۵۱ اقدام بیمه مرکزی در راستای اقتصاد مقاومتی
صنعت بیمه کشور در راستای اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی ۵۱ برنامه عملیاتی در سال جاری اجرا کرده است.
بیمه مرکزی در راستای یکی از بندهای اقتصاد مقاومتی مبنی بر تامین شرایط و فعالسازی کلیه امکانات و منابع مالی و سرمایههای انسانی و علمی کشور به منظور توسعه کارآفرینی چهار برنامه شامل گسترش هدایت شده شبکه فروش (نمایندگان و کارگزاران و ارزیابان خسارت بیمهای)، ایجاد زمینه شکلگیری نهادهای تخصصی بیمهای در قالب تشکلهای حرفهای بیمه، افزایش تعداد شرکتهای بیمه تخصصی و تسهیل در تاسیس شرکتهای بیمه تعاونی و ایجاد زمینه تاسیس تشکلهای مردم نهاد با هدف ارتقای مشارکت آحاد جامعه و حمایت از حقوق ذینعفان را در دستور کار قرار داده است.همچنین توسعه پوششهای بیمهای جدید (با هدف حمایت از شکلگیری اقتصاد دانشبنیان) و ایجاد و انتشار گنجینه تجارب بیمه و دانشنامه صنعت بیمه نیز در راستای بند دیگر سیاستهای اقتصاد مقاومتی مبنی بر پیشتازی اقتصاد دانشبنیان در دستور کار بیمه مرکزی بوده است.
براساس اعلام بیمه مرکزی، در راستای محور قرار دادن رشد بهرهوری در اقتصاد با تقویت عوامل تولید هم چهار برنامه شامل استقرار نظام شایستهسالاری و اهتمام به ارتقای صلاحیتهای حرفهای در صنعت بیمه، توسعه پوششهای جدید بیمهای، گسترش هدایت شده شبکه فروش (نمایندگان و کارگزاران و ارزیابان خسارت بیمهای) و ارتقای بهرهوری کارکنان سازمان و افزایش سرانه آموزش مورد توجه بیمه مرکزی قرار گرفت.افزایش سهم بیمه زندگی و درمان تکمیلی نیز از دیگر برنامههای بیمه مرکزی در راستای تحقق استفاده از ظرفیت اجرای هدفمندسازی یارانهها در جهت افزایش تولید، اشتغال و بهرهوری، کاهش شدت انرژی و ارتقای شاخصهای عدالت اجتماعی در سال جاری به شمار میرود.
یکی دیگر از بندهای مورد تاکید سیاستهای اقتصاد مقاومتی سهمبری عادلانه عوامل در زنجیره تولید تا مصرف متناسب با نقش آنها در ایجاد ارزش، بهویژه با افزایش سهم سرمایه انسانی از طریق ارتقای آموزش، مهارت، خلاقیت، کارآفرینی و تجربه است و بیمه مرکزی برای تحقق این امر درصنعت بیمه برنامههایی نظیر افزایش سرانه آموزشهای تخصصی صنعت بیمه، گسترش و ارتقا سطح آموزشهای بیمهای و استقرار نظام شایستهسالاری و اهتمام به ارتقای صلاحیتهای حرفهای در صنعت بیمه را در دستور کار قرار داده است.توسعه پوششهای جدید بیمهای در راستای مدیریت مصرف با تاکید بر اجرای سیاستهای کلی اصلاح الگوی مصرف و ترویج مصرف کالاهای داخلی همراه با برنامهریزی برای ارتقای کیفیت و رقابتپذیری در تولید نیز مدنظر بیمه مرکزی قرار گرفته است.جلب حضور اشخاص خارجی در بازار بیمه کشور، ارتقای همکاری با شرکتهای بیمه خارجی، تقویت بخش حسابرسی داخلی شرکتهای بیمه، یکپارچهسازی و تسهیل تبادل اطلاعات از طریق اتصال به سامانههای ارتباطی درون صنعت بیمه و با دستگاههای مرتبط، تدوین قوانین در جهت استقلال و تقویت اختیارات قانونی نهاد ناظر و توسعه صنعت بیمه، تجلیل از پیشگامان اقتصاد مقاومتی در صنعت بیمه، تشکیل کلوبهای بیمهای، ایجاد حساب اتکایی ویژه تحریم، ایجاد ظرفیت مشترک بازار، افزایش سرمایه شرکتهای بیمه، افزایش پشتوانه ارزی بیمه مرکزی برای مقابله با تحریم و تاسیس شرکتهای بیمه مستقیم یا اتکائی جدید از دیگر برنامههای بیمه مرکزی در راستای اقتصاد مقاومتی بوده است.
گسترش نظارت بر بیمهنامههای مربوط به ریسکهای بزرگ، افزایش بازدیدهای نظارتی، نظارت بر وضعیت مالی و توانگری شرکتهای بیمه، توسعه پایگاههای اطلاعرسانی الکترونیکی، تقویت بخش حسابرسی شرکتهای بیمه، بهکارگیری روشهای نوین فناوری اطلاعات و ارتباطات به منظور اعمال نظارت بهینه، کارآمد و روزآمد، تدوین الگوی بهینه نظام توزیع در صنعت بیمه، اصلاح نظام قیمتگذاری در صنعت بیمه از دیگر برنامههای بیمه مرکزی با هدف تحقق اقتصاد مقاومتی بهشمار میرود.