kayhan.ir

کد خبر: ۴۳۵۵۷
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۶
دستاورد سفر دولت

اختصاص 953 میلیارد تومان برای اجرای 92 طرح در استان فارس

رئیس‌جمهور کشورمان تاکید کرد: در جریان این سفر برای اجرای ۹۲ طرح بزرگ در استان فارس، ۹۵۳ میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده که تمامی این طرح‌ها نیز در سال‌های ۹۴ و ۹۵ تکمیل می‌شوند.

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان روز پنج‌شنبه گذشته در پایان سفر دو روزه خود به شیراز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه «تا پایان امسال ۱۴ تا ۱۶ محل اقامتی در استان فارس تکمیل می‌شود»، گفت: دولت مصمم است ضمن توجه به مفاخر تاریخی ایران، کمک‌های خود را برای افزایش امکانات اقامتی و رفاهی بیشتر کند؛ در همین راستا ۱۴۰ میلیارد تومان تسهیلات برای تکمیل محل‌های ویژه اقامت گردشگران از جمله هتل‌های سه، چهار و پنج ستاره اختصاص یافته است.
بزرگترین طرح آلومینیوم کشور
 در استان فارس عملیاتی می شود
وی افزود: اعتبارات طرح‌های صنعتی بزرگی در استان فارس آماده شده است؛ به عنوان مثال بزرگترین طرح آلومینیوم کشور در این استان در حال اجراست که یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار برای احداث آن تأمین اعتبار شده است. همچنین طرح پتروشیمی و نیروگاه سیبل ترکیبی در منطقه مهر و لامرد عملیاتی و اجرایی می‌شود. فاز دوم پالایشگاه شیراز نیز که مشکلات محیط‌زیستی داشته است، با رفع مشکلات اجرایی می‌شود.
اجرای ۹۲ طرح بزرگ با اعتبار
۹۵۳  میلیارد تومان
رئیس‌جمهور در ادامه سخنانش به مجموع طرح‌های مصوب دولت در شانزدهمین سفر استانی ویژه استان فارس اشاره کرد و اظهار داشت: دولت مصمم به توسعه بیش از پیش استان فارس است، در جریان این سفر برای اجرای ۹۲ طرح بزرگ در استان فارس، ۹۵۳ میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده که تمامی این طرح‌ها نیز در سال‌های ۹۴ و ۹۵ تکمیل می‌شوند. وی ادامه داد: در زمینه اینترنت و پهنای باند اتفاقات خوبی افتاده و در سال ۹۴ در استان فارس ۸۰ روستا و شهر دارای اینترنت می‌شوند و پهنای باند قدم به قدم نیز شامل همه شهرها می‌شود.
اعطای تسهیلات ۴ هزار میلیارد تومانی
 به پروژه‌های زیربنایی
روحانی با اشاره به اعطای تسهیلات ۴ هزار میلیارد تومانی به این استان خاطرنشان کرد: کارهای زیربنایی در دولت انجام می‌شود؛ اختصاص یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار برای کارخانه آلومینیوم جنوب کشور و ۵۵۰ میلیون برای یک طرح دیگر و ۴۲۰ میلیون برای یک طرح دیگر نشان از اقدامات دولت است، اما همواره باید به یاد داشت که کلید اصلی، مردم هستند.
وی با اشاره به افزایش تولید محصولات کشاورزی در ایران گفت:‌ در هیچ زمانی بعد از انقلاب، به ‌اندازه امروز انبار‌های کالاهای اساسی ما پر نبوده است، در حالی که وقتی دولت را تحویل گرفتم انبارها خالی بود و در برخی از استان‌ها، انبارها فقط برای ۳ روز موجودی گندم داشتند، اما درحال حاضر موجودی انبارهای ما از شش ماه بیشتر است.
دولت و ملت از محصولات تولید داخل استفاده کند
رئیس‌جمهور کشورمان ابراز داشت: همه طرح‌های فاضلاب و همه آبیاری‌های نوین و مدرن برای صرفه‌جویی در مصرف آب است، البته یک راه هم انتقال آب از دریا و یا خرید آب از کشورهای دیگر است، اما طرحی که مدنظر ماست این بوده که نیروگاه‌های کوچک اتمی ۱۰۰ مگابایتی و نیروگاه‌های غیراتمی هم برق تولید کنند و هم آب شیرین کنند.
روحانی در خاتمه با اشاره به تاکیدات روز گذشته رهبر معظم انقلاب مبنی بر استفاده دستگاه‌های دولتی از کالاهای داخلی تاکید کرد: طبیعی است که دولت و ملت از محصولات تولید داخل استفاده کنند و استفاده از محصولات داخلی کار ضروری و لازم است؛ ‌البته صداوسیما هم باید خریدهایش را از داخل تأمین کند و همه بخش‌های دولتی و غیردولتی باید به تولید داخلی متکی شوند و دستور مقام معظم رهبری باید از سوی تمام بخش‌ها عملیاتی و اجرایی شود.
روحانی در جلسه شورای اداری
 استان فارس
رئیس‌جمهور کشورمان در جلسه شورای اداری استان فارس با بیان اینکه نباید اجازه دهیم هیچگاه بین تمدن ایرانی و اسلامی ما فاصله ایجاد شود، گفت: فاصله‌ای بین تمدن ایرانی و اسلامی نیست. وقتی به تخت جمشید در استان فارس می‌رویم همه جا آثار یکتاپرستی به چشم می‌خورد و این گواه آن است که مردم ایران هیچگاه بت‌پرست نبودند و وقتی اسلام به این سرزمین وارد شد، به جای مبارزه با آیین بت‌پرستی که در برخی سرزمین‌های دیگر وجود داشت به اعتلای فرهنگی که در ایران وجود داشت، پرداخت.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به طرح توسعه حرم امامزادگان احمد و محمد بن موسی(ع) اشاره کرد واظهار داشت: دولت برای تکمیل شبستان امام خمینی(ره) در این بارگاه مطهر ۸۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص داد و بحمدالله این شبستان در خور و در شأن این بزرگواران و زائران بزرگوار آنان است و البته همچنان این حرم و دیگر بارگاه‌های مقدس در مشهد، قم و شهر ری، با مشکل بافت‌های فرسوده در اطراف حرم و مشکل تأمین منابع برای توسعه و نوسازی مواجه هستند.
تحریم‌های فصل هفتمی
 با تحریم‌های معمولی تفاوت دارند
روحانی با اشاره به تحریم‌های ظالمانه علیه ایران اسلامی ادامه داد: هیچگاه از اول انقلاب تا زمان طرح پرونده هسته‌ای، ایران تحت تحریم‌های فصل هفتمی شورای امنیت سازمان ملل قرار نگرفت. تحریم‌های فصل هفتمی با تحریم‌های معمولی تفاوت دارند و امروز دولت و خادمان ملت تلاش می‌کنند که این تحریم‌ها برداشته شود.
روحانی با اشاره مجدد به اینکه گام مهمی که باید برداریم این است که کشور را از سایه تحریم‌های سازمان ملل و بعد تحریم‌های اروپا و آمریکا خارج کنیم، خاطرنشان کرد: ان‌شاء‌الله با حمایت و کمک مردم و رهبری معظم انقلاب که از ابتدا ما را هدایت و کمک کردند از این گردنه عبور خواهیم کرد.
رئیس‌جمهور در بازدید از مجموعه جهانی تخت ‌جمشید
حجت‌الاسلام حسن روحانی همراه با جمعی از اعضای هیئت دولت و استاندار فارس از مجموعه تخت‌جمشید بازدید کرد.
رئیس‌جمهور کشورمان در حاشیه بازدید از این مجموعه جهانی  با تأکید بر اینکه پیام تخت‌ جمشید «ما می‌توانیم» است، گفت: پیام این آثار پیام اعتماد به ملت و باور ملت ایران است چرا که ملتی که چند هزار سال پیش دارای فناوری سطح بالا بوده امروز نیز می‌تواند به‌راحتی از همه مشکلات عبور کند.
وی خاطرنشان کرد: ملت بزرگ ایران و کسانی که آثار باعظمت تخت ‌جمشید را آفریدند، فرزندان این مرز و بوم بودند و ما به ملیت ایرانی و فرهنگ اسلامی افتخار می‌کنیم و باید از تمدن ایرانی و اسلامی خود دفاع کنیم.
حضور روحانی بر مزار سعدی و حافظ
به گزارش تسنیم، رئیس‌جمهور کشورمان با حضور در بنای یادبود حافظیه ضمن قرائت فاتحه برای شادی روح این شاعر بزرگ پارسی‌گوی، دفتر یادبود آن را نیز امضا کرد.
همچنین رئیس‌جمهور کشورمان عصر چهارشنبه با حضور در آرامگاه سعدی شیرازی ضمن قرائت فاتحه برای روح این شاعر بزرگ پارسی‌گوی، از مقبره شوریده فصیح الملک یکی دیگر از شاعران استان فارس در سده اخیر نیز بازدید کرد.
بازدید از نمایشگاه توانمندی‌های عشایر استان فارس
حجت‌الاسلام حسن روحانی در ادامه برنامه‌های سفر به استان فارس در بازدید از نمایشگاه توانمندی‌های عشایر استان ضمن بازدید از بخش‌های مختلف این نمایشگاه، با تعدادی از بانوان و کودکان دختر و پسر عشایری که با لباس‌های سنتی عشایر در این نمایشگاه حضور یافته و فعالیت‌های مختلف خانواده‌های عشایری را به نمایش گذاشته بودند نیز به صورت صمیمی و رو در رو گفت‌وگو کرد.
گفتنی است؛ رئیس‌جمهور کشورمان به شانزدهمین سفر استانی خود به فارس خاتمه داد و روز پنجشنبه گذشته  شیراز را به مقصد تهران ترک کرد.