مستنداتی از سیر حوادث و اظهارات و اعترافات متهمان وقایع پس از انتخابات
نقش میدانی موساد در فتنه ۸۸(پاورقی)
با نیروهای ضدشورش، روشهای مضروب ساختن پلیس، ساخت اسپریهای گاز اشکآور در خانه، جمعآوری و انتشار مشخصات کامل افراد بسیجی.
Research@kayhan.ir
ب) مطالب مربوط به آموزش روشهای اعتراض مسالمتآمیز.
مانند: تلاش برای تهیه سیدی و یا بلوتوث صحنههای مورد نظر، پاشیدن رنگ سبز بر روی عکسها و تبلیغات حکومتی، روشن نمودن چراغ اتومبیلها در ساعات اولیه غروب به نشانه اعتراض، توصیه به تداوم شعاردهی بر پشتبامها.
17- حضور یک وکیل آلمانی مرتبط به کانون وکلا در داخل کشور و استقرار در یکی از هتلهای واقع در کانون اغتشاشات.
18- حضور مستقیم برخی دیپلماتها در تجمعات غیرقانونی خیابانی (از قبیل برخی سفرای کشورهای اروپایی و انگلیسی) و جمعآوری اطلاعات توسط برخی از مرتبطین سفرا با حضور در تجمعات غیرقانونی و نیز حضور معاون سفیر فرانسه در مراکز رایگیری با ظاهری مبدل که مستندات آن در پرونده موجود است.
19- مساعدت و حمایت مالی آشوبگران و گروهکهای ضد انقلاب از سوی برخی کشورهای اروپایی از جمله انگلیس و اعطای ویزا و پناهندگی به عناصر اغتشاشگر.
20- بهرهبرداری از کارمندان محلی توسط برخی سفارتخانههای اروپایی جهت جمعآوری اطلاعات و القای اخبار مورد نظر.
21- فعال بودن دو نفر از کارمندان محلی آلمان در جهت تلاش برای جمعآوری امضا به منظور مسافرت دبیرکل سازمان ملل متحد به کشور.
22- تلاش جهت راهاندازی اعتصاب در کشور.
23- ارائه آموزش تخصصی جمعآوری اخبار به کارمندان محلی در آلمان.
24- جمعآوری اطلاعات بهطور شبکهای توسط متهمه خانم کلوتید رایس (تبعه فرانسه) از اغتشاشات و نیز القای ضرورت اعتصاب نزد مخاطبین بر حسب اعترافات نامبرده در مورخ 88/4/10.
25- حمایت از تجمعات اعتراضآمیز در خارج از کشور توسط برخی کشورهای اروپایی.
26- تهدید به فراخوانی سفرای اروپایی جهت اعمال فشار بر کشور و افکار عمومی.
27- تهدید به افزایش تحریم علیه جمهوری اسلامی.
28- ایجاد محدودیت صدور ویزا برای دولتمردان جمهوری اسلامی ایران.
29- در زمان اغتشاشات سرویسهای اطلاعاتی رژیم صهیونیستی منابع خود را فراخوانده و اعلام نمودهاند قصد دارند با آنها در خصوص انتخابات گفتوگو نمایند. علاوه بر این موارد در هنگام اغتشاشات دو نفر از وابستگان به سرویس اطلاعاتی اسرائيل در صحنههای درگیری دخالت داشته و در آتش زدن اتوبوسها مشارکت نمودهاند. دو نفر متنفذ نیز در تمامی شبهای اغتشاش تا آخرین ساعات شب در صحنه اغتشاشات حضور یافته و به جمعآوری اطلاعات پرداختهاند.
30- اقدامات سیاسی بیگانگان بهویژه انگلیس، آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی کاملا در راستای تشدید، برجستهسازی و ایجاد امید برای ادامه اغتشاشات و اعتراضها و سرعتبخشی به آن بوده است. در این راستا به لحاظ دیپلماتیک اقدامات نامتعارف قابل توجهی صورت پذیرفته که اصلیترین محورهای آن به قرار زیر است:
- اعلام مواضع و صدور بیانیه مداخلهجویانه از سوی آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی درخصوص شرایط و وضعیت پس از انتخابات ایران. در این اظهارات به موضوعاتی مانند: ابراز نگرانی از وقوع بیقانونی در انتخابات و فشار حکومت به اغتشاشگران، اظهار همدردی با حاضران در اغتشاشات، محکومیت موج بازداشتها و سرکوب اغتشاشگران، ضرورت بازشماری آرا و اعلام آمادگی برای یاریرسانی به تظاهرکنندگان در نمایندگیهای خود اشاره شده است.
