وانت پیکان جای خود را به آریسان داد
خط تولید وانت آریسان (پییووان) دیروز با حضور صالحینیا معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت در شرکت ایرانخودرو تبریز افتتاح شد.
به گزارش واحد مرکزی خبر از تبریز وانت آریسان بر روی پلت فرم پژو ۴۰۵ طراحی شده و دارای موتور ۱۷۰۰ سیسی چهار سیلندر است.
این خودرو در ۲ نوع بنزینی و پایه گازسوز با ترمز
ضد قفل هیدرولیک، فرمان هیدرولیک با قابلیت تاشو و گیربکس پنج دنده ارائه میشود. با راهاندازی خط تولید انبوه وانت جدید آریسان از دیروز تولید وانت پیکان در ایران خودروی تبریز متوقف شد. تولید این محصول با روزانه ۵۰ دستگاه آغاز میشود و برنامهریزی شده است تا اردیبهشت سال آینده به ۱۵۰ دستگاه افزایش یابد. مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو در این مراسم از توافق نهایی با شرکت پژوی فرانسه برای احداث کارخانه مشترک در ایران خبر داد و گفت: ۵۰ درصد سهام این کارخانه مربوط به پژو و ۵۰ درصد متعلق به ایرانخودرو خواهد بود.
هاشم یکهزارع افزود: بر مبنای این توافق نهایی، قرار است مرکز تحقیقات مشترک، پلت فرم مشترک و ۳۰ درصد از محصولات تولیدی صادر شود که در غیر این صورت به تناسب کاهش سهم عرضه محصولات به داخل نیز از سوی پژو کاهش خواهد یافت.
به گفته یکهزارع، ایران دیگر به مونتاژکاری خودرو روی نخواهد آورد و بنابراین در توافق با پژو، سوزوکی ژاپن و یک شریک جدید اروپایی این موضوع لحاظ شده است.
یکهزارع ادامه داد: به زودی با یک شرکت خوب اروپایی نیز توافق خواهیم کرد اما بر مبنای این توافقها، بازار خود را تقدیم آنها نخواهیم کرد بلکه از یک میلیون و ۸۰۰ هزار دستگاه خودرویی که قرار است تا افق ۱۴۰۴ از سوی ایرانخودرو تولید شود، حداکثر ۵۰ درصد مشارکت با خارجیها خواهد بود.
وی ادامه داد: هدف اصلی ایرانخودرو گرفتن بازار خودروی ایران از چینیها است، چراکه اگر بیتوجهی به این موضوع صورت گیرد، حتماً ظرف سالهای آینده با تداوم روند فعلی بازار خود را دو دستی تقدیم چینیها خواهیم کرد.
وی اظهار داشت: هدفگذاری ایرانخودرو آن است که محصول با کیفیت بالاتر از چین با قیمت پایین و مشخصات فنی بهتر به بازار ارائه دهیم و در این راستا، با شرکای خارجی از جمله پژو، رنو، سوزوکی ژاپن و یک شریک اروپایی قدر کار خواهیم کرد.
به گفته یکهزارع، ظرف ۲ تا ۲/۵ سال آتی حداقل ۳ محصول با طراحی داخلی به بازار عرضه خواهیم کرد، این در شرایطی است که در کل دوره عمر صنعت خودرو در ایران تنها ۳ محصول سمند، تیبا و رانا به صورت محصول داخلی به بازار عرضه شده است.