کد خبر: ۴۱۲۶۲
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۸

پایان کار احداث پالایشگاه فازهای 15 و 16 پارس‌جنوبی تا خرداد ماه

پالایشگاه فازهای 15 و 16 پارس جنوبی تا خرداد‌ماه تکمیل می‌شود.


به گزارش واحد مرکزی خبر از بوشهر، فازهای 15و16 طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی با هدف تولید روزانه 56 میلیون و 600 هزار متر مکعب گاز طبیعی، 75 هزار بشکه میعانات گازی و 400 تن گوگرد و سالانه بیش از یک میلیون تن گاز مایع پروپان و بوتان و یک میلیون تن اتان از سال 87 در حال اجراست.
همه مراحل فاز 15 و 16 پارس‌جنوبی به دست متخصصان ایرانی اجرا شده و کارشناسان، آنها را ایرانی‌ترین فازهای پارس‌جنوبی می‌دانند. تکمیل فازهای 15 و 16 به همراه فازهای 12، 17 و 18 از ابتدای کار در اولویت اصلی وزارت نفت دولت یازدهم قرار گرفت.
نخستین محموله گاز تولیدی این فازها آذر پارسال وارد خط لوله سراسری شد. مجری فازهای 15 و 16 میدان پارس جنوبی گفت: اکنون مقدمه‌های لازم برای ورود گاز ترش دریا به ردیف‌های پالایشی سوم و چهارم این فازها در حال انجام است. فروزش افزود: تا سه ماه آینده واحدهای اتان و ال پی‌جی پالایشگاه فازهای 15 و 16 پارس جنوبی وارد مدار تولید می‌شوند. وی گفت: تاکنون بیش از دو میلیون بشکه از میعانات گازی تولیدی این فازها صادر شده است. از 24 واحد پالایشگاهی طراحی شده برای توسعه میدان گازی پارس جنوبی اکنون 10 واحد در مدار تولید قرار دارد و قرار است طرح توسعه فازهای پارس جنوبی حداکثر سال 96 به پایان برسد.
میدان گازی پارس جنوبی در 110 کیلومتری ساحل عسلویه استان بوشهر قرار دارد و با داشتن هشت درصد ذخایر گازی دنیا معادل 14 تریلیون متر مکعب، بزرگ‌ترین میدان گازی جهان به شمار می‌رود. این میدان بین ایران و قطر مشترک است.