kayhan.ir

کد خبر: ۳۹۵۱۲
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۳:۱۱
اندیشکده واشنگتن:

‌ سلاح‌های پیشرفته ایران قادر به هرگونه واکنشی در خلیج فارس است

اندیشکده واشنگتن در تحلیلی نوشت: ایران در حال تفهیم این مهم به واشنگتن است که غرب توانایی به خطر انداختن امنیت این کشور را ندارد.

اندیشکده آمریکایی «واشنگتن» طی گزارشی تحلیلی در زمینه دلایل برگزاری رزمایش دریایی اخیر ایران در خلیج فارس نوشت: منفجر کردن ماکتی از ناو هواپیمابر آمریکا در خلیج فارس نشان از عزم ایران در نمایش قدرت طی مذاکرات هسته‌ای آتی و تلنگری بر وضعیت بازار جهانی نفت است.
بنابر این گزارش، سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران در تاریخ 25 فوریه رزمایش دریایی به نام «پیامبر اعظم (ص) را در تنگه هرمز برپا کرد و طی آن به ماکت یک ناو هواپیمابر آمریکایی در نزدیکی جزیره «لارک» حمله کرد. هدف ایران نمایش قدرت آتش در آبراهی که نقش راهبردی و روحی، روانی در جهان سیاست و بازارهای جهانی نفت دارد  آن است که به عنوان قدرت نظامی برتر در این منطقه شناخته شود و در این مسیر هیچ مخفی کاری نمی‌کنند. باید گفت که در واقع نمایش «قدرت نظامی اول بودن در خلیج فارس» از دهه 70 میلادی به این سو  در امیال ایران وجود داشت.
این اندیشکده آمریکایی در بخشی دیگر از این گزارش تحلیلی با اشاره بر دیگر جنبه‌های برگزاری این رزمایش در برهه کنونی نوشت: در مرکز تصمیم‌گیری جمهوری اسلامی ایران هنوز حفظ آرمان‌های عقیدتی، انقلابی جا دارد که متمرکز بر مغلوب کردن «شیطان بزرگ» و تفهیم این موضوع به متحدان آمریکا مبنی بر این است که واشنگتن قادر در به خطر انداختن امنیت کشورشان نیست.
به گزارش فارس اندیشکده واشنگتن در خاتمه و طی نتیجه‌گیری تاکید کرد: ایران دارای زرادخانه‌ای از سلاح‌های پیشرفته مناسب برای نبردهای نامتقارن بوده و قابلیت استفاده از آن‌ها را در بخش تهاجمی و دفاعی دارد و می‌تواند بطور قابل توجهی به‌طور کامل یا موقت مسیر کشتیرانی در تنگه هرمز را مسدود کند هرچند که این امر خطر مقابله با آمریکا و دیگر کشورهای غربی را در بر دارد و البته در صورت وقوع درگیری دسترسی ایران را به بازارهای نفتی جهان نیز مختل خواهد کرد.