kayhan.ir

کد خبر: ۴۰۱۹۳
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۰

آمریکا: توافقی خوب است که الزام‌آور نباشد!(خبر ویژه)

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد که دولت متبوع وی توافق غیر الزام‌آور را بر توافق الزام‌آور با ایران ترجیح می‌دهد.


جن ساکی گفت: ما به دنبال دستیابی به یک توافق غیر الزام‌آور با ایران هستیم که به کارگیری دوباره تحریم‌ها علیه تهران را راحت‌تر می‌کند.
وی در نشست خبری با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۵+۱ اظهار کرد: ما دستیابی به یک توافق بین‌المللی غیر الزام‌آور را ترجیح می‌دهیم چون انعطاف بیشتری برای به کارگیری دوباره تحریم‌ها علیه ایران را در صورتی که بفهمیم این کشور به تعهداتش عمل نمی‌کند دارد.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: ما بر این باوریم که موفقیت این توافق به الزام‌آور بودن یا نبودن قانونی آن نیست بلکه منوط به اقدامات راستی‌آزمایی مورد نظرمان است که خواهان اجرایی شدنش در یک توافق جامع هستیم. همچنین موفقیت این توافق به این بستگی دارد که ایران بداند ما ظرفیت به کارگیری دوباره تحریم‌ها و افزایش آنها در صورت عدم پایبندی‌شان به توافق را داریم.
جن ساکی تأکید کرد: برنامه اقدام مشترک که در نوامبر ۲۰۱۳ میان ایران و گروه ۵+۱ حاصل شد یک نمونه موفقیت‌آمیز از یک توافق بین‌المللی غیرالزام‌آور است چون این توافق سبب شد تا برای اولین بار در یک دهه گذشته برنامه هسته‌ای ایران محدود شود و ما به شفاف‌سازی و اقدامات راستی‌آزمایی بیشتر دسترسی داشته باشیم.
اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در حالی است که هر قراردادی تعهدات و الزاماتی با خود دارد اما طرف آمریکا مانند  ماجرای توافق ژنو درصدد است ضمن تحمیل تعهدات الزام‌آور، خود از چنین تعهداتی طفره برود و در حقیقت خود را به عنوان قاضی و مدعی‌العموم و ایران را به عنوان متهم معرفی کند.
مقامات آمریکایی صراحتاً تصریح کرده‌اند که بر لغو همه جانبه و فوری تحریم‌ها به عنوان تعهد متقابل تن نمی‌دهند و بعد از پایان زمان ۱۰ ساله توافق نهایی نیز آنها هستند که اعلام می‌کنند ایران به تعهدات خود عمل کرده یا نه!