kayhan.ir

کد خبر: ۳۹۴۵۹
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۶
با هدف مخابره پیام سرکوب صورت گرفت

جولان خودروهای زرهی آل سعود در شهر شیعه‌نشین عوامیه

نظامیان رژیم آل سعود با خودروهای زرهی و بدون هدف مشخص، به منطقه شیعه‌نشین عوامیه در شرق عربستان یورش برده و خسارت‌های مادی فراوانی برجای گذاشتند.

نظامیان سعودی بار دیگر سراسیمه به شهر عوامیه در شرق عربستان حمله کردند و با ایجاد رعب و وحشت به نوعی در صدد برآمدند تا «پیام سرکوب» به مردم این منطقه بدهند. اما مردم شیعه‌نشین این منطقه سال‌ها است که به این قدرت‌نمایی پوشالی عادت کرده و دیگر نمی‌هراسند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، نیروهای امنیتی سعودی ظهر روز پنج‌شنبه به منطقه شیعه‌نشین ‌عوامیه در شرق عربستان یورش برده و اقدام به تیراندازی بی‌دلیل و بی‌هدف کردند که خسارت‌های مادی زیادی را در پی داشت. منابع محلی اما اعلام کردند که هدف اصلی نیروهای امنیتی آل‌سعود از یورش به این شهر مشخص نیست اما به احتمال زیاد آنان در پی دستگیری نویسندگان و شعرای معارض ساکن در این منطقه هستند. نیروهای نظامی اقدام به قطع کردن سیم‌های برق منطقه «الزراره» نیز کردند. پایگاه «منامه پست» در همین راستا گزارش داده است که مقامات سعودی از ابتدای آغاز اعتراض‌های مردمی این کشور در سال ۲۰۱۱،  ۲۷ نفر را شهید و بیش از هزار نفر از ساکنان استان شیعه‌نشین «الشرقیه» را بازداشت کرده‌اند.
همچنین نیروهای امنیتی سعودی با استفاده از سه تانک زرهی به  منطقه قطیف وارد شده و با هتک حرمت و هجوم به برخی از منازل در منطقه صفوی تا نزدیکی منزل «شیخ نمر باقر النمر» روحانی محبوس شیعه، پیش رفتند. در همین راستا ائتلاف « الحریه و العداله» دیروز تظاهراتی با عنوان « اعدام شیخ النمر را رد می‌کنیم» در خیابان انقلاب القطیف برگزار و آزادی این روحانی برجسته را خواستار شد. روز چهارشنبه خبر رسید حکم اعدام آیت‌الله نمر از سوی مقامات آل سعود تأیید شده است. البته گزارش شده که برادر این عالم شیعه این خبر را تکذیب کرده است.
افزایش اعدام‌ها
از سوی دیگر، سازمان عفو بین‌الملل با نگرانی از افزایش اعدام‌ها در عربستان تاکید کرد: «عربستان سعودی که پیش از این یکی از بالاترین نرخ اعدام‌ها در جهان را داشته، اکنون تعداد اعدام‌ها را به سطح بی‌سابقه‌ای افزایش داده است.» در سال ۲۰۱۰ میلادی ۲۷ نفر در عربستان سعودی اعدام شدند و این رقم در سال گذشته به بیش از ۸۷ نفر رسید و به نظر می‌رسد سال ۲۰۱۵ میلادی نیز خونین‌تر از گذشته باشد.»
«سواگ کشیشیان» گزارشگر عفو بین‌الملل در امور عربستان در این باره به ایندیپندنت گفت: «از ابتدای امسال شاهد رشد بی‌سابقه نرخ اعدام در عربستان هستیم.» تنها با گذشت حدود دو ماه از سال ۲۰۱۵ میلادی ۳۹ اعدام در این کشور انجام شده است. این رقم سه برابر اعدام‌هایی است که در مدت مشابه سال قبل انجام شده است! عربستان یکی از اصلی‌ترین متحدین آمریکا در خاورمیانه است و روابط بسیار خوبی نیز با برخی کشورهای اروپایی مدعی حامی حقوق بشر مثل آلمان دارد!