kayhan.ir

کد خبر: ۴۰۱۳۶
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۹
بانک مرکزی تعیین کرد

۶ شرط پرداخت تسهیلات بانکی به بدهکاران تولیدکننده

بانک مرکزی شش شرط اعطای تسهیلات به بدهکاران بانکی که تولیدکننده هستند را اعلام کرد.


به گزارش ایسنا بنابراین بخشنامه واحدهای تولیدی بدهکاری که مشمول یکی از شش شرطی که در ادامه به آنها پرداخته می‌شود هستند باید در اولویت تسهیلاتی بانک‌ها باشند.
-۱ واحدهای تولیدی که به استناد صورت‌های مالی حسابرسی شده طی سه سال گذشته، به دلیل کاهش فروش ناشی ازعوامل خارج از حیطه اختیار و اراده مدیریت، با کاهش سودآوری مواجه شده‌اند، اما ظرف دو سال قبل از آن و علی‌رغم دریافت تسهیلات و با استفاده از خدمات بانکی، در هیچ یک ازبانک‌ها یا موسسات اعتباری غیربانکی، بدهی غیرجاری (اعم از ریالی و یا ارزی) نداشته‌اند.
-۲ واحدهای تولیدی که تسهیلات دریافتی قبلی را در محل موضوع قرارداد تسهیلات اعطایی مصرف کرده‌اند.
-۳ واحدهای تولیدی که تعدیل نیرو نداشته و یا در صورت تعدیل نیرو، دریافت تسهیلات جدید این امکان را برای آنها فراهم می‌کند تا شرایط بازگشت به کار نیروهای تعدیل شده را فراهم کنند.
-۴ واحدهای تولیدی که به دلیل عدم وصول مطالبات خود از دستگاه‌های اجرایی دولتی، شرکت‌های دولتی و وابسته به دولت، نتوانسته‌اند تعهدات خود را در قبال شبکه بانکی کشور ایفا کنند.
-۵ واحدهای تولیدی که استمرار عملیات تولیدی آنها بنا به دلایلی خارج از حیطه اختیار مدیران و بر اساس شرایط کلان اقتصادی نظیر نوسانات ناگهانی شدید نرخ برابری اسعار با مانع مواجه شده است.
-۶ واحدهای تولیدی که دارای توان صادراتی بوده و استمرار عملیات تولیدی آنها می‌تواند باعث افزایش صادرات غیرنفتی کشور شود.
در عین حال بانک مرکزی بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی را نیز موظف کرده است تا با مدنظر قرار دادن عمومات و اصول کلی ناظر بر تخصیص منابع به‌ویژه اعتبارسنجی دقیق و صحیح متقاضی تسهیلات و اخذ تامین و وثایق کافی و بررسی توان بازپرداخت تسهیلات، نسبت به اعطای تسهیلات به واحدهای تولیدی که حسب مورد حایز تمام یا بخشی از شرایط فوق‌الذکر هستند، اقدام کنند.
بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به بانکها و موسسات اعتباری اعلام کرد که فعالیت بسیاری از واحدهای تولیدی از توجیهات مالی مناسب برخوردار است و به‌رغم برخورداری از توان و ظرفیت سودآوری بالا در برهه‌ای از زمان طی سال‌های ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۲ بنا به دلایلی خارج از حیطه اختیار و اراده نتوانسته‌اند به تعهدات خود در قبال شبکه بانکی کشور عمل کنند و در فهرست بدهکاران بانکی قرار گرفته‌اند و به منظور تامین سرمایه در گردش با مشکل مواجه شده‌اند، ضروری است که اعطای تسهیلات به این قبیل واحدهای تولیدی در اولویت قرار گیرد.