- ارائه مجوز راهپیمایی و کمک به گروههای تظاهرکننده علیه جمهوری اسلامی ایران در مقابل نمایندگیهای ایران در کشورهای مختلف جهان.
- حمایت علنی از اغتشاشگران با اعلام باز بودن درب سفارتخانههای برخی کشورهای اروپایی بر روی عوامل اغتشاشگر.
- صدور بیانیه و سازماندهی تظاهرات از سوی برخی احزاب سیاسی اروپایی و تلاش برای یکپارچه کردن اعتراضات سیاسی میان کشورهای اروپایی علیه جمهوری اسلامی ایران.
نقش دستگاههای سیاسی، اطلاعاتی و رسانهای انگلیس در حوادث مربوط به پس از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری.
به دنبال پیروزی انقلاب اسلامی، انگلیسیها که به لحاظ نفوذ در حاکمیت و شناخت دقیق از ساختار و رفتارهای سیاسی دولتمردان جدید، دچار ضربه شدید و فقر قابل توجه اطلاعاتی شده بودند، در طول سی سال گذشته تلاشهای وسیعی جهت افزایش آگاهی خود انجام دادند. اینان که خود را وارثان بزرگ امپراطوری بریتانیا میدانند، بعد از افول دوران طلایی گذشته، در حال حاضر خود را نه به عنوان یک ابرقدرت بلکه به عنوان یک قدرت محوری در سیاست جهانی با نقش جدید قلمداد مینمایند که با توجه به رویکردهای جدید وزارت خارجه انگلستان و توجه بیشتر به خاورمیانه و علیالخصوص ایران، اقدامات وسیعی را جهت جاسوسی و اشراف بر اوضاع سیاسی - اجتماعی و گسترش حوزه نفوذ خود به مورد اجرا میگذارند.
هرچند بسترهای روابط دو کشور به نسبت قبل از انقلاب بهطور بنیادی متحول شدهاند، اما انگلیسیها همچنان در تلاش برای حضور و نفوذ در ارکان و سطوح مختلف در جمهوری اسلامی ایران، به عنوان کشوری مهم و تاثیرگذار در منطقه خاورمیانه و تعقیب منافع سیاسی و فرهنگی و اقتصادی خود میباشند.
کشور انگلیس به اصطلاح بهطور رسمی و به ظاهر هر نوع سیاست تغییر رژیم از نوع سخت را رد میکند. اما از سوی دیگر در لایههای پنهان با ایجاد بسترهای مناسب جهت برقراری ارتباط با گروههای مختلف جامعه سعی در بهره بردن از استراتژی براندازی از نوع نرم را دارد. بیتردید انتخابات در ایران یکی از مهمترین موضوعاتی است که انگلیسیها در تلاشند از جزئیات آن مطلع بوده تا به اقتضای وضعیت، برنامهریزی لازم در جهت مداخله و بهرهبرداری از نقاط ضعف و آسیبهای داخلی، به منظور تغییر افکار و رفتار در راستای سیاستهای متبوع خود به عمل آورند.
شورای فرهنگی آموزشی بریتانیا که به عنوان بخش فرهنگی سفارت انگلیس در ایران فعالیت میکرد، سابقه حضور در کشور را از زمان قبل از انقلاب اسلامی (تحت عنوان انجمن ایران و انگلیس) دارا بوده، و دردوره جدید از سال 2000-2001 میلادی با نام شورای فرهنگی و آموزشی انگلیس آغاز به کار کرده است. شورای فرهنگی انگلیس سازمانی مستقل و در بیش از 100 کشور دنیا دارای شعبه بوده و مرکز آن در لندن مستقر میباشد، اما در ایران بخش فرهنگی سفارت انگلیس محسوب میگردد.
