kayhan.ir

کد خبر: ۴۳۵۰۲
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۵

راهپیمایی میلیونی در صنعا علیه حملات ددمنشانه عربستان و آمریکا به یمن

میلیون‌ها نفر از مردم یمن با برپایی تظاهرات گسترده ضمن محکوم کردن تجاوزات عربستان، بر ادامه مقاومت تاکید کردند.

مردم صنعا روز جمعه در پاسخ به دعوت کمیته‌های انقلابی یمن در راهپیمایی میلیونی، علیه محاصره ظالمانه و تجاوز ددمنشانه سعودی-آمریکایی علیه این کشور شرکت کردند.
 به گزارش تسنیم، تظاهرات‌کنندگان در شهر صنعا  اعلام کردند: «می‌خواهند از طریق محاصره ما را به زانو در بیاورند، اما روح ما بلند و مقاومت و شجاعت ما بزرگتر است.» شرکت‌کنندگان در این راهیپمایی از جریان‌های سیاسی خواستند تا گفت‌وگوی آشتی ملی را از همان نقطه‌ای که با نظارت سازمان ملل به پایان رسید، از سرگیرند.  آنان خاطرنشان کردند: «یمن و یمنی‌ها حق مقابله به مثل در برابر تجاوزگری رژیم سعودی و رویارویی با آن با استفاده از هر وسیله ممکن را برای خود محفوظ می‌دانند.»
 از سوی دیگر«نصرالدین عامر» عضو شورای رسانه‌ای انصارالله یمن با اشاره به اینکه این جنبش هنوز پاسخ به حملات عربستان را شروع نکرده است، تاکید کرد: «اگر تصمیم به پاسخ به عربستان بگیریم، این پاسخ قوی خواهد بود همچنان که در جنگ ششم شاهد بودیم.»
نشست بی‌نتیجه
شورای امنیت
از سوی دیگر نشست جمعه شب شورای امنیت سازمان ملل که با محوریت بحث درباره پیشنهاد روسیه جهت آتش‌بس در یمن برگزار شد،‌ بی‌نتیجه پایان یافت. نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل در حالی پشت درهای بسته برگزار شد که موضوع نشست، بررسی پیشنهاد روسیه برای توقف درگیری‌ها در یمن برای ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه بود. نماینده روسیه در سازمان ملل با انتقاد از کشورهای غربی و کشورهای عربی عضو شورای امنیت پس از ناکامی این نشست گفت:« این کشورها کاری برای برطرف شدن نیازهای انسانی مردم یمن انجام نمی‌دهند.»
«ضیف الله الشامی» سخنگوی جنبش انصارالله نیز در اظهارنظری مطبوعاتی پس از شکست شورای امنیت برای تصویب قطعنامه‌ای جهت تسهیل در کمک رسانی به مردم جنگ‌زده یمن تصریح کرد:«نخستین گام کمک‌های بشردوستانه‌ای که شورای امنیت سازمان ملل مدعی آن به یمن است افزایش تجاوزات نظامی و بمباران مناطق مسکونی در صنعا پایتخت یمن است.» وی افزود:«به نظر می‌رسد نسخه کنونی منشور سازمان ملل بند جدیدی با عنوان (قتل انسان‌ها از کمک به آنها مهم‌تر است) دارد.»
در همین حال صدها تن از معترضان به حملات سعودی به خاک یمن عصر جمعه به وقت محلی، پیش از نشست شورای امنیت در مورد یمن مقابل مقر اصلی سازمان ملل تجمع کردند و شعارهای ضد آل سعود و ضد جنگ سردادند.   در این تظاهرات که با هماهنگی یمنی‌های مقیم آمریکا برگزار شد، اقشار مختلف از جمله کودکان و سالمندان از گروه‌های ضد جنگ و مسلمانان آمریکایی نیز شرکت داشتند. تظاهرکنندگان با در دست داشتن پلاکاردهای ضد سعودی و ضدجنگ و سر دادن شعارهایی مانند «آل سعود بچه کش» و «سلمان دستش به خون کودکان یمنی آغشته است»، توقف سریع حملات و کمک به حل مناقشات از طرق مذاکرات مسالمت‌آمیز را خواستار شدند. این تظاهرات که نزدیک به دو ساعت به طول انجامید با اقامه نماز جماعت و سپس راهپیمایی به سمت دفتر نمایندگی عربستان سعودی در سازمان ملل پایان یافت.
تحولات میدانی
اما در عرصه میدانی، جنگنده‌های سعودی همچنان زیرساخت‌ها و منازل مسکونی یمن را هدف قرار می‌دهند. در پی حملات مستمر جنگنده‌های سعودی به شهر حرض در استان حجه در غرب یمن ده‌ها تن شهید و زخمی شده‌اند. پیش از این نیز در پی حمله جنگنده‌های سعودی به محله «الشعب» در منطقه «سعوان» واقع در صنعا پایتخت یمن 14 تن از جمله 9 زن و دو کودک به شهادت رسیدند. همچنین در این حمله 36 نفر نیز زخمی شدند. جنگنده‌های سعودی طی روزهای اخیر حمله به شهرها و به طور ویژه مراکز غیرنظامی، مسکونی و مجتمع‌های تجاری و فرودگاه‌ها را شدت بخشیده‌اند. این در حالی است که ارتش یمن و کمیته‌های مردمی به پیشروی‌های خود در استان مأرب ادامه می‌دهند. از سوی دیگر فعالیت فرودگاه بین‌المللی الحدیده یمن با بمباران باندهای فرود آن توسط جنگنده‌های سعودی متوقف شد. قرار بود این فرودگاه به طور موقت جایگزین فرودگاه صنعا شود که پیش از این هدف جنگنده‌های سعودی قرار گرفته بود.   اما در برابر جنایت‌های سعودی‌ها در یمن، مجامع بین‌المللی که تنها نظاره‌گر این ماجرا هستند به دنبال تشدید جنایت سعودی‌ها، به صورت مقطعی سکوت خود را می‌شکنند. در این ارتباط دفتر هماهنگی امور بشر دوستانه سازمان ملل اعلام کرد: «تعداد یمنی‌هایی که به دلیل حملات و خشونت‌ها در این کشور آواره شده‌اند به 300 هزار تن رسیده است.» عفو بین‌الملل نیز انجام تحقیقات فوری در خصوص کشته شدن صدها غیرنظامی از جمله ده‌ها کودک در جریان حملات هوایی عربستان به یمن را خواستار شد.
سایر رویدادها
* سخنگوی صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) گفت: «وضعیت انسانی در یمن بسیار دشوار است و اوضاع در این کشور به سوی یک فاجعه پیش می‌رود.»
* سخنگوی کاخ سفید با تاکید بر حمایت آمریکا از عملیات نظامی عربستان علیه یمن مدعی شد: «عربستان برای دفاع از مرزهای خود حق قانونی دارد!»
* منابع خبری محلی در یمن گزارش دادند که پدافند این کشور موفق شده است یک فروند هواپیمایی بدون سرنشین جاسوسی متعلق به ارتش آمریکا را در شمال استان صعده سرنگون کند.