kayhan.ir

کد خبر: ۳۹۴۶۱
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۶

نبرد تک تیراندازها در تکریت الدورآزاد شد

فرماندهان میدانی ارتش عراق در تکریت، برای تسریع پیشروی‌ها و زمینگیر کردن تک تیراندازان تکفیری، یک واحد تک تیرانداز را در ساختمان‌های مرتفع این شهر مستقر کرد.

فرماندهان ارتش عراق در مرحله دوم عملیات آزادسازی تکریت، ترفند دشمن را علیه خود دشمن به کار گرفتند؛ استفاده از تک‌تیرانداز علیه تک تیرانداز. در چارچوب این طرح، صدها نفر از نظامیان و داوطلبان آموزش دیده، در اماکن و ساختمان‌های مشرف بر تروریست‌های داعش مستقر شده‌اند و تکفیری‌ها را زمینگیر کردند. تک تیراندازان نیروهای مردمی و ارتش دیروز توانستند سه تک تیرانداز تکفیری را در منطقه «العوجه» شهر تکریت به هلاکت برسانند.
در مرحله نخست عملیات اعلام شده بود که داعش با استفاده از تک تیراندازها و از طریق بمب‌گذاری در خیابان‌ها، پیشروی نیروهای دولتی را کند کرده است. اما اکنون با این نقشه ابتکاری متقابل، واحدهای مهندسی تخریب می‌توانند بمب‌ها را خنثی و برای نیروهای دولتی جهت نفوذ به مرکز شهر، معبر باز کنند. اما، مرحله دوم عملیات نیز مثل مرحله نخست پیروزی‌های چشمگیری را تاکنون به دنبال داشته است، به گزارش خبرگزاری تسنیم، «جاسم جباره» از مقامات محلی استان صلاح‌الدین به خبرنگاران گفت: نیروهای دولتی و مردمی بیش از ۵۰۰ کیلومتر مربع از مناطق مورد نظر را آزاد کرده‌اند و هم‌اکنون قصد دارند. مسیر کمک‌رسانی از سوریه و موصل به داعش در جنوب صلاح‌الدین را قطع کنند.
نیروهای مردمی و دولتی دیروز همچنین، فرودگاه «الدور» در شرق تکریت را از کنترل تکفیری‌ها خارج کردند و کل منطقه «الدور» را هم از لوث تروریست‌ها پاکسازی کردند.
در داخل شهر تکریت هم کوی «القادسیه» به تصرف نیروهای دولتی درآمد و مین‌ها و بمب‌های کار گذاشته شده توسط نیروهای مهندسی، خنثی شد.
در همین حال، صدها نفر از نیروهای تازه نفس به نظامیان و افراد داوطلب در جنوب صلاح‌الدین پیوستند.
دیروز علاوه بر پیروزی‌های ذکر شده، نیروهای مسلح عراق در استان‌های الانبار و موصل نیز حملات داعش را دفع کردند؛ در الانبار شماری از تروریست‌های تکفیری قصد داشتند جنوب ناحیه «البغدادی» را به اشغال درآورند که با واکنش به موقع نیروهای دولتی مواجه شدند و هشت تروریست را به هلاکت رساندند.
در شرق موصل هم تهاجم داعش توسط نیروهای دولتی و مردمی دفع شد.
توطئه تازه حزب بعث
«حیدر عبادی» نخست‌وزیر عراق از توطئه جدید عناصر حزب منحل شده بعث و خنثی شدن این توطئه خبر داد؛ عبادی گفت، عناصر حزب بعث جلسه محرمانه‌ای را در بغداد با سرکرده‌های داعش داشتند. وی افزود، که این حزب منحل شده از طریق عوامل خود، قصد داشت سقوط استان‌های جنوبی عراق به دست داعش را عملیاتی کند.
عبادی که به مناسبت روز جهانی زن سخنرانی می‌کرد، افزود: از این پس بازگشتی برای حزب بعث به قدرت نخواهد بود.
نخست‌وزیر عراق به زمان برگزاری جلسه مذکور (بعث - داعش) اشاره‌ای نکرد. به گفته عبادی، علت اشغال استان‌های شمالی و غربی عراق در اواخر فصل بهار گذشته، توطئه مشترک داعش و عناصر فراری حزب بعث عراق بود.
کمک‌های آمریکا
 برای داعش
«قاسم العربی» رئیس فراکسیون «بدر» مجلس عراق اما اعلام کرد: مدارکی در اختیار داریم که نشان می‌دهد، دولت آمریکا برای داعش سلاح و کمک‌های نظامی فراهم می‌کند.
به گزارش ایسنا، العربی گفت که می‌تواند این مدارک را بعدا در اختیار پارلمان قرار دهد.
«هادی العامری» فرمانده نیروهای داوطلب و مردمی عراق نیز به شبکه «السومریه نیوز» گفت: داعش با پول‌های آمریکا، اروپا و کشورهای عربی پایه‌ریزی شد.
العامری تاکید کرد که نیروهای داوطلب عراقی عناصر داعش را در خارج از مرزهای عراق نیز تحت تعقیب قرار خواهد داد و به هلاکت خواهند رساند.
سایر رویدادها
*‌روزنامه انگلیسی «تایمز» نوشت: اهل سنت عراق باید بداند که شکست گروه تروریستی داعش، برای اهل سنت نیز یک پیروزی محسوب می‌شود.
* وزیر کشور آلمان، شمار جنگجویان آلمانی فعال در صفوف داعش عراق و سوریه را ۶۵۰ نفر اعلام کرد.
* سازمان ملل اعلام کرد، شمار آوارگان عراقی به خاطر جنگ میان داعش و نیروهای دولتی، به دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر رسیده است.