از جمله فعالیتهای متعدد بریتیش کانسیل BC میتوان به برگزاری آزمونهای عمومی و تخصصی زبان انگلیسی، مشاورههای آموزشی، اعطای بورسیه در مقاطع مختلف تحصیلات تکمیلی، و نیز به نخبگان، محققان، اساتید دانشگاهها و مراکز آموزش عالی، مسئولین و کارمندان دستگاههای مختلف، روزنامهنگاران و نظایر اینها اشاره کرد. از سوی دیگر هدایت پروژههای علمی، آموزشی، پژوهشی و هنری با مشارکت مراکز ایرانی و انگلیسی، پروژههای مشترک دانشگاهی و موارد متعدد دیگر در زمره امور محوله این مرکز قرار دارند.
اگرچه فعالیتهای مذکور فینفسه اموری عادی به نظر میرسند، اما نکته مهم آن است که این مرکز انگلیسی در پوشش این پروژهها اهداف و مقاصدی نظیر؛ شناسایی و جذب نخبگان علمی و دانشگاهی، طرحها و پروژههای مراکز آموزش عالی و تحقیقاتی کشور، جمعآوری اطلاعات در زمینههای مختلف در قالب نظرسنجی از مراجعین حضوری، برگزاری جلسات مشاوره عمومی و خصوصی برای افرادی که قصد تحصیل و یا مهاجرت به خارج از کشور دارند و موارد متعدد دیگری را دنبال میکند.
این شورا با هماهنگی و همکاری با سفارت انگلیس در تهران هر سال در قالب بورسهای چونینگ وزارت خارجه انگلیس، تعدادی از بهترین دانشجویان و فارغالتحصیلان دانشگاههای ایران را برای ادامه تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی و یا گذراندن فرصت مطالعاتی و تکمیل پروژههای خود شناسایی و با انجام مصاحبه نسبت به اعزام آنها اقدام میکند که در همین رابطه برخی از این افراد پس از اتمام مدت دوره تحصیلی دیگر تمایلی برای بازگشت به ایران ندارند.
در معرفی انواع دیگر بورسهای اعطایی شورای فرهنگی انگلیس میتوان به بورسهای کوتاهمدت و کمک هزینههای تحصیلی اشاره کرد که به برخی اساتید دانشگاهها و افرادی از دستگاههای مختلف داخل کشور اختصاص مییابد؛ و آنها با سفر به انگلستان نیز از تسهیلات دفتر مرکزی آن در لندن بهرهمند میشوند.
شورای فرهنگی و آموزشی انگلیس تلاش وافر دارد تا با تمامی افرادی که تحت عناوین مختلف به انگلیس اعزام مینماید، پس از بازگشت به کشور همچنان ارتباط خود را حفظ نموده از آنها در مقاطع مختلف در جهت تامین منافع انگلستان استفاده کند. به عبارت دیگر این قبیل افراد در زمره مرتبطین شورای فرهنگی در سازمانهای مختلف داخلی قرار میگیرند، و حتی از این افراد به بهانههای مختلف برای شرکت در مراسم و مناسبتهای سفارت انگلیس و شورای فرهنگی دعوت به عمل میآید که طی برگزاری این قبیل مراسمها دیپلماتهای ارشد و مظنون به فعالیتهای اطلاعاتی انگلیس با طرح موضوعات مورد علاقه، اطلاعات کاملی را از این افراد، و همچنین مشاغل و جایگاههای آنها در مراکز دولتی کسب میکنند.
به هر حال اساس کار انگلیسیها به طور اعم و شورای فرهنگی و آموزشی انگلیس به طور اخص، بر شناسایی و جذب افرادی در دستگاههای گوناگون جمهوری اسلامی ایران قرار دارد تا با استفاده از آنها به مقاصد و اهداف اطلاعاتی خود در کشور جامه عمل بپوشانند.
برگزاری دورههایی با حمایت بریتیش کانسیل و مشارکت مراکز انگلیسی و ایرانی در داخل کشور است که طی آن نمایندگانی از شورای انگلیس ضمن آشنایی با محققان ایرانی، از آنها دعوت میکنند که مراحل پایانی پروژههای خود را در قبال پرداخت کلیه هزینهها (سفر، اقامت، تحصیل و...) در انگلیس به انجام رسانند. نکته مهم آن است که برخی از این پروژهها به لحاظ اهمیت در زمره پروژههای ملی قرار میگیرند و محققان مربوطه نیز بعضاً طی همکاری آنها با شورای فرهنگی و آموزشی انگلیس و یا سایر مراکز انگلیسی زمینهسازی سوء استفاده بیگانگان را فراهم نمودهاند.
