kayhan.ir

کد خبر: ۳۹۴۹۰
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۲:۴۹
آیت‌الله آملی لاریجانی در آیین رونمایی از دائرهًْ المعارف شهید ثانی:

نگاه بی‌تفقه به دین به نفی قرآن و سنت می‌انجامد

رئیس دستگاه قضا بر ضرورت مباحث جزایی اسلام در قوه قضایی تاکید و عامل اصلی برخی انحرافات در دین‌باوری دانشجویان را توسط برخی اساتید مدعی روشنفکری دانست.
قم - خبرنگار کیهان:

آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی روز پنجشنبه در جریان رونمایی از موسوعه (دائرهًْ المعارف) شهید ثانی در سالن اجتماعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اعلام این مطلب افزود: شبهات زیادی علیه دین و منابع دینی منتشر و تولید شده است.
وی تصریح کرد: چنین وضعیتی مدعیان روشنفکری معارف دین را مصرف‌کننده می‌دانند و نتیجه این نگاه ناقص نفی قرآن و سنت بعنوان منابع دین است.
آیت‌الله آملی لاریجانی با اشاره به مجموعه موسوعه شهید ثانی افزود: در جهان امروز که همه مردم به اسلام و مفاهیم اسلامی معطوف شده‌اند این اثر می‌تواند مقدمه خوبی برای دفع شبهات باشد.
وی کار اجتهاد و تفقه در دین را در زمان حاضر ضرورتی مهم برشمرد و اظهار داشت: صرف بیان احکام عملی کفایت نمی‌کند و باید به همه معارف دین توجه کرد.
رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه امروز در قوه قضائیه احساس نیاز جدی به مباحث جزایی اسلام ملموس است گفت: این خلأها موجب شده برخی اساتید به ذهن دانشجویان بباورانند که احکام اسلام کارآمدی ندارد.
وی افزود: همین اساتید مدعی روشنفکری در قضیه انتشار کاریکاتورهای موهن علیه پیامبر اسلام هم می‌گفتند آزادی بیان حق کاریکاتوریست بوده است.
رئیس قوه قضائیه تاکید کرد: با چنین استدلالی آیا می‌توان گفت انسان نسبت به انجام امور باطل هم ذی‌حق است.
وی موضوع اخلاق و فقه را بسیار مهم برشمرد و اظهار داشت: سهم اخلاق در آثار فقهی اندک است در حالی که اخلاق از فروعات عملی آسان‌تر نیست.
وی در پایان با بیان اینکه با روش‌ها و ابزارهای فعلی نمی‌توان به نیازهای جوامع امروز پاسخ دهیم گفت: باید در روش‌های استنباط به تعالی برسیم تا با توجه به مقتضیات زمان پاسخ‌گوی نیازهای امروز باشیم.در آغاز این مراسم رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در سخنانی گفت: کار موسوعه‌نگاری آثار شهید ثانی از ۱۵ سال پیش آغاز شده بود و اینک شاهد تکمیل این مجلدات هستیم.
حجت‌الاسلام احمد واعظی افزود: موسوعه شیخ بهایی در ۲۰ جلد و همچنین موسوعه آثار شیخ محمدحسین کاشف‌الغطا نیز از دیگر طرح‌های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بوده است که هم‌اکنون آماده نشر هستند.
وی افزود: در این مدت ۱۵۶ جلد کتاب دیگر در ۵۱ عنوان توسط پژوهشگران پژوهشگاه تهیه و تالیف شده است که کتاب رویت هلال از جمله این آثار است.
شایان ذکر است، کتاب موسوعه شهید ثانی برگزیده شانزدهمین دوره کتاب سال حوزه و نیز سی‌و‌دومین دوره کتاب سال جمهوری اسلامی توسط مرکز احیای آثار اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم منتشر شده است.
این مجموعه ۳۰ جلدی شامل ۱۵۵ اثر از شهید ثانی است که توسط مرکز احیای آثار اسلامی تهیه و تدوین شده است.