kayhan.ir

کد خبر: ۴۳۵۰۴
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۶
دادستان کل لاهه:

سران اسرائیل را به اتهام ارتکاب جنایات جنگی در غزه محاکمه می‌کنیم

دادستان کل دادگاه بین‌المللی لاهه تأکید کرد، همه جنایتکاران نظامی صهیونیست محاکمه خواهند شد.

به گزارش خبرگزاری قدس، «فانو سنبودا» اظهار داشت، از تمامی افسران و سربازان نظامی اسرائیلی که در جنایات جنگ 51 روزه غزه حضور داشتند تحقیق خواهد شد و در صورت اثبات جرمشان محاکمه و مجازات خواهند شد.
وی تاکید کرد، دادگاه بین‌المللی لاهه در محاکمه خود اصل بی‌طرفی را رعایت خواهد کرد و پرونده جنگ غزه همچون پرونده‌های دیگر بررسی خواهد شد و بر اساس قوانین نظامی عمل خواهد کرد.
سنبودا گفت، در حال حاضر وظیفه دادگاه جمع‌آوری اطلاعات در مورد جنگ غزه از منابع موثق و مورد اعتماد است تا پس از آن بتواند تصمیمات و احکام لازم را در این زمینه صادر کند.
در جریان جنگ 51 روزه غزه بیش از 2000 نفر از مردم بی‌دفاع این منطقه شهید و بیش از 11 هزار نفر مجروح شدند. ریاض منصور نماینده فلسطین در سازمان ملل نیز خواستار محاکمه اسرائیل به دلیل جنایات علیه کودکان غزه شد.
وی که در جلسه کمیته حقوق مسلم مردم فلسطین حضور یافته بود گفت، رژیم صهیونیستی در طول جنگ 51 روزه مرتکب جنایات زیادی شده است و به همین دلیل باید محاکمه و مجازات شود.
گروهی از وکلای مدافع حقوق بشر در مغرب نیز با تنظیم دادخواستی خواستار بازداشت شیمون پرز رئیس سابق رژیم صهیونیستی به اتهام ارتکاب جنایات جنگی شدند.
بازداشت گسترده
 اعضای مقاومت
سرویس‌های امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین روز جمعه شمار زیادی از اعضا و طرفداران جنبش حماس و جهاد اسلامی را در استان‌های مختلف کرانه باختری بازداشت کردند.
حملات علیه اعضا و رهبران جنبش جهاد اسلامی همزمان با بازداشت شمار زیادی از اعضا و طرفداران حماس در کرانه باختری جریان دارد.این در حالی است که گروه‌های فلسطینی طی نشستی در مقر جنبش جهاد اسلامی در غزه ادامه بازداشت‌های سیاسی در کرانه باختری توسط سرویس‌های امنیتی تشکیلات خودگردان را به شدت محکوم کرده و خواستار توقف این بازداشت‌ها شدند.
درخواست
 برای بازگشایی رفح
بیش از 40 هزار مصری ساکن غزه از دولت مصر خواستار بازگشایی گذرگاه رفح شدند.به گزارش خبرگزاری قدس، با توجه به اینکه مصری‌های ساکن نوار غزه در بافت اجتماعی این منطقه ادغام شده‌اند در مشکلات ناشی از محاصره و شرایط معیشتی آنها سهیم هستند.مصری‌های ساکن غزه به همراه فلسطینیان ساکن این منطقه از اینکه هیچ‌گونه تحرک جدی برای حل بحران‌های انسانی در غزه وجود ندارد همواره در بیم و اضطراب به سر می‌برند.
سایر رویدادها
* یک صهیونیست مناطق اراضی اشغالی عصر روز پنجشنبه بر اثر حمله با چاقو در جنوب شهر عسقلان اشغالی به شدت زخمی شد.
* یک پایگاه صهیونیستی از طرح ترکیه و قطر برای آتش‌بس پنج‌ساله میان رژیم صهیونیستی و جنبش حماس خبر دادند.
* منابع فلسطینی اعلام کردند که یک جاسوس رژیم صهیونیستی در شمال نوار غزه اعدام شد.
* صدها یهودی اتیوپی‌تبار در سرزمین‌های اشغالی در اعتراض به رفتارهای نژادپرستانه نیروهای پلیس رژیم صهیونیستی تظاهرات کردند.
* نظامیان صهیونیست در ماه گذشته میلادی 7 فلسطینی را به شهادت رساندند و 375 نفر دیگر از جمله 55 کودک را به اسارت گرفتند.
* داود اوغلو نخست‌وزیر ترکیه طی سخنانی اظهار داشت، قدس متعلق به مسلمانان است نه یهودیان.
* نیروی دریایی رژیم صهیونیستی به طرف قایق‌های ماهیگیری فلسطینی‌ها در نزدیکی ساحل شهر غزه آتش گشودند.