با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات و حضور جدی نامزدها در عرصه سیاسی تبلیغاتی کشور، بخش سیاسی سفارت با حضوری جدی و آرایشی منظم که از کارمندان محلی و توانمند این بخش تشکیل گردیده، از اواخر فروردین 88 با سازماندهی و تقسیم وظایف، جهت انجام جمعآوری اطلاعات و اخبار از موضوعاتی چون: دیدگاههای مسئولین نظام، نمازهای جمعه، صدا و سیما، سپاه و بسیج و نظرات فرماندهان عالیرتبه، مساجد، محافل سیاسی، نشریات و روزنامهها و سایتهای اینترنتی، شاخصهای اقتصادی، بازار و تجارت و حضور در جوامع روستایی، اقدام نمودند. بر همین اساس بخش سیاسی هفتهای دو روز جهت جمعبندی اطلاعات و اخبار جمعآوری شده با حضور رئیس بخش و آقای توماس برن، اقدام به تشکیل جلسه نموده و جمعبندی گزارش نهایی تهیه میگردید. در همین راستا برخی از اقدامات این کشور در راستای پیگیری و تحریک اغتشاشات اخیر عبارتند از:
1- سفارت انگلیس چند ماه قبل از انتخابات با تشکیل کارگروهی جهت بررسی تحولات روزانه کشور مبادرت به رصد نمودن اخبار خبرگزاریها، وبسایتها، وب لاگها، نظرات مردمی، دانشجویان، روحانیون، مقامات، صدا و سیما، سپاه و بسیج نموده و با نزدیک شدن به ایام انتخابات سفرهای استانی دیپلماتها و کارمندان محلی آغاز گردید که در این راستا بررسی نظرات برخی اقوام مختلف ایرانی نسبت به هر کاندیدا مورد توجه آنها بوده است.
2- فعالیت گسترده اطلاعاتی انگلیسیها در جمعآوری اطلاعات از ناآرامیها و اغتشاشات پس از انتخابات به گونهای که تقریباً به طور دائم کارمندان محلی خود را به صحنههای درگیری گسیل مینمودند و به دنبال جمعآوری اطلاعات بودند. ضمن اینکه به کارمندان محلی دستور داده شده بود تا با احزاب سیاسی تماس گرفته و تحلیلها و نقطه نظرات آنان را گردآوری و گزارش نمایند.
3- بعد از مشخص شدن نتیجه انتخابات سفارت انگلیس مبادرت به خطدهی انتشار اخبار کذب مبنی بر تقلب در انتخابات نموده و ضمن اعلام ساختگی و جعلی بودن آرا، اغتشاشات و تجمعات غیر قانونی را به عنوان اعتراض و حق مردم مطرح مینمود.
برگزاری جلسهای از سوی وزارت امور خارجه انگلیس با حضور گروهکهای اپوزیسیون (از جمله منافقین) در لندن پس از شکلگیری اغتشاشات که در این جلسه مقرر گردید استراتژی ذیل در دستور کار معترضین و اپوزیسیون قرار گیرد:
الف) استمرار اغتشاشات و تجمعات غیرقانونی (به ویژه پس از اقامه نماز جمعه تاریخی مورخ 88/3/29).
ب) عدم مشارکت آشکار و تابلودار گروهکهای اپوزیسیون.
ج) تفکیک اعتراضات از خط خشونت (در قالب نافرمانی مدنی).
4- شرکت کلیه دیپلماتهای سفارت انگلیس در راهپیماییها و تجمعات غیرقانونی پس از انتخابات.
5- یکی از متهمین حوادث اخیر در بازجوییهای انجام شده به حضور غیرقانونی در جمع طرفداران آقای کروبی در سعادتآباد به همراه همسر خود، حضور در تجمعات غیرقانونی طرفداران میرحسین موسوی در سعادتآباد و گیشا اعتراف کرده و به حضور آلکس پین فیلد دبیر اول سیاسی و توماس برن (دبیر دوم سیاسی که پس از حوادث اخیر از کشور اخراج گردید) در مورخه 88/3/24 در خیابان سنایی حین درگیری و آشوب، حضور کاردار انگلیس در یکی از تجمعات غیرقانونی بعد از انتخابات، شرکت ساموئل مورگان دیپلمات بخش روابط عمومی در مورخه 88/3/25 در حوالی خیابان مطهری و شریعتی حین آشوب و دستگیری برخی معترضین، حضور توماس برن در مورخه 88/3/28 در خیابان انقلاب در راهپیمایی غیرقانونی، شرکت پاول بلامی معاون بخش ویزا (اخراجی از کشور) در تاریخ 88/3/28 در میدان فردوسی و عکسبرداری از تجمع آن روز، و حضور ساموئل مورگان در مورخه 88/3/27 در خیابان کریمخان در راهپیمایی غیرقانونی اعتراف نموده است (حسین رسام، بازجویی 88/4/6 صفحات 12 و 13).
همچنین تعدادی از متهمین صراحتاً معترف هستند که در جریان تجمع غیرقانونی طرفداران آقای موسوی در بهارستان الکس پینفیلد دبیر اول سیاسی سفارت از آنها درخواست داشته که به میدان بهارستان رفته مشاهدات خود را گزارش کنند (آرش مؤمنیان، حسین رسام).
سفیر انگلیس از کارمندان محلی درخواست داشته که اوضاع در سایر شهرها را بررسی و گزارش نمایند.
قبل از انتخابات الکس پینفیلد و یکی از کارمندان محلی بخش سیاسی با چند نفر از اعضای ستاد مرکزی یکی از کاندیداهای معترض ملاقات داشته، و با برخی نفرات وابسته به احزاب و مسئولین برخی NGOها نیز ملاقات نموده است. بعد از انتخابات نیز در مورخه 88/4/4 در قسمت VIP بخش کنسولی سفارت آقای پینفیلد با یکی از افراد مطرح سیاسی اصلاحطلب (به هنگام اخذ ویزا) ملاقات نموده پیرامون نامزدهای انتخابات و حوادث پس از آن و خطبههای تاریخی نماز جمعه مورخ 88/3/29 مذاکره نموده است (حسین رسام، بازجویی مورخه 88/4/9 صفحات 17 و 18).
تخصیص بودجه 300 هزار پوندی برای پرداخت به NGOهای داخلی، کمک به این NGOها میتوانست شبکهای منسجم و هماهنگ از سازمانهای غیردولتی را برای بهرهگیری در شرایط بحران سازماندهی نماید.
شناسایی عناصر دسترسیدار از طریق برگزاری آزمون زبان انگلیسی ILETS در این روش سفارت انگلیس تلاش داشت تا با شناسایی افراد مؤثر، زمینههای بهرهبرداری از آنها را در شرایط بحرانی فراهم سازد.
تلاش جهت پخش فیلمهای دارای عدم مجوز پخش در داخل سفارت با هدف جلب نظر کارگردانان و تهیه کنندگان فیلمها جهت استفاده در مواقع ضروری.
ایجاد بخش VIP (تشریفات) در بخش ویزا در راستای بهرهمندی از افراد دارای دسترسی در حوزههای مختلف کشور و نزدیکی به آنها به بهانه مصاحبه ویزا.
تلاش دیپلماتهای سفارت جهت ارتباط با نخبگان قومی و فرهنگی در راستای شناسایی و جلب آنها در راستای اهداف مورد نظر.
حضور دیپلماتهای سفارت در مناطق مختلف کشور تحت پوشش دانشجویان زبان فارسی و ارتباطگیری با مردم منطقه.
ایجاد زمینههای جذب شخصیتهای سیاسی- فرهنگی در انگلیس در راستای منافع مورد نظر (عطاءالله مهاجرانی).
ارتباط مؤسسات مطالعاتی- تحقیقاتی انگلیس با مراکز مطالعاتی- تحقیقاتی داخل کشور در راستای القا و تأثیرگذاری (چتهم هاوس، IISS).
پرکردن خلأ اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل توسط انگلیسیها در راستای جبران عدم حضور آمریکا در ایران. ارتباطگیری با نخبگان، احزاب و شخصیتهای سیاسی به منظور جمعآوری اطلاعات و آمادهسازی جهت همکاری با سرویس اطلاعاتی آن کشور.
تماس با اصحاب رسانه و مطبوعات به منظور تأثیرگذاری بر بدنه جامعه.