kayhan.ir

کد خبر: ۳۹۴۲۶
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۵
وزیر صنعت، معدن و تجارت:

صادرات مواد خام معدنی کاهش می‌یابد

وزیر صنعت، معدن و تجارت در سفر به استان سمنان در مراسم بهره‌برداری از دو واحد صنعتی تولیدی در گرمسار و آغاز عملیات اجرایی یک واحد در آرادان شرکت کرد.

در این سفر محمدرضا نعمت‌زاده شرکت‌های تولیدی بهین‌سازان نواندیش سپاهان و نیز پاک‌ناب مروارید را به بهره‌برداری رساند و در ایوانکی نیز آغاز ساخت شرکت صنعت پتاس آسیا را کلنگ‌زنی کرد.
شرکت بهین‌سازان نواندیش سپاهان گرمسار سالانه ۷۰ هزار تن پانچ گچی با سرمایه‌گذاری ریالی و ارزی ۱۰۹ میلیارد ریال تولید کرده و برای ۶۰ نفر اشتغالزایی دارد.
واحد تولیدی پاک ناب مروارید نیز در گرمسار با سرمایه‌گذاری ریالی و ارزی ۱۷۵ میلیارد ریال سالانه هزار و ۴۰۰ تن ظروف پلی‌پروپیلن تولید دارد و برای ۴۰ نفر شغل ایجاد می‌کند.
شرکت صنعت پتاس آسیا نیز که توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت در ایوانکی کلنگ‌زنی شد با سرمایه‌گذاری ۴۴۸ میلیارد ریال سالانه ۱۲۰ هزار تن سولفات پتاسیم و ۵۰ هزار تن سوپر فسفات تریپل تولید خواهد کرد و برای ۲۰۱ نفر اشتغالزایی به همراه دارد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت روز پنجشنبه پانزدهم اسفند در سفر یک روزه به سمنان علاوه بر افتتاح چند واحد صنعتی و شروع طرح توسعه واحدهای تولیدی، از واحدهای بزرگ صنعتی این استان از جمله طرح فولاد کویر و متین خودرو دامغان دیدن کرد.
طرح تولیدی متین خودرو دامغان تولید ۴ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس، کامیون و کفی تریلر را در ۳ مرحله با اشتغالزایی برای یک هزار و ۳۲۰ نفر در برنامه دارد. طرح فولاد کویر نیز برای تولید سالانه ۳۰۰ هزار تن میلگرد فولادی و ۳۰۰ هزار تن شمش سنگ آهن با اشتغالزایی ۵۰۰ نفر در حال تکمیل است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: پیش‌بینی می‌کنیم صادرات غیرنفتی کشور در سال آینده بین ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش یابد.
محمدرضا نعمت‌زاده افزود: در ۱۰ ماه امسال صادرات غیرنفتی نسبت به سال گذشته در مدت مشابه، در مجموع ۲۴ درصد افزایش یافت.
وی با بیان اینکه محصولات پتروشیمی در صدر صادرات غیرنفتی کشور قرار دارد، اظهار کرد: برای توسعه صادرات فلزات اساسی، خودرو، صنایع غذایی و همچنین مصنوعاتی مانند مصالح ساختمانی برنامه‌ریزی می‌کنیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه برای صادرات بیشتر کالاهای تولید داخل وزارت صنعت در حال برنامه‌ریزی است، تاکید کرد: کالاهایی که کشورهای همسایه بیشتر به آنها نیاز دارند و قابلیت رقابت‌پذیری دارند، مورد توجه هستند.
نعمت‌زاده در خصوص بازدید از شرکت عقاب‌افشان تولیدکننده اتوبوس‌های اسکانیا در شهرک صنعتی سمنان نیز گفت: استانداردهای اتوبوس در کشور در حال ارتقا است و خودروسازان نیز با ارتقای کیفیت، توانسته‌اند استانداردهای جدید را کسب کنند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه نشست با صنعتگران شاهرود گفت: با توجه به رشد صادرات کالاهای غیرنفتی، هدف دولت کاهش صادرات محصول خام معدنی به خارج از کشور است.
نعمت‌زاده افزود: به همین دلیل رشد چندانی برای صادرات مواد معدنی خام پیش‌بینی نشده است.
وی تاکید کرد: این وزارتخانه درصدد تکمیل زنجیره صنعتی با هدف کاهش میزان صادرات مواد خام به خارج است.
وی افزود: در حال حاضر در بخش فولاد، سنگ به صورت خام صادر می‌شود، اما امیدواریم با راه‌اندازی چند طرح صنایع جنبی فولاد و مس و... از صادرات سنگ خام جلوگیری شود.