موضوعی که هم اکنون بر سر آن مذاکره می‌شود نحوه برچیدن تحریم‌هاست.
سید عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده ایران، پیش از این مکتوب کردن لغو تحریم‌ها را دشوار توصیف کرده بود.
 موارد اختلافی در پیش‌نویس توافق جامع زیاد است
عراقچی ابراز امیدواری کرد که در چند روز آینده، نخستین پیش‌نویس توافق جامع هسته‌ای نگارش شود.
وی به دیدارهای خود با همتایانش در 1+5 اشاره کرد و گفت: در حاشیه ‌اجلاس بازنگری معاهده ان پی تی، دیدار‌های مرتبط با مذاکرات هسته‌ای هم جریان داشته است.
معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزیر امور خارجه در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا و سیما با دشوار خواندن کار نگارش نخستین پیش‌نویس توافقنامه جامع گفت: نخستین پیش‌نویس، پر از موارد اختلافی خواهد بود و به قول ما، پرانتز‌هایی خواهد داشت که باید بعداً درباره آنها تصمیم‌گیری شود.
وی از وجود ضمائم برای این پیش‌نویس نیز خبر داد و گفت: کارشناسان، کار روی ضمائم را نیز شروع کرده‌اند تا روی جزئیات و مسائل بحث شود.
عراقچی روند نگارش این پیش‌نویس را در دو ماه پیش رو، سنگین خواند و گفت: بنای ما بر این است که هر چند روز که لازم شود، برای این کار در نیویورک بمانیم.
 تکرار موضع‌گیری دوپهلو
 و بدون سند آژانس
به گزارش خبرگزاری‌ها، «یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه با «مرکز خبر سازمان ملل» در پاسخ به سوالی با این عنوان که از نظر شما نگرانی‌های بزرگ امروزه از منظر موضوع گسترش سلاح‌های اتمی چیست؟ گفت: «از منظر گسترش (سلاح اتمی)، یکی از نگرانی‌های مهم، ‌موضوع برنامه هسته‌ای ایران است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حال اجرای پادمان در ایران است و ما می‌توانیم بگوییم که مواد و تاسیسات هسته‌ای تحت امور پادمان، برای مقاصد صلح‌آمیز هستند اما ما نمی‌توانیم بگوییم همه مواد و تاسیسات هسته‌ای (ایران) برای مقاصد صلح‌آمیز هستند.
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حالی این اظهارات را مطرح کرده که فعالیت بازرسی بازرسان بین‌المللی در ایران به طور روزانه در حال پیگیری است و اجازه بازرسی‌ها از تاسیسات و مواد هسته‌ای به طور فراگیری به نیروهای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داده شده است.
آمانو که بارها در بیان مواضع خود در قبال برنامه هسته‌ای ایران تاکید داشته، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نمی‌تواند تایید کند که کل برنامه برای مقاصد صلح‌آمیز است، باز هم این ادعای تکراری و بدون سند خود را مطرح کرد.
 نگفتم که کنگره نمی‌تواند توافق هسته‌ای ایران را متوقف کند
روزنامه واشنگتن‌پست  در گزارشی نوشت: «جان بینر» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا سخنان پیشین خود مبنی بر اینکه کنگره توان متوقف کردن توافق هسته‌ای ایران را ندارد، تکذیب کرد. وی گفت: «اکنون بسیار زود است که پیش‌بینی کنیم می‌توانیم یا نه».