kayhan.ir

کد خبر: ۴۳۵۰۰
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۵
موضع قاطع علیه توطئه جدید کنگره

مردم عراق: آمریکا آرزوی تجزیه را به گورمی برد

توطئه جدید کنگره آمریکا برای تجزیه عراق به سه کشور با واکنش قاطع مردم، گروه‌های سیاسی و مرجعیت این کشور مواجه شد.

مرجعیت دینی عراق طرح آمریکایی تقسیم و تجزیه عراق را رد کرد و از همه جریان های سیاسی کشور خواست در قبال آن موضع روشن و شفاف اتخاذ کنند.
شیخ «مهدی کربلایی» امام جمعه کربلا و نماینده آیت الله سیستانی، در خطبه های روز جمعه در صحن حسینی ، طی واکنش به طرح نمایندگان آمریکایی مبنی بر «حمایت و کمک های آمریکا به کردها و اهل سنت در عراق به عنوان دو کشور»، گفت: ارائه کمک های خارجی به عراق در جنگ علیه تروریسم و تلاش این کشورها برای راندن داعش، نباید در استقلال و وحدت ارضی و اتحاد مردم عراق تاثیر بگذارد.در همین حال، شیخ حسن الخالدی امام جمعه نجف نیز در خطبه‌های نماز در صحن علوی، تاکید کرد که این طرح آمریکایی‌ها موضوع خطرناکی است که مردم و سرزمین عراق را با هم هدف گرفته است. وی از رسانه‌های عراقی خواستار حرکت منسجم در رد این طرح شد.
گفتنی است سیاستگذاران جمهوری‌خواه کمیته خدمات مسلح کنگره آمریکا روز دوشنبه (۷ اردیبهشت) با اشاره به نگرانی‌های روزافزون خود از آن چه به زعم خود، نفوذ ایران بر دولت بغداد خوانده اند، در طرحی،‌ خواستار به رسمیت شناخته شدن کشوری برای شبه نظامیان کرد و سنی های عراق شده بودند.
در این طرح دفاعی سالیانه، کمیته خدمات مسلح کنگره آمریکا بودجه ۷۱۵ میلیون دلاری را برای کمک به نیروهای عراقی که در حال مبارزه با داعش هستند، اختصاص داده است. این طرح روز چهارشنبه به کنگره ارائه شد و سفارت آمریکا در مواجهه با واکنش های تند و شدید در عراق، این طرح را فاقد الزامات اجرایی دانست و گفت این به منزله دیدگاه آمریکا نیست.با این‌حال، موج خشم عمومی در عراق همچنان، فروکش نکرده و مخالفت قاطع عراقی‌ها با آن ادامه دارد.
دولت عراق مخالفت خود را با پیش‌نویس طرح خطرناک و تجزیه طلبانه کنگره آمریکا در خصوص تعامل مستقلانه با کردها و اهل‌سنت عراق اعلام کرد.
وزارت خارجه عراق اعلام کرد که این کشور بر ایجاد روابط استراتژیک با آمریکا تاکید داشته اما پیش نویس طرح کنگره به اصول این روابط اهانت می کند.هیئت علمای  اهل سنت عراق نیزمخالفت صریح و قاطع خود را با طرح کنگره آمریکا برای تقسیم عراق اعلام کردند. از سوی دیگر،«هادی العامری» رئیس سازمان بدر عراق اظهار داشت: آمریکایی ها تنها یک گزینه پیش رو دارند یا اینکه شریک ما در عراق باقی بمانند و یا اینکه ما همه روابط خود با آنها را قطع خواهیم کرد.