kayhan.ir

کد خبر: ۴۰۱۳۹
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۹

آغاز توزیع میوه‌های نوروزی از امروز

رئیس اتحادیه میوه و سبزی‌فروشان گفت: از امروز میوه‌های ذخیره شده برای ایام نوروز در ۸۰ غرفه از سازمان میادین و از دوشنبه - ۲۵ اسفند ماه - در ۱۵۰ واحد خرده‌فروشی در سطح شهر تهران توزیع می‌شوند.


حسین مهاجران در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه ذخیره‌سازی قابل توجهی در زمینه پرتقال صورت گرفته است،  اظهار کرد: در این طرح که تا ۱۵ فروردین سال ۱۳۹۴ ادامه دارد و احتمالا در دو مرحله اجرایی می‌شود سیب به قیمت ۲۷۰۰ تومان و پرتقال ۲۹۰۰ تومان عرضه می‌شود.
وی با بیان اینکه امسال وزارت جهاد کشاورزی متولی این طرح است گفت: با توجه به این که امسال وارداتی در زمینه سیب و پرتقال نداشتیم مسئولان از این موضوع نگران هستند که بازار دچار کمبودیا التهاب و گرانی به‌ویژه در رابطه با پرتقال نشود.
وی با بیان اینکه پرتقال کوهستان یا همان پرتقال جنوب با بهترین پرتقال‌های دنیا رقابت می‌کند گفت: قیمت این نوع پرتقال‌ها در میادین میوه و تره‌بار ۷۰۰۰ تومان است و نوعی از پرتقال ها نیز وجود دارد که به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود و در میادین ۵۰۰۰ تومان و در مغازه‌ها ۷۰۰۰ تومان به فروش می‌رسد.
رئیس اتحادیه میوه و سبزی‌فروشان همچنین با بیان اینکه نارنگی پاکستان به قیمت ۴۵۰۰ تا ۵۰۰۰ تومان است که به صورت قاچاق وارد می‌شود تاکید کرد: بازرسان سازمان حمایت، سازمان تعزیرات، اتاق اصناف و اتحادیه‌ها بر عرضه میوه‌های نوروز نظارت و کنترل دارند تا بازار میوه‌های نوروز دچار تلاطم نشود و سودجویان از این اوضاع سوءاستفاده نکنند.
مهاجران به مردم توصیه کرد: برای خرید میوه‌های نوروز اولویت را به سیب و کیوی دهند تا طرح دلالان برای سوءاستفاده از بازار میوه خنثی شود.
وی در عین حال بیان کرد: سیب سفید به قیمت ۳۵۰۰ تا ۴۵۰۰ تومان، سیب قرمز ۲۵۰۰ تا ۳۵۰۰ تومان، خیار ۲۵۰۰ تومان، پرتقال شمال ۲۲۰۰ تا ۲۴۰۰ تومان و پرتقال جنوب ۴۰۰۰ تومان در میادین میوه و تره‌بار به فروش می‌رسد.
میوه‌های خارجی موجود در بازار
 به صورت رسمی وارد کشور نشده است
رئیس کل گمرک ایران با تاکید بر اینکه میوه‌های خارجی موجود  در بازار به صورت رسمی وارد کشور نشده گفت:‌ هیچ سیب، پرتقال و نارنگی در طول سال ۹۳ وارد کشور نشده و وارداتی در این خصوص صورت نگرفته است!مسعود کرباسیان در گفت‌وگو با ایرنا، با بیان آنکه میوه‌های ممنوعه قطعا به صورت غیررسمی وارد کشور شده افزود: از آنجا که ثبت سفارشی توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال جاری در زمینه واردات میوه انجام نشده، گمرک نیز وارداتی در زمینه میوه در این سال نداشته است.وی با تاکید بر اینکه واردات انواع میوه از سوی وزارت جهاد کشاورزی ممنوع شده افزود: گمرک هم به عنوان سازمان مسئول واردات و صادرات کشور کالایی که دارای ثبت سفارش نباشد و واردات آن نیز ممنوع باشد، ترخیص نمی‌کند.
معاون وزیر اقتصاد با اشاره به وجود میوه‌های قاچاق در کشور، اظهار داشت: برای مشخص شدن وضعیت میوه‌های قاچاق و حجمی که در بازار موجود است باید نهادهای ذیربط بررسی‌های لازم را انجام دهند زیرا گمرک واردات میوه ثبت‌‌نام نکرده  است.
رئیس کل گمرک ایران تصریح کرد: برای بررسی وضعیت میوه بهتر است تعزیرات و واحدهای نظارتی به واحدها سرکشی کنند تا با درایت همیشگی خود، حجم میوه وارد شده به بازار مشخص شود.
یادآور می‌شود: براساس آمار رسمی گمرک از فروردین ماه تا بهمن ماه سال جاری ۴۱۶/۸ هزار تن موز به ارزش ۳۷۰/۵ میلیون دلار به صورت رسمی وارد کشور شده ا ست.گفتنی است، واردات آناناس،‌گلابی هندی و انبه، گریپ‌فروت، لیمو و لیمو ترش، انگور، هلو، شلیل و شفتالو، توت فرنگی، انار و زردآلو از جمله میوه‌هایی هستند که واردات آنها به کشور ممنوع است.
براساس آمار گمرک ایران در سال گذشته بالغ بر ۴۸۱ هزار و ۱۴۱ تن انواع میوه‌های خوراکی، پوست مرکبات یا پوست خربزه به ارزش ۳۵۴/۳ میلیون دلار وارد کشور شده هرچند واردات میوه از نظر ارزشی در دوره مورد بررسی با کاهش ۳۶ درصدی مواجه بوده است.