kayhan.ir

کد خبر: ۴۳۵۶۳
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۰
در گفتگو با شبکه چینی مطرح شد

ادعای صالحی در باره بازدید از مراکز غیرهسته‌ای

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان گفت: در صورت تصویب مجلس ایران بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌توانند، از برخی مراکز غیرهسته‌ای ایران در چارچوب شرایط مشخص بازدید کنند.

به گزارش مهر علی‌اکبر صالحی در مصاحبه اختصاصی با شبکه تلویزیونی «سی سی تی وی» چین اظهار داشت: در صورت تصویب مجلس ایران بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌توانند، از برخی مراکز غیرهسته‌ای ایران در چارچوب شرایط مشخص بازدید کنند.
صالحی در ادامه این مصاحبه تاکید کرد: ایران از منافع ملی خود محافظت کرده و در ادامه گفت‌وگوها بر خطوط قرمز خود تأکید خواهد کرد.
صالحی در پاسخ به سؤال خبرنگار شبکه سی‌سی تی وی مبنی بر این که آیا ایران در چارچوب تدابیر اضافی اجازه خواهد داد که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تاسیسات غیرهسته‌ای آن دیدار کنند؟ گفت: این موضوع میان دو طرف مطرح و بررسی شده است؛ اگر همه مسائل به خوبی پیش برود، ما این حقیقت را پذیرفته‌ایم که پروتکل الحاقی را خواهیم پذیرفت.
وی افزود: این موضوع در «ژنو ۳» مطرح شد، اما همانگونه که گفتم شرط تحقق این موضوع توافق درباره همه مسائل است و تا زمانی که درباره همه مسائل توافق نشده است، این بدان معنا خواهد بود که توافقی حاصل نشده است.
رئیس سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: ما نمی‌توانیم یک بخش را مورد توجه قرار دهیم و از بخش و حوزه دیگری غفلت کنیم؛ (در پروتکل) الحاقی این فرصت و امکان وجود دارد که از برخی سایت‌ها بازدید انجام شود، اما این به تفاهم و توافق دوجانبه وابسته است. برای مثال فرض کنید بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌خواهند از یک مرکز یا تاسیسات غیرهسته‌ای بازدید کنند؛ ما مخالف این موضوع هستیم. مراکز و تاسیسات هسته‌ای در چارچوب توافق تامین امنیت تحت نظر قرار دارند.
صالحی گفت: ما درباره مراکز غیرهسته‌ای صحبت می‌کنیم. بازرسان بر اساس پروتکل الحاقی می‌توانند از مناطق اطراف مراکز غیرهسته‌ای نمونه‌برداری کنند. این ادعای تامل‌برانگیز صالحی در حالی است که نمایندگان مجلس بارها در سخنرانی‌ها و نیز بیانیه‌های خود هر گونه بازرسی فراتر از ان پی‌تی را غیرقابل قبول دانسته و رد کرده‌اند.  
از سوی دیگر بازدید از مراکز غیرهسته‌ای فراتر از مخالفت نمایندگان مجلس از خطوط قرمز کشورمان محسوب می‌شود.