kayhan.ir

کد خبر: ۴۳۵۴۸
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۲
آیت‌الله امامی کاشانی در خطبه‌های نماز جمعه:

ملت عربستان به حکم قرآن در برابر جنایات آل‌سعود سکوت نکنند

خطیب موقت نماز جمعه تهران با اشاره به ممانعت رژیم آل‌سعود از ارسال کمک‌های غذایی و دارویی به مردم یمن گفت: به ملت عربستان و همسایه‌هایش می‌گویم مگر شما مسلمان نیستید؟ چرا سکوت می‌کنید؟ شما در این گناه شریک هستید.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، آیت‌الله محمد امامی‌ کاشانی در خطبه‌های نماز جمعه تهران با بیان اینکه در حدیثی که از شیعه و سنی نقل شده، آمده است که پیامبر اسلام(ص) برای کارگران ارزش خاصی قائل بود و دست کارگران را می‌بوسید، افزود: این نکته ارزش کار را نشان می‌دهد، اما عزیزان بدانید، کار، کاری است که واقعاً خداوند آن را بپسندد.
وی اظهار داشت: یکی از بیان‌ها در رابطه با ایمان که بهترین بیان است این است که اگر ظاهر ایمان است، باطن هم ایمان باشد، به‌طوری که اگر می‌گوییم کار، راستی، حساب کار، نوع کار، جنس کار و ظرافت کار مدنظر قرار گیرد و انسان فکر، تأمل و تدبیر به کار ببرد و کار را خوب از آب در بیاورد.
آیت‌الله امامی‌ کاشانی خطاب به پدران و کسانی که از راه رشوه و جنس قاچاق و پول‌های غلط و باطل ثروت‌هایشان را زیاد می‌کنند، افزود: به شما می‌گویم که قبل از اینکه در گودال قبر بخوابید، توبه و استغفار کنید.
خطیب موقت نماز جمعه تهران در ادامه با تأکید بر اینکه اثر دوم کار این است که بنیه کشور را تقویت می‌کند، اظهار داشت: بنا به فرموده رهبر عزیز انقلاب، تولید کلید مشکلات کشور است. راه حل آن در کشور است، نه در لوزان، نیویورک و مذاکرات؛ گرچه نقش دارد و جداً هم نقش دارد، اما نکته مهم این است که حرکت ملت ایران و کشور براساس اقتصاد سالم و نجات از مشکلات به دست خودِ ماست.
وی تصریح کرد: تولید و فعالیت‌های تولیدی موجب اقتدار کشور می‌شود و ضمناً برای تیم مذاکره‌کننده پشتوانه بوده و موجب می‌شود که دشمن و کسانی که در مقابل هستند به یاوه‌گویی و یاوه‌سرایی نیفتند و کلمات پوچ و بی‌ربط نزنند؛ وقتی که اقتصاد چنین باشد، تیم مذاکره‌کننده می‌تواند محکم صحبت کند و کشور هم کشوری است که با این‌همه برنامه‌ها، صحنه‌ها و توطئه‌های دشمن، واقعاً ملت باید محکم روی پایش بایستد.
آیت‌الله امامی‌ کاشانی با بیان اینکه باید ارزش تولید در جامعه باور شود، اضافه کرد: باید باور کنیم که سرمایه‌گذاری و تولید داخلی ارزشمند است، باید باور کنیم که مصرف خارجی غلط است، اینها باور می‌خواهد، ای کسانی که ایمان آوردید، این باور را تصدیق کنید، همه این باورها در ایمان‌هاست که این باور تصدیق می‌خواهد.
خطیب موقت نماز جمعه تهران در بخش دیگری از سخنانش به سالروز شهادت استاد شهید مطهری و روز معلم اشاره کرد و گفت: استاد شهید مطهری گرچه از نظر فکر، ذوق، استعداد و ابتکار علمی کم‌نظیر بود، اما یکی از ویژگی‌های او این بود که به علم باور و ایمان داشت. این ایمان و باور ایدئولوژی به نوشتن کتاب‌هایی برای نسل جوان منجر شد. این باور او بود؛ معلمین و اساتید ما هم باید این‌چنین باشند و به کتاب، کلاس و شاگردان و رشد بچه‌ها ایمان داشته باشند.
وی در ادامه سخنانش درباره وقایع یمن، گفت: به جهان استکبار و دولت‌ها نمی‌گویم، برای اینکه فایده‌ای ندارد. اما فقط به ملت عربستان و همسایه‌هایش می‌گویم مگر شما مسلمان نیستید؟ قرآن می‌گوید آمنوا، جای این آمنوا کجاست؟ وقتی هواپیما کمک دارویی و غذا می‌برد، جلوی آن را می‌گیرند و فرودگاه صنعا را بمباران می‌کنند. ملت عربی چرا سکوت می‌کنید؟ شما در این گناه شریک هستید. شما قرآن می‌خوانید و مسجد می‌سازید. به قرآن عمل کنید. اگر بدانند که ملت‌ها با آنها مقاومت می‌کنند، نمی‌توانند چنین جنایت‌هایی را مرتکب شوند.
آیت‌الله امامی کاشانی ابراز داشت: «شما خودتان در هر جایی و در هر کوچه و خیابانی 5، 10 مسجد می‌سازید و قرآن می‌خوانید و حفظ می‌کنید، به قرآن و دین عمل کنید، اگر به دین عمل کنید، اینها نمی‌توانند این‌جور در دنیا عربده بکشند، اگر بدانند ملت‌ها با آنها مقابله می‌کنند، نمی‌توانند این‌چنین جنایت کنند و ملت چه سوریه و در بعضی جاها مثل فلسطین و مخصوصاً در یمن مردم را به خاک و خون بکشند».
خطیب موقت نماز جمعه تهران اظهار داشت: آنان که اسلام را تحقیر می‌کنند و آنهایی که کاریکاتورهایی درباره پیامبر اکرم(ص) می‌کشند و می‌خواهند جوان‌های ما را فریب دهند، بشنوند و ببینند و حقوق‌دانان دنیا بدانند که حضرت امیر(ع) می‌گوید «اگر با دشمن قرارداد بستی جانت را در کف دست بگیر و به عهدت وفا کن و مراقب باش که با دشمن قرارداد می‌بندی، دشمن گاهی می‌خواهد غافلگیرت کند و مراقب باش که غافلگیر نشوی، با احتیاط، صبر و آرامش قدم‌ بردار و با آرامش و صبر قرارداد بنویس»، البته به ‌لطف خدا تیم مذاکره‌کننده ما چنین است. وی ادامه داد: حضرت امیر(ع) در جای دیگری خطاب به مالک اشتر می‌‌گوید «عهدت را نشکن و وقتی پیمان با دشمن می‌بندی بدان که خدا پیمان را قرار داده که جامعه بشری در آرامش زندگی کند، به این پیمان عمل کند و تدلیس نکن و پیمانی نبند که عباراتی چندپهلو داشته باشد»، حقوقدانان بشر! کجا این حقوق و حرف را پیدا می‌کنید که منادی اسلام بگوید «این عهد بین هرکس هست، باید عمل شود، چون رحمتی برای جوامع بشری از سوی خداست، و وقتی الفاظ را به کار می‌بری دنبال الفاظ چندپهلو نرو تا بتوانی روزی فرار کنی، بلکه الفاظت روشن، محکم و باتدبیر و باحساب باشد و روی آن بایست»؟
آیت‌الله امامی کاشانی تصریح کرد: حضرت امیر(ع) خطاب به مالک می‌گوید «اگر با مشورت تدبیر کردی و با دشمن قرارداد بستی و بعد فهمیدی که این قرارداد به ‌ضرر است، اگر هم به ‌ضرر است این عهد را نشکن، برای اینکه وفای به عهد کنی بهتر از این است که این عهد را بشکنی و بساط عدل و آرامش را به ‌روی زمین به هم بریزی.»
خطیب موقت نماز جمعه تهران در پایان با تأکید بر اینکه ملت عراق بیدار، منسجم و مسلمان هستند، خاطرنشان کرد: این ملت براساس فتوای مرجعیت کشور عمل می‌کنند، این ملت توی دهن کنگره می‌زند، ان‌شاء‌الله استکبار این آرزویی را که برای کشورهای اسلامی دارد به گور خواهند برد.
نهضت مصرف کالاهای داخلی ایجاد شود
به گزارش خبرگزاری فارس، علی ربیعی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران با اشاره به حوادث یمن، عراق و فلسطین، تأکید کرد: کارگران ایرانی خود را در کنار کارگران یمنی و عراقی و فلسطینی می‌دانند و با آنها همدلی می‌کنند.
وی با بیان اینکه هم‌اکنون به مفاهیمی همچون نان حلال، برکت کار، ارزش عرق کارگر همتراز با خون شهید و ثواب کار خیر نیازمندیم، گفت: اگر جامعه‌ای خوشبخت می‌خواهیم باید نهضت مصرف کالای داخلی ایجاد کنیم.
ربیعی گفت: باید از کیف، کفش و لباس ایرانی استفاده کنیم و از مصرف بیهوده کالای خارجی به سمت مصرف ساخت تولید دست خودمان روی بیاوریم.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه روز کارگر، روز کارفرمایان هم است، گفت: هر کس خشتی روی خشت دیگری بیفزاید از طرف ما حمایت می‌شود، چرا که براساس خیر جمعی و ثواب حرکت می‌کند.
وی افزود:‌ جمع‌آوری سرمایه‌های خود با گزینه تعاونی‌ها را یک سیاست راهبردی می‌دانیم و در این زمینه از سرمایه‌گذاران این بخش حمایت می‌کنیم.
ربیعی با بیان اینکه در مقابل بیکاران و کارگران مسئول هستیم، گفت: توجه به بنگاه‌ها، همدلی کارگر و کارفرما با توجه به تولید در دستور کار قرار دارد چرا که از این طریق جامعه‌ای با نشاط خواهیم داشت.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تأکید براینکه هم‌اکنون نیازمند کار زیاد و جدی هستیم، بیان داشت: نباید پول، پول بیاورد، بلکه باید با کار ثروت‌آفرینی کنیم.
وی با اشاره به اقدامات وزارتخانه‌ متبوعش گفت: هم‌اکنون 8 میلیون و 500 هزار نفر از کارگران مشاغل را بیمه کرده‌ایم و اکنون همه ایرانیان اگر اراده کنند، تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند.
ربیعی یکی دیگر از اقدامات وزارتخانه را حمایت غذایی از کارگران عنوان کرد و افزود: به دستور رئیس جمهور نیازمندان شناسایی و به 10 میلیون نفر از محرومان در نوبت‌های مختلف سبدغذایی اعطا